HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/28 :  21:49:14  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Hej på er jag är nyfiken på om någon här har erfarenheter av Regans förstärkare.

Både de integrerade och för respektive slutsteg.




Edited by - qsecofr on 2004/01/29 11:42:49

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/01/28 :  21:56:01  Show Profile Send Daniel a Private Message
Menar du Rega?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:07:31  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ok Regas skall det vars
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:13:31  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Rega Elex (gammal modell) har jag ägt. Kanonbra förstärkare - verkligen musikalisk. Jag skulle nog satsa på en begagnad Mira eller Elicit i ditt fall. Tror inte att de gamla modellerna spelar sämre än de nya. Dessutom är de snyggare i mitt tycke.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:29:06  Show Profile Send bliss a Private Message
jag har erfarenhet av rega mira, rega cursa och rega maia. låter mycket bra tillsammans med någon av regas cd-spelare. jag var pågång att uppgradera till naims nac 202 + nap 200 + cdx2. lyssnade på den kombon tillsammans med linn ninka högtalare, men det lät verkligen dåligt för de pengarna de ändå handlade om (ca 35000:- mer än den regaanläggning jag hade hemma vid tillfället). jag fick ont i öronen av diskanten och gillade inte den platta ljudbild det bjöds på. jag föredrog min rega kombo framför naims och förstod att "flat earth" inte kommer att bli den hifi-väg jag kommer att vandra.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:35:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat mycket på rega maia förförstärkaren och rega exxon monoblocken som jag hade hemlånat några veckor. Jag tyckte inte dessa var så jätteroliga, då dom inte lät så öppna i mellanregistret som jag skulle vilja. Kanske skulle säga att jag upplevde att det var försteget som satte käppar i välljudet, inte monoblocken. Med en annan förförstärkare och exxon monoblock så lät det riktigt bra, kraftfullt, avslappnat och musikaliskt. Rekommenderar exxon monoblocken varmt men inte maia förförstärkaren.

Har också haft Rega Mira 3 integrerad förstärkare hemlånad ett antal gånger. Musikalisk, varm, fint mellanregister och bra taktkänsla. Som negativt upplevde jag att den inte var riktigt lika detaljerad som andra förstärkare i samma prisklass jag jämförde med och att basen saknade pondus och djup. Dock var den basen som fanns där rapp och fin.

Jag tycker både exxon monoblocken och mira 3 är starka kort inom sina respektive prisklasser.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/01/29 :  11:47:43  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag har haft en Rega Mira (gamla, snyggare modellen av låda) och en monster combo Rega Hal +4 X Rega Exon monoblock (bi-ampat). Jag tycker att regas förstärkeri låter mycket bra. De svänger och är bra på perspektiv. Matcha med rätt kablar så är de enkla att få att låta som man vill. Rega Hal var dessutom ett mycket bra försteg som Rega slutade med för att det blev för dyrt att bygga sa Roy Gandy själv när jag träffade honom på Ljudmakaren. De förstärkare jag har lyssnat på är mycket trevliga och rekomenderas varmt.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/29 :  12:46:58  Show Profile Send bliss a Private Message
rega maia är ju inte förförstärkaren utan stereoslutsteget. jag kör för närvarande biampat med två av dessa och det var en betydlig förbättring än med bara ett slutsteg, framförallt i basen.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/30 :  12:48:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tror nog att den demo som Bliss lyssnade på var nog lite fel högtalare för Naimelektroniken, för dessa produkter har jag hört ett antal gånger och det har alltid presterat, och Naim låter ALDRIG vasst och ljust i diskanten...Så det var nog Linn högtalarna, för dom har jag aldrig hört låtit bra, oavsett modell...

Men Rega har jag hört och dom låter ofta riktigt trevligt, inte så roliga i design, men så är det med många produkter idag..
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/01/30 :  13:06:32  Show Profile Send stargazer a Private Message
Har haft Mira på hemlån, trevlig bekantskap men enligt mina mått mätt når den inte ända fram. Bra fart och skönt driv i musiken, men lite grovkornig och det saknas lite i upplösning. Kalas för tung och/eller snabb rock, mitt hemlån slutade med att jag satt där med min metal-samling och diggade Till hårdrock så spelade den roligare än min gamla Kolektor/LK85-kombo - men till övrig musik så vann linn-kombon.
För priset är den rätt bra dock. Bossanova har ett demoex till bra pris, se "Butikshyllan".

/ stargazer

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/30 :  13:25:09  Show Profile Send bliss a Private Message
martinh: det är mycket möjligt som du säger att högtalarna inte gjorde elektroniken rättvisa, men det kan ju ändå vara så att ljudet inte passade mig alls, för varför skulle en naimhandlare dema dessa produkter tillsammans med just linnhögtalarna. det tilltalar säkert någon annan, men jag fick ingen lust att byta till naim efter denna demo. som vanligt är väl smaken som baken.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/30 :  14:17:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du har helt rätt i att vi alla har olika smak, men tyvärr är det dock så att bara fär att en handlare har två produkter i sin butik så behöver det inte innebära att dom låter bra ihop...

Naim har oftast fått omdömmen där man tyckt att dom har varit lite mörka och tillbakalutade så vassa känns inte igen.. Men men vi ska inte dryfta mer om det, det som är intressantast är vad du tycker passar hemma hos dig, lyssningar i butik är bara en fingervisning..

men rega är trevliga produkter så en sån kan vara ett bra köp, men för mig så jämförde jag en Rega mot en Naim Nait 5 för en tid sen, vilken som var bästa är nog svårt men båda hadde sina fördelar, Naimen är dock bättre i basen...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:56:15  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det är nog främst en mira 3 som jag ev är intresserad av. Har någon jämfört mot Cyrus 6 eller 8?

Tack för övriga inlägg.




Edited by - qsecofr on 2004/02/11 15:39:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000