HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar, den sista metern spelar roll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/02/07 :  12:17:45  Show Profile Send karvid a Private Message
MatsT
Har du tips på prisvärda isolationstransformatorer som inte kostar skjortan?
Ev tips på komponenter för att bygga egna filter?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/07 :  12:27:04  Show Profile Send CC a Private Message
Håller med du MatsT, bortsett från att jag även hör skillnad mellan olika skärmade nätkablar och dess påverkan på ljudet! Tycker det är en relativt stor skillnad mellan okärmade nätkablar också...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/07 :  12:48:19  Show Profile Send MatsT a Private Message
Karvid
Jag säljer faktiskt isolationstransformatorer men inlägget var inte menat som något försäljningstrick. Jag och en kompis kör försäljningen av transformatorerna ihop och eftersom vi snart har behov av ett nytt inköp har vi funderat på att erbjuda forummedlemmarna ett specialpris om det finns intresse. Om vi kan beställa 200 st blir inköpspriset väsentligt lägre och med lite draghjälp från forumet kanske vi kan göra en så stor beställning, priset som vi då kan erbjuda borde vara lägre än vårt inköpspris i lägre kvantiteter.

CC
Det kan säkert bli skillnad i ljudet mellan nätkablar men det är nog försumbart jämfört med nätfilter. Ett nätfilter består av seriespolar på nolla och fas, kondensatorer mellan nolla/fas, nolla/jord och fas/jord. Dessutom brukar det sitta ett motstånd mellan nolla/fas. En kabel har kapacitiv koppling precis som nätfiltret men med mycket lägre värden och inverkan blir mycket mindre men kanske hörbar.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/07 :  13:08:07  Show Profile Send CC a Private Message
Så sant MatsT, det finns oftast större skillander mellan nätfilter än nätkablar. Jag tycker bara det är lite svårt med nätfilter för ibland försämrar de mer än de förbättrar... Jag har sedan en tid tillbaka bott i hus och haft förmånen(?) att kunna labba en hel del
Det som jag har upptäckt är att det som stämde i lägenhet inte nödvändigtvis är det bästa när man bor i hus
Och att olika nätkablar förändrar ljudet så mycket att jag inte vet vad jag ska tro

Jag har även haft möjlighet att testa med en skiljetrafo (terminator nånting?) och den gorde underverk innan jag fick tummen ur o dra egen nätkabel från elskåpet men sedan blev jag lite tveksam om dess nytta... Ska testa igen framöver o se/höra

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:44:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min intension med tråden var att göra alla medvetna om att man inte bara kan strunta i ren ström där nätkabeln är en delmängd. Givetvis är det väl inte det första man gör men har man lagt ner mycket jobb på sitt system så kan det resultera i en ganska stor förbättring.
Samtidigt var det ett sätt att lägga moteld mot skrönan att eftersom det är så mycket kabel från kraftstationen till systemet så kan inte den sista metern göra något alls.

En skärmad nätkabel kan man köpa till vilket pris som helst allt efter tycke och smak. Den går också bra att göra själv för den händige till ett mycket lågt pris.

Det verkar finns lite delade meningar kring filter och skiljetrafos där jag hört att de renar bra men kan påverka dynamiken negativt.
Vad säger Ni andra om det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:57:09  Show Profile Send luften a Private Message
En enkel sak som man kunde testa, är ju att sätta in ett sånt här filter --> http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017084.htm samt en skärmad kabel. Iallfall blir det knappast sämre av saken, och priset blir ju inte heller så farligt.

//air
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:01:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kanske är korkad men jag förstår fortfarande inte vad texten från Audioasylum har med nätkablar att göra? Jag skriven under på vad som skrivs men vad som diskuteras är nätfilter (som jag som sagt var tror kan påverka) inte nätkablar, visserligen kan filtret vara integrerat med kabeln men det väl rätt sällsynt?

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:20:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
f95toli

Jag tolkar det så här: störningar på 220v nätet kommer inte bara från grannarna utan även ditt system genererar en massa skräp ut i nätkabeln. Har du en massa oskärmade kablar liggande brevid varandra så läcker störningen över till andra komponenter via kabeln. Störningen tar sig genom nätdelen och gör att det låter mindre bra i ditt system. Men jag antar att det är en alldeles för enkel tolkning.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:30:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, så förstår jag det också, och visst kan skärmad kabel hjälp lite om störningarna kommer utifrån. Men det det största problemet kommer inte från störningar som strålar över (som är det enda en skärm skyddar emot), kablarna sitter ju normalt ihop någonstans (ex. i en skarsladd) så störningarna letar sig ut från "den störande apparaten"->via kabel->till "den störda apparaten". Om inte störningarna stoppas någonstans, ex. via nätfilter.

Datorer med sina switchade aggregat är ex. ökända "förorenare" av elnätet (vilket är en anledning till att nätfilter är populära till servrar och ofta är inbyggda i UPS), det är nog en ytterst liten del av störningen som "strålar över", det mesta kommer via kablarna tillsammans med strömmen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/08 :  10:43:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ren ström är viktigt och framförallt är det strömspikarna som orsakas av de egna apparaterna som skapar problem. Om man har ett kraftigt slutsteg så drar det MYCKET ström från nåtet under väldigt kort tid och detta gör det besvärligt att filtrera just en sådan apparat utan att påverka strömförsörjningen till den. Jag använder själv inte filter till slutsteget eftersom jag tycker det blir en dynamikbegränsning trots att det är en klass A rörförstärkare, en tillräckligt stor isolationstransformator skulle nog fungera men jag har ingen sådan än. Min förstärkare drar 240W konstant och isolationstrafon bör nog vara minst 500VA för att fungera, nätfilter på 6A verkar vara för litet enligt mina egna prov. Om man skall lyckas med filtrering av slutsteg måste man använda filter som tillåter mycket ström, ett transistorsteg i klass AB med stor kondensatorbank drar mycket mer ström under kortare perioder än min rörförstärkare och kräver mycket större isolationstransformator eller nätfilter för mycket högre ström.

Jag har inriktad mig på att ta bort störningarna som skapas av slutsteget och annat på nätet där det är enklare, signalkällor och försteg kan med fördel ha filter och isolationstransformatorer.

Jag tycker det är fritt fram att experimentera med nätfilter och även nätkablar men jag reagerar på prisnivån på vissa kommersiella nätkablar, det finns bättre sätt att använda pengarna på tror jag. Mitt råd är att börja med filtrering av strömmen till signalkällan innan dyra nätkablar provas på slutstegen. Som länken till Elfa visar behöver det inte bli särsklit dyrt heller.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:08:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
MatsT, en fråga. Det du kallar isolationstransformator är det detsamma som också kallas balanserad transformator, som liksom klyver strömmen i två transformatorer och sedan sätter ihop den igen. Som jag har fattat det på mitt otekniska sätt. Eller någon form av spole som också förekommer bland filter.

I mitt andrasystem håller jag på och experimenterar med ett mycket billigt RFI/EMI filter med överbelastningsskydd som heter Belltech och är inköpt på Kjell & Co. Det skall isolera i båda riktningarna och jag har satt det på kablen till CD-spelaren. En Philips 963SA med en switchande nätdel som verkar vara väldigt öppen för störningar och antagligen skapar en hel del själv. Resultaten är preliminära men det är klart att det har effekt. Rätt positiv effekt men jag är osäker på om det också har negativa effekter eller det jag hör är brister i själva CD-spelarens återgivning. Filtet behöver en del tid för att bränna in. Det verkade också som det fungerade bättre på en jordad anslutning fast spelaren är ojordad (den har en jordad kontakt men är ojordad internt). Det är inte lika bra som PS Audio P300 men mycket mer prisvärt! Det verkar som det finns strömspikar på nätet som aktiverar någon skyddskrets i spelaren som då gör en reset, detta har ännu inte hänt när jag använder filtret.
Kan vara värt ett experiment. Filtret kostar 200 kr och sätts direkt i nätuttaget. Ett liknade skall finnas på Claes Ohlsson. Om det inte fungerar för hifin kan man alltid sätta det på datorn i stället.

Den utmärkta hörlursförstärkaren Prehead från Meier Audio har ett inbyggt filter från Schaffner, vet inte om det är samma som i länken ovan men bör vara något liknande. ELFA har också en litet dyrarare jordad variant men det handlar fortfarande om småslantar. Prehead har mycket bra dynamik så jag tvivlar på att filtret är dynamikbegränsande så länge det handlar om små effekter. Verkar klart intressant att prova och det borde vara ganska lätt att byta ut IEC-ingången på lådan.

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:43:59  Show Profile Send luften a Private Message
Efter en snabb sökning på Prehead, samt elfa, så tycker jag mej se vissa likhetstecken på detta filter --> http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2016955.htm och dessa bilder på Prehead --> http://home.t-online.de/home/meier-audio/prehead.htm där det även står "Built-in mainsfilter (Schaffner)". Det tyder ju på att man för en rätt så billig peng faktist kan förbättra något =) Blir nog så småningom en test av detta skulle jag tro. =)

//air
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:19:01  Show Profile Send markusA a Private Message
Verkar ju klart intressant med dessa små billiga filter.
Ett filter + en tweakad kabel kanske kan vara ett projekt framöver... hmmm
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/08 :  16:48:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det jag kallar isolationstransformator är en extra transformator mellan vägguttaget och apparaten, ibland använder man samma namn på transformatorer som ligger i signalvägen och används för att ge galvanisk separation mellan apparater. En isolationstransformator (nät) kan vara 230-230V eller 230-115,115V och i det senare fallet kan man lägga jorden i sekundärens mittpunkt och får då en balanserad utgång.

Nätfilter är ganska enkla och billiga, vanliga typer för elinstallation fungerar utmärkt i HiFi-sammanhang, det enda man behöver tänka på är att de skall dimensioneras korrekt. Det kan också förekomma lite olika värden på filter med samma ström, normalt är det så att större induktans dämpar lite mer vid lägre frekvens. Detta kan vara både positivt och negativt, större dämpning reducerar störningar mer men kan också störa uppladdningen av kondensatorerna i apparaten lite mer. Om apparaten som skall anslutas har reglerad nätdel kan man normalt köra med mer dämpning och om den inte har det bör man hålla igen lite på dämpningen.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/08 :  18:30:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Mats, tackar för svaret. Om jag skulle byta nätbrunn i en CD-spelare Philips 963SA, vilket filter kunde då vara lämpligt? Spelaren har en switchande nätdel. Det finns fyra varianter av Schaffner-filtet i länken ovan:
1 A 2,8 mH (strömstyrka och induktans)
3 A 0,75 mH
6 A 0,3 mH
10 A 0,13 mH

Eftersom nätdelen är switchad borde man välja ett med låg induktans men å andra sidan kräver den inte mycket ström (30 W) och då borde man kunna satsa på 0,3 mH eller kanske till och med 0,75 mH. Är detta vettigt resonerat.

Det finns också en jordad variant som är försedd med drossel i jordledaren och skall filtera bättre. Det skall väl fungera även om spelaren inte är jordad? Förutsatt att man har jordat vägguttag.

Efter moddning borde man slippa problem med att spelaren ballar ut på grund av strömspikar och få ett klart bättre ljud, enligt erfarenheterna från Belltech-filtret. Jag vet inte om Schaffner-filtret är bättre än Belltech, man kan hoppas att det är bättre men man slipper i alla fall två extra kontaktkoppligar.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/08 :  18:55:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Anders47
Jag skulle nog satsa på 1A-varianten, en CD-spelare drar inte särskilt mycket ström. Förmodligen är Schaffnerfiltret bättre än Belltech, jag kollade på kjelloco och det framgår inte riktigt hur det är byggt men det filtrerar garanterat mycket mindre eftersom det är på 13.5A. Varianten med jorddrossel klarar du dig nog utan.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/02/08 :  20:47:17  Show Profile Send allbinn a Private Message
Om en liten störning på nätet skulle gå igen apparatens nätdel och ut till signalen så anser jag att nätdelen är felkonstruerad. Jag skulle alldrig konstruera en nätdel som tillät det.
Slut.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:07:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Mats, tackar för det. Det blir en superbillig uppgradering (ca 100 kr)och enligt mina preliminära tester med Belltech gör det minst lika mycket nytta som en nätkabel för ett par tusen.

allbinn, alla apparater för 4000 kr som också skall ha CD, SACD, DVD mm är felkonstruerade. Jag är inte helt säker på att reseten beror på strömspikar men mycket tyder på det och det är väl inte helt osympatiskt om de lagt in någon säkerhetskrets. Dessutom vet jag inte om störningen på nätet är liten, vet du?
Det går mycket bra att köpa apparater med riktigt rejäla nätdelar och högsta klass på komponenter rakt igenom. Men då får man betala för det.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:28:07  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Var det det här filtret du testade på 963SA?

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:03:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nej, men det liknar det. Jag ramlade över det på Kjell när jag skulle köpa något helt annat. Det kostar nästan 200 kr (198 vad jag minns), det beskrivs som överspänningsskydd samt skydd mot RFI i båda riktningarna. Jag har för mig det är på max ca 750 watt.
Verkar som det behöver brännas in en del så man skulle kunna börja med att köra det på dator eller lampa ett tag, mest för att man blir så förvirrad under testningarna när testobjektet ändrar sig från dag till dag.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:24:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Någon inbränning av nätfilter behövs inte men det kan ta ett par dagar att vänja sig vid förändringen av ljudet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:34:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Det här kostar också 198 kr och är ett nätfilter tror jag...borde vara värt att testa om det ger en märkbar förbättring. Vad blev bättre tycker du? (med 963SA)
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/09 :  17:47:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kontentan hittills: filter och skärmad kabel till "lågeffektsapparater" och bara skärmad kabel till högeffekts (slutsteg) för att inte tappa dynamik. Att satsa på "bättre" ledningsmaterial i sladden kan man lika gärna hoppa över, då sista metrarna ändå inte påverkar.

Rätt så långt?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:03:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag håller med MatsT det blir super med en isolationstrafo om man sätter ett nätfilter på varje utgång, samt lämpligen ett filter på ingången 8-) och kanske en mjukstart och jordfelsbrytare i samma..och ett mantelfilter på en skärmad Lo-rad till hela bygget *skruvar&bygger redan*

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:26:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
marbrink, filtret heter Belltech OND-8314 och är på 3,15 A och max effekt 790 W. Jag tror dock att man skall ligga på avsevärt lägre effekt än 790 W om man skall använda det till hifi. CD-spelare fungerade bra för mig men de drar ju konstant ström och ev. problem med dynamikförluster bodrde bli små i detta fall. Specen tyder på att filtret har relativt hög induktans och god filtereffekt (se Mats info längre upp i tråden). Jag använde filtet enbart på CD-spelaren vilket kan vara en poäng, detta filter skall enligt produktinformationen fungera i båda riktningarna och på så sätt filtrerar man också störningar från CD-spelaren så att de inte går över i förstärkaren genom nätkablarna.
Förbättringarna är de gamla vanliga, basen stramas upp och detaljupplösning och ljudbild blir bättre. Svårt att säga om det har några negativa effekter eftersom det är svårt att skilja på vad som skulle bero på nätfiltret och begränsningar i återgivningen hos 963SA. Men totalt sett blir det betydligt bättre. Hur mycket bättre får man anta beror på hur stora nätstörningar man har.
Om filtret bränner in eller om det handlar att man vänjer sig vid det är svårt att säga. Men innehåller inte sådana filter kondensatorer, och dessa brukar ju anses behöva inbränning.

lasselite, tyvärr verkar den sista metern nätkabel ha betydelse men det kanske är viktigare att komma till rätta med nätstörningar om man har mycket sådana. Det blev i alla fall bättre med nätfilter + audiofil nätkabel.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000