HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad kan man vinna på att plugga basfreflexporten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:02:00  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har sett någonstans att om man pluggar igen basreflexporten så blir högtalaren snabbare, går djupare etc.
Är det sant?
Har en bra basreflexsub, men kan man tweaka den.?
Spelar mest på låga lysningsvolymer, så problem med blåsljud lär jag inte få.
Kan någon försöka reda ut begreppen för mig!


En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!

jonsa
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:21:37  Show Profile Send jonsa a Private Message
Som jag förstår det funkar det så här.
Pluggar du porten med ett poröst material så rör sig luften in och ur högtalaren vilket resulterar i att basen in slår lika långt då det blir ett motstånd=trögare, vilket i sin tur borde göra att basen rör sig snabbare då ett lite under/övertryck bildas som hjälper membranet.

Så basen spelar inte lika långt ner i frekvensområdet men snabbare i det övre vilket resulterar i en lite tajtare bas!

Detta är vad jag tycker mig kunna höra själv (har själv pluggat mina basportar då mitt lyssningsrum är litet) och är endast är baserat på mig och min B&W manual som visar en graf som visar att basen inte går lika djupt, och sedan inte lika högt (i ljud...)

Hoppas det klarnat lite.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:27:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Anledningen till att stänga igen basreflexröret på en basreflexhögtalare är för att få elementet att spela som att det spelade i en sluten låda. Det här resulterar i en snabbare bas, mer distinkt basåtergivning men som dock inte går lika djupt i frekvens.Nu ser jag dock att jonsa beskrivit det bra redan innan jag skrev men jag låter det stå kvar för det kanske kan hjälpa som förklaring. MvhKristofer
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/02/22 :  20:30:19  Show Profile Send Allison One a Private Message
Tack för svaren!
Jag har för mig att jag läste i något annat forum i en tråd om SVS-subbar där det följde med en plugg för djupare basåtergivning, vilket lät konstigt i mina öron.
Er förklaring verkar logisk tycker jag.
Om man vill testa lite, vad kan då vara bäst?
Skumgummi eller sy en påse och fylla med trassel?
Finns det färdiga att köpa?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/22 :  20:31:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Fungerar dämpmaterial till högtalarlådor til detta eller ska det vara tätare?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/22 :  20:42:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nagref körde med vantar på DIY-träffen...
http://bildarkiv.hififorum.nu/Audio_nicke/diygtb/hanskar.jpg

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:04:30  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag har en idé...
Testa med vantar, sockar, trassel, skumgummi, husdjur och se vilket som låter bäst.
Det beror på vad du har för rum, placering, möblemang, väggtjocklek och framförallt eget ljudideal. Finns inga fasta regler...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:20:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
husdjur

Hamster, marsvin, katt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/22 :  23:02:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
Här kommer en mer fysikalisk förklaring.

Luftmassan (L) i röret bildar tillsammans med lufttrycket (C) i lådan som beror på volymen en LC-krets och det ger en resonans vid den så kallade basreflexavstämningsfrekvensen. Om man stoppar in dämpning i röret tillförs en resistans (R) och kretsen är LRC. Detta påverkar Q-värdet på resonansen och det ändrar maxnivå och frekvensgång i basreflexporten, med ökande R blir frekvensgången allt plattare och nivån allt lägre. Med ett fullstoppat (helt tätt) rör är R oändligt och LC-kretsen finns inte längre, man har alltså tagit bort resonansen och det har blivit en sluten låda.

Om man vinner något på detta eller inte är kanske en smaksak men om portresonansen ger problem kan det vara en utväg. Lämpliga material för dämpning är sådana som ger luftmotstånd, dvs försöker dämpa luftens transport i röret. Det kan vara skumgummi, Rockwool eller något annat.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/23 :  00:26:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Frekvensgången blir hm... lite mer sluttande ist för tvärbrant. Fasgången blir jämnare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/23 :  02:18:44  Show Profile Send audiojan a Private Message
Lite att tänka på... En högtalare är ju designad med tanke på ett speciellt "betende" och därigen ett speciellt "ljud". Om vi nu trycker inte allehanda saker i porten så förändrar vi de fysiska förutsättningar som designen har lagt ned all den mödan på att få rätt.. M.a.o. jag anser att du kanske borde byta ut högtalarna istället för att förändra med genom att stoppa porten...

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/23 :  03:52:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Å andra sidan kan det mycket väl låta bättre i det rum högtalaren för tillfället är placerad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:20:28  Show Profile Send Allison One a Private Message
Njaee... jag har för närvarande inga planer på att plugga igen basreflexröret på min sub.
Som jag skrev lite tidigare så läste jag någon tråd på prisjakts forum om SVS subbar och där medfölde tydligen pluggar för att få en djupare bas, vilket jag tyckte var konstigt.
Men man är ju alltid lite nyfiken på om man kan göra någon förbättring.
Fast har man en Yamaha YST-SW1500 sub med sin stora port och 2 st barn i 3års åldern så är det att be om problem med legobitar, småbilar etc.
Men det verkar som Yamaha redan tänkt på det, då det verkar som om det sitter någon strumpa på röret.
Många verkar tycka att det inte är en så dum idé att pröva så får väl testa lite någon dag när jag är ensam hemma och återkomma med ett lysningintryck.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/23 :  12:21:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Att plugga en port kan få som följd att elementet slår i botten också,
mer distorsion får man garanterat om man pluggar en port.

En sjysst basreflexlåda, där jobbar ju porten och elementet får ta det
lugnt :) Pluggar man porten så får elementet jobba sig trött..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:37:21  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag tycker precis som många andra här att man kan testa. Låter det bättre så är det bättre och det är hursom helst lätt att återställa till originalet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000