HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur är det med grannen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/07 :  16:26:38  Show Profile Send Aton a Private Message
När jag läser här om intresset för t ex basåtergivning under 30Hz, påkostade subwoofers och förstärkareffekter på ett antal hundra watt undrar jag hur hifi-folk har det med grannarna. Hur står det till på den fronten?

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/02/07 :  16:44:39  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Jag försöker undvika att spela alls efter 2200, eftersom det är så lyhört där jag bor(när det är tyst på kvällen hör man tom grannen när han pratar i normal samtalston...). Tror faktiskt att jag stör mig mer på dom än tvärt om.

lazyboy
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:08:50  Show Profile Send Nagra a Private Message
Jag har en tjurig gammal gubbe, som har lyckats klaga på mig kl 11.00 på eftermiddagen och 17.00. Han kan inget alls om ljudåtergivning, men han kommer med massa samband om ljud o vib, bla om att isoleringen i väggen är förstörd m.m...,
han ger mig förslaget om att jag ska sälja min anläggning, som förmodelingen är dyrare än hans Volvo....skratt retande...
ska jävlas med honom lite mer tror jag, vad kan polisen göra om jag krämar på en eftermiddag runt 1500??

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:22:26  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag störs av mina grannar. En kvinna och en tjej (en under och en ovanför mig) som spelar sin "musik" med så taskig frekvensfördelning så att jag håller på att kräka. Kvinnan har jag fått tyst på, men tjejen har inte förstått än. Det kanske krävs ett samtal till hyresvärden som det gjorde med kvinnan? Jag har inte än fått en enda påringning eller klagan, så jag har inga problem.

Nagra --> Enligt lag får du inte lov att störa någon oavsett vilken tid på dygnet det är.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:30:30  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag krämade på basen idag so att rummet bara skorrade men inte kom det nå grannar, vägger är nånting runt decimetern tjock in till grannen, en av mina rätta hifilådor började skorra i basen hoppas att det bara är nått skräp eller förstärkaren och inte att det va elementet som pajja. Jag har basat på ganska ordentligt vid diverse tidpunkter men inga grannar har klagat, förra grannen kom å klagade en gång när min sub va felplacerad, han fråga om jag hadde nå hörlurar men jag sa nej och då gick han,m sen dess har jag kunnat kräma på hur mycket som helst utan att nått har hänt
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/07 :  18:10:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bor som tur(?) är i ett gammalt hyreshus med tjocka betongväggar. Vid min "normala" lyssningsvolym hörs det knappt in till de andra rummen i min lägenhet om jag stänger dörrarna, jag tror knappast grannarna har stora problem med mig (dessutom spelar jag aldrig speciellt högt efter kl 21 på vardagarna).

Däremot för jag nog en del oväsen när jag pysslar med mina DIY projekt, har just avslutat en timmes arbete med cirkelsåg som nog lät en del; men det är rätt sällan jag gör sånt (några gånger per år). Jämfört med hur mycket det låter när man borrar i betongväggarna för att ex. sätta upp en hylla är nog mina DIY äventyr dessutom rätt oförarliga.

Min mamma bor i ett rätt nytt trähus där det är väldigt lyhört (bara vanliga inneväggar mellan lägenheterna), så skulle jag nog inte klara av att bo och det inte bara med tanke på musikspelande.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/07 :  18:26:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har samma problem som lazyboy, otroligt lyhört. Jag spelar heller aldrig efter 22.00 men jag upplever det inte som något större problem. Jag spelar annars ganska högt, men hittills har ingen klagat.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/02/07 :  18:33:00  Show Profile Send orthanc a Private Message
Har det underbart där jag bor. Den äldre damen som bor mitt i mot mig klagade innan vi flyttade in stereon. Hon tyckte att det var så TYST. Det var bara att lugna den lilla damen och säga att det kommer att bli ändring. Sedan har hon aldrig klagat mera. Men gör som lazyboy tar bort woofrarna och sänker efter 2200. Finns tyvärr folk som skall jobba eller sånna som lägger sig tidigt.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:24:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Det vore intressant att veta hur mycket en genomsnittligt isolerad betongvägg dämpar olika ljudfrekvenser. Jag antar att den lägsta basen dämpas väldigt dåligt.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:31:15  Show Profile Send Poe a Private Message
Mina grannar nedanför är tre högskolestudernade tjejjer. De har aldrig klagat, däremot har jag varit nere o gnällt när de spelat musik halv 2 på morgonen...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/02/08 :  00:33:53  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Ganska bra läget i ett sekelskiftehus i centrala stockholm !

har haft ett "besök" när jag spelade väldigt högt - förklarade det hela med att jag utvecklade högtalare och detta var ett tillfälligt prov ...

Gubben ovanför brukar jag fråga om jag stör honom - han svarar alltid neeej då - sen säger han - vilken bra musik smak du har

han hör tydligen vad jag spelar !?

ganska ok läge med andra ord - krämar ganska duktigt stundtals

Försöker dock lugna mig efter 2200

/j


Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/02/08 :  00:54:25  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Här är det inga problem, När jag ska fjäska med tanterna under mig så spelar jag Lasse berghagen.
-Det går alltid hem

/Mikaell

....la la la stockholm i mitt hjärta la la la..........
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/08 :  09:19:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det ingen som har provat att mäta hur mycket väggarna dämpar ljudtrycket? Här är väl fullt av folk med ljudtrycksmätare hemma? Låter som en perfekt anledning att hälsa på hos den trevligaste grannen , om man har någon sådan vill säga.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/02/08 :  14:15:38  Show Profile Send hjort a Private Message
En och annan sur blick i trappen har man väll fått
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/02/08 :  14:25:14  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Har bara bra erfarenheter med mina grannar.
Men som sagt tidigare i forumet, så spelar jag inte efter 22.00.
Däremot hade jag tidigare ett par grannar som var VÄLDIGT högjuda när dom hade sex. Det blev jobbig efter ett tag!!!
Bara att sätta på 70-tals porrfilm i videon och kräma på i stereon, efter det blev det tyst på andra sidan väggen - ett tag!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  14:59:27  Show Profile Send DIYamps a Private Message
LOL moureau
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:00:25  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag bor i ghettot så mina grannar(och jag själv) är jättenöjda sålänge det inte sker någon skottlossning. Så jag kan spela nästan närsomhelst och relativt högt utan att någon bryr sig. Både för och nackdelar...


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:15:39  Show Profile Send DIYamps a Private Message
va ??? ghettot ???
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:43:12  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Jag har bott här sedan jag flyttade från Borlänge och har haft en jättebra tid med grannarna. Tyvärr flyttade närmsta grannen ut och in kom en sur tant som bäst gillar fågelkvitter eller absolut tystnad. Nu har jag iofs sålt hela anläggningen *snyft* men det kommer en tid då jag får spela musik igen och då får jag försöka knäcka tanten. Om inte knäcka så åtminstone omvända henne.

moureau>> He he, jag spelade Magus Uggla "4 sekunder" på jättehög volym, en kort stund, när grannen var för högljudd. Efter det var de ganska lågmälda i sänghimlen. Ja, detta var i studenthuset för länge sedan.


Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/02/08 :  18:12:27  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag har inga problem med mina grannar eftersom jag bor i villa ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  18:15:16  Show Profile Send DIYamps a Private Message
neriks du har det så lyxigt att man grinar av avundsjuka.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:51:14  Show Profile Send Joe a Private Message
Finns ju en fördel med att jobba kväll som jag gör, inga grannar är hemma på dagarna så det är bara att rocka på för fullt. Ok, nu brukar jag inte dra på för fullt men tror det skulle bli lite muttrande om jag spelade på samma volym på kvällarna.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:05:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Spelar på dagen, stör ej grannarna på kvällen efter nioblecket.

Bravo
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:28:23  Show Profile Send Lepra a Private Message
Ingen som bryr sig där jag bor... inte jag heller, så jag manglar på när som. Kommer nån o klagar så säger jag bara att jag jobbar natt o har denna dygnsrytm o att de får ta hänsyn till mig isåfall!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:55:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Jag spelar aldrig starkt efter 21:00 på en vardag, knäpper av HELT efter 21:30. Jag tror
grannarna har fattat detta och accepterar läget. Ingen har någonsin klagat, och jag är
fortfarande bra kompis med grannarna o ingen har sagt nått så.. :)

På lördagarna brykar jag spela till 23 iaf.. !

Söndagarna ska det va rätt tyst ändå.

fredagarna är ett mellanting

lördagkväll e bäst. Perfekta tiden och dagen för hifiträff också

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/09 :  02:06:42  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag såg till att spela duktigt högt när det var visning i grannlägenheten... Så nu har jag två studenter som inte bryr sig om att jag spelar både högt och länge vid 05:00 Klockrent!


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.79 sekunder. Snitz Forums 2000