HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 aldrig nöjd... hjälp mig! (primare?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/06 :  19:50:04  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ok, jag är nöjd med två saker jag ägerer!
det är mina b&w 804or och min Advantage DAC1.
Mitt problem är dock att jag vill kunna få ut två viktiga saker ur min anläggning:
1. rent ljud
2. djup och tung bas

Har ägt
*McCormac powerdrive DNA 0.5 deluxe
*Vincent 238
*Nad S100

och diverse billigare surroundstärkare.
har aldrig blivit helt tillfredsställd med ljudet..
jag lyssnar mycket på sing song writing, techno, metall, elektro och diverse "nyare" musik om man kan säga så..
Ska även använda allt i en hemmabio anläggning, så tanken har slagit mig åt Advantage Thor då den har den smarta förbikopplingen så den går använda som slutsteg till frontarna...

men jag vet inte riktigt, vad har ni för förslag, budgeten ligger runt 15000.

ska på mässan imorgon och förhoppninsgsvis får jag mitt svar där. men ni är ju relativt pålitliga

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2004/02/07 21:54:24

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:05:58  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Prova Thoren, men kolla kanske upp Krell också, de sägs ju ha en väldigt bra bashantering, detta är dock vad jag läst, har inte hört på deras apparater själv.

Du vet väl att man aldrig blir helt nöjd...

Mvh,
Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:06:43  Show Profile Send Gynter a Private Message
Rent ljud borde ju inte vara några problem att få men djup och tung bas det tolkar jag som att du skulle behöva en sub. Visst basar 804orna på men för att få riktigt tung bas kanske det krävs mer än 6 1/2"...

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:19:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Djup bas tror jag en sub gäller.

Rent ljud verkar lite konstigt med de grejorna, de är ju inte dåliga precis. Kan det vara kala väggar eller vibrationer någonstans som ställer till det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:22:03  Show Profile Send DIYamps a Private Message
skaffa en subba på ca 8-12 tum, kommer att hjälpa till i basen, själv har jag 2 subbor på vardera 8 tum så jag kan köra stereosub om jag vill om jag hittar en lite kraftigare stereo förstärkare eller lagar den jag har.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:24:14  Show Profile Send molsson a Private Message
Krell har, ialla fall alla som jag har hört, en mycket mäktig bas. Ljudet är "rent", men upplevs av många som slankt, eller till och med kallt. Jag gillar det, måga gör det inte. Vill du ha något varmare, blötare, kolla bladelius.

/Marcusoft

edit: En släng av dyslexi

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2004/02/06 21:29:48
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:27:49  Show Profile Send razor a Private Message
Kanske en sub samt ett QSC-slutsteg bryggat för att driva den?
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/06 :  22:18:07  Show Profile Send Tomas a Private Message
Krell är ju bra speciellt på att driva tröga högtalare. Kolla Perreux om du kan hitta begagnat, deras monoblock har gått billigt ett par gånger.De låter fantastiskt bra med mkt liv och värme för att vara transistorer och klarar ge mer bas än jag klarar av att uthärda. Men som ovan sagt är det kanske större baselement som gäller för dej. 6.5" kan ju inte flytta lika mycket luft som en 8 eller 10.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2004/02/06 22:21:11
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/02/06 :  22:54:25  Show Profile Send plind a Private Message
Min gissning är att det är ditt rum som ställer till det. Försök släpa med dig grejorna till ett rum där du vet att ljudet och framförallt basen är bra. Med dom fina grejor du har vore det konstigt om det inte skulle gå att få till ett riktigt fint ljud.
Gör dig omaket att kånka runt lite innan du spenderar mer kosing på andra prylar
Lycka till
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/06 :  23:21:51  Show Profile Send Bubben a Private Message
Hur vet du att du är nöjd med högtalare och dac, utan att aldrig ha fått ljudet som du vill ha?
Skämt åsido, prova en Krell Kav400 och någon drive av valri modell. Det kanske skulle kunna göra något rätt.
Jag har lyssnat på Thor med 804, men jag tycker inte att den plockar fram djupet. Basen är slagkraftig, men högtalarna kan prestera mer...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:03:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror också att det första du skall titta på är rummet.
Är det tillräckligt väl dämpat?

Bravo
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/07 :  08:07:48  Show Profile Send Tomas a Private Message
Se till att bara dämpa 1k och uppåt. Kanske t.o.m från 2k.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/02/07 :  09:37:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om du inte har spenderat lite seriös insats på rummet så är det där du skall börja. Absorbenter eller rumsakustiska åtgärder för 1-5000 kr kommer klå varje annan uppgradering som du kan hitta på inom en budget 100000 kr med tanke på den anläggning du redan har.

Förbättrad akustik kommer också göra att alla andra förändringar med t.ex kablar eller förstärkare kommer framträda tydligare.

Någon dag när du är ensam hemma och kan husera fritt (eller eventuellt tillsammans med någon hifi-intresserad person) så skall du fylla lyssningsrummet med allt mjukt du kan hitta, kuddar, madrasser, täcken, full tvättkorg, stoppade möbler, stora möbler mm. Har du några skivor och balar mineralullsisolering så in med dem också! Blir ljudet lite torrare? Förmodligen.

En riktig basfälla (tex tubetraps) kommer dessutom strama upp de nedre registren så du faktiskt kommer uppleva mer bas då basen inte kommer drunkna i sina egna ekon.

Tubetraps och rumsakustiska ger minst lika stort förbättring och förändring av ljudet i normala rum som att byta till BETYDLIGT dyrare högtalare.

Skulle jag ta bort mina tube-traps så skulle basen hos mig grumla ihop fullständigt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/07 :  14:36:46  Show Profile Send matson a Private Message
Visst är det fint att så många pratar om rummets betydelse, men.....

Att snickra ihop diverse olika konstruktioner med gullfiber är i princip meningslöst, om man inte börjar med att analysera VAD det är som ställer till det!

Tubetraps är ju små och enkla att flytta på, men är verkningslösa under ca 100 Hz, så någon basätare är det ju definitivt inte frågan om.

Anlita någon som har möjlighet att mäta upp rummet och därifrån får man sedan börja nysta upp problemen. Tråkigt, men sant.

Mvh
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/07 :  14:47:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Tubetraps är ju små och enkla att flytta på, men är verkningslösa under ca 100 Hz, så någon basätare är det ju definitivt inte frågan om.



Det beror ju på! Är dimensionen tillräckligt stor, typ 40-50 cm i diameter så dämpar tubetraps ofta ner till 40-50 hz.
Svanå Miljöteknik säljer basabsorbenter som är kvartsrundade och de dämpar enligt specifikationerna mellan 40-125 hz.
Men givetvis finns det mindre absorbenter och de dämpar oftast inte under 100hz men det finns större modeller också.

Mvh,
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/07 :  15:04:47  Show Profile Send matson a Private Message
Om den har diametern 50 cm, så fungerar den som en resistiv absorbent ner till ca 80 Hz. 40 cm till 100 Hz.

Du får märkbar absorbtion först när diametern överstiger 1/8-dels våglängd.

Säg att vi verkligen vräker till det och bygger en med 1 meter i diameter! Då skulle vi kunna hoppas på absorbtion ner till frekvenser med 8 meters våglängd = 340/8 = ca 43 Hz. Men hur fult skulle inte detta vara, speciellt som du behöver flera stycken för att täcka i flera dimensioner.
Att börja chansbygga absorbenter som dämpar allt över ca 100 Hz kan ge upphov till att nya problem poppar upp.

Men visst, gullfiber och lite träbitar kostar ju inte mycket mer än en "audiofil" apparatfot, så man kan ju givetvis prova med några flyttbara moduler.

Vad som sägs i diverse marknadsföringsmaterial tar jag förvånansvärt lätt på

Mvh
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2004/02/07 :  16:06:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Djup bas tror jag en sub gäller

Har själv experimenterat lite med olika sub basar under årens gång,
ej i prisklassen Krell och liknande,men ej med de billgaste eller dyraste basar,utan i mellanklass.Provat med element från 8-15",både
i bil och hemma,dubbla basar,isobarik mm.Det jag kommit fram till är
att 10" isobarik ger djupast,tightast bas.Ganska mycket effekt 300-600w är att föredra,beroende på hur mycket ljudtryck man vill ha naturligvis.Det är i alla fall mina slutsatser.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/07 :  16:33:52  Show Profile Send matson a Private Message
Isobarik som garanti för välljud?

Att koppla ihop 2 st likadana element på detta vis gör att skillnaden mot att bara använda ett element är att lådvolymen kan minskas till hälften samt att känsligheten minskar med 3 dB(vilket i sin tur ger att man behöver en dubbelt så stor förstärkare).

Ljudmässiga skillnader är minimala.


Mvh
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:09:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Isobarik som garanti för välljud?


Garanti och garanti.
Enligt mina egna utvärderingar så får man i djupare bas med isobarik.Har även 2 st 8" seas basar i isobarik till datorn,med
gamma band diskanter(Utan trattar)och seas 6,5" element till sidosystem.Allt drivet av en rör först.med 6B4G,ca 3,5W uteffekt,basen hänger med sidosystemen vid ganska höga ljudnivåer tills förstärkaren börjar dista.Några garantier kan jag inte ge,men
det är i alla fall mina slutsatser efter mycket pulande-mixtrande med olika konstruktioner.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:56:44  Show Profile Send Smackman a Private Message
Köp ett Vincent SP-331 mkt prisvärt med bra baspondus :=) räcker inte det så rekommenderar jag en yamaha sw-1500 subba .


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/07 :  20:03:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Vad som sägs i diverse marknadsföringsmaterial tar jag förvånansvärt lätt på


Menar du kanske att Svanå Miljöteknik ljuger med specifikationerna?

Jag det vet ju inte jag om de gör, men jag får kontrollera det hela nogrannare då jag nämligen planerar att köpa några basabsorbenter av dem inom kort.
Jag har nämligen problem vid just 40hz-området, ganska kraftiga resonanser om man säger så.....och det hade ju varit trevligt om man kunde dämpa ner dessa resonanser utan att det blev så stort som du antyder, men jag skulle faktiskt kunna acceptera åtminstone 1 absorbent med 1 m i diameter, även om det inte är särskilt snyggt. Bor själv så man har ju ingen annan att ta hänsyn till...

Mvh,
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/07 :  21:50:04  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
angående rummet så har jag en stor tjock matta på 240x240cm framför högtalarna, bakom mina gardiner som täcker hela ena väggen så har jag gullfiber vilket gjorde en klar förbättring basmässigt, sen har jag även säng, stoor soffa, fotöljer osv.

kommer så småningom att även hänga gardiner på sidorna av min filmduk, där kommer jag sätta någon form av dämpning under dem som ej blir synligt, alltså blir det precis bakom högtalarna.

idag har jag iallafall sålt min stärkare och har bestämmt mig för att satsa på flerkanal direkt, lutar lite åt primare då jag gillar deras grejer, MEN frågan är hur en integrerad stärkare låter i 2 kanal...

någon som testat primare tillsammans med 804orna?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:55:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Nere vid 40 hz hjälper nog bara eq. Men jag tror att skall man bygga en absorbent som komplement till eq så blir den stor helst bör den gå upp till taket för att en stor yta tar upp mycket energi. Reaktiva absorbenter som helmholz kan ju göras smalbandiga så dom bara verkar på 40 hz men dom blir också jättestora.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:46:15  Show Profile Send matson a Private Message
Hifirocker: Du får ett PM

jOakim: Rent ljud borde inte vara några problem med din anläggning mer än att om du har mycket tidiga reflektioner så kan du uppleva begränsad upplösning då det reflekterade ljudet dominerar över direktljudet.

Djup och tung bas kan du däremot inte få ur dina högtalare då dom inte når ända ner till botten. Dock skall man komma ihåg att B&W tillverkar högtalare som har ett korrekt ljud(rak frekvensgång) och då kan upplevas som lite slanka jämfört med någon högtalare som är konstruerad med en höjning i registret mellan 50-100 Hz. Testa med några andra högtalare eller låna in en vettig EQ och testa lite.
Ett förstärkarbyte kan ju inte ge någon bashöjning i sig(om vi pratar transistor), men prova kan man ju alltid.

Mvh
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/02/08 :  00:11:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tube-traps funkar resistivt och DÄMPAR MYCKET LÄGRE ner än vad storleken antyder, dvs BETYDLIGT LÄGRE än 1/8 våglängd i förhållande till diameter. En "vanlig" panelabsorbent däremot dämpar till 1/8, men det är en helt annan historia än tube-traps.


http://www.acousticsciences.com/tubetrap.htm
quote:
As a sound waves impact a wall or corner, the acoustic energy is rearranged and the kinetic energy is transformed into potential energy (sound pressure). This results in loud bass against the wall and even louder bass in the corner. TUBE TRAPS™ are designed to take full advantage of this concentration of acoustic pressure. They convert high pressure fluctuations into air movement within the dense walls of the TRAP. Through regulated friction in the walls of the Tube Trap, energy is damped out of the wave.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/02/08 :  00:23:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag läste just att du har redan behandlat rummet, även om jag misstänker att den dämpningen inte kan ta hand om basreflektioner såvida det inte är någon sorts resonansabsorbent du har byggt.

Prova med att låna hem någon bra subwoofer, skulle tro att du får mest för pengarna på det viset eftersom alternativet annars närmast blir Nautilus 803 eller 802 eller något lika kostsamt. Kruxet är väl närmast att kunna integrera suben (eller två billigare) med resten av anläggningen. Två eller fler subs ger fördelen att basproblemen blir lättare att kontrollera med flera subs. Kan subben bara dela tillräckligt långt ner så blir det lättare att få ihop ljudet med frontarna.

Lycka till (Önskar att jag hade ett par 804:or)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000