HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sunfire Ultimate Receiver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasseolsson
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:22:46  Show Profile Send lasseolsson a Private Message
Pga annalkande flytt så har jag börjat leka med tanken på
att skaffa mig en anläggning som klarar "allt", dvs både
stereo och hembio med en kvalitet som uppfyller mina höga krav.
Idag sitter jag med:

Stereo:
Audionet Pre1 G2 försteg
Audionet Amp1
Harbeth Compact 7ES-2
Äldre tuner
Arcam CD

Hembio:
Hyfsad onkyo receiver
Hyfsat canton hembio-"paket"
Toshiba DVD-spelare

Jag vill ha det snyggt och stilrent i min nya lägenhet, tanken
på att ställa upp alla dessa prylar känns inte kul.

Planen är att sälja i princip allt och köpa den bästa receiver
som överhuvudtaget finns samt en ngn väljudande CD/DVD/DVD-A/SACD.
Naturligtvis behåller jag mina fantastiska Harbeth som vänster/höger front och väntar på den centerhögtalare som är under utveckling hos
Harbeth, canton center får duga så länge.

Efter lite research och en del erfarenhet av japanska receivers har jag kommit fram till att Sunfire Ultimate Receiver (~46000 :- i sverige) är en mkt
intressant produkt, särskilt som den verkar leverera massor med ström
(7 x 200 Watt) vilket mina Harbeth kräver.
Jag är beredd på aningen sämre stereo ljud jmf med min kära Audionet-prylar, men tanken på att förvandla 6 lådor till 2 är
oemotståndlig!
Så, efter denna långrandiga bakgrund: Har någon hört Sunfire Ultimate Receiver? Sunfires separata processorer/slutsteg?

Edited by - lasseolsson on 2004/02/22 18:52:16

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:13:08  Show Profile Send krelle a Private Message
jag har haft ett sunfire 2-kanalsslutsteg från ca 96 till förra året.Det var ett mycket fint slutsteg med massor av kraft. Ganska varmt ljud med fint skimrande diskant. Jag bytte mot en klart dyrare förstärkare som heter Moon W-3 som är i en annan prisklass. Skillnaden dom emellan var att allt blev bättre men särskilt basen som var klart mer tight och kraftigare. Jag jämförde även med andra märken men tyckte inte dom lät så mycket bättre som motiverar det dyrare priset. vissa lät tom sämre......

Tänkte bara rekommendera Moon 5 kanalare som vad jag har hört av andra skall vara riktigt bra i 2 kanals musiklyssning oxå. Ligger i samma prisklass som sunfiren.....mvh Krelle lycka till!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:01:47  Show Profile Send dali a Private Message
Lite info här:

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=101027&forum=9#new

Var hittar du Sunfire i Sverige?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

lasseolsson
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:06:26  Show Profile Send lasseolsson a Private Message
Importeras av http://www.nettodirekt.com/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/02/23 :  01:20:00  Show Profile Send Amatören a Private Message
Hade nog behållit slutstegen för att driva frontarna och tittat närmare på Yamaha DSP Z9 som är i faggorna. Denna processor verkar ha "allt".
Dessutom tycker jag Yamahas senaste hembioförstärkare låter alldeles utmärkt i stereo.
Men det är ju jag det...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:50:38  Show Profile Send dali a Private Message
Hmmm, som vanligt förundras man över prisskillnaden. En produkt som säljs för ca $3200 (ca 23350 kr; 1 US$ = 7,30 kr) till kund i USA kostar 46500 kr när den landat i Sverige. Nästan 100% dyrare med andra ord.

I datorbranschen kan man räkna med en "konverteringskurs" på 10 kr per dollar för att jämföra slutpriser i USA och i Sverige, men inte när det gäller hembio- och hifiprylar, där verkar det snarar handla om 15 kr/dollar.

Man kan dra många olika slutsatser ... jag väljer att dra slutsatsen att man förmodligen får mer för pengarna om man köper geografiskt närliggande märken, till exempel Primare.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

lasseolsson
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/02/23 :  18:50:38  Show Profile Send lasseolsson a Private Message
Jag har naturligtvis kollat in Primare SPA20. Jag gillar att den är
så renskalad och befriad från bl a onödiga DSP-prylar, samt att den
har uppenbara ambitioner att tillfredsställa kräsna 2-kanalslyssnare.
Jag tror dock att den inte räcker till. Den är helt enkelt lite FÖR enkel (saknar firewire mm) och levererar för lite ström. Synd att dom inte tog i lite mer när dom gjorde SPA20. En ny version ska visst vara på gång till vår/sommar, men förändringarna kommer mest vara kosmetiska.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000