HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 D/A-omvandlare i DVD och reciver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/05 :  19:00:04  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Om det sitter likadana D/A-omvandlare i både DVD:n och recivern borde det då inte låta likadant vilken väg man än väljer att gå?
Så vitt jag vet har jag samma sorts D/A i båda maskinerna, men det blir mer bas och mer volym om jag kör digitalt. Är det trots allt olila D/A-omvandlare som sitter i sakerna?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:56:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att det sitter likadana D/A-omvandlare betyder inte ens att signalen som kommer från omvandlaren är lika (det beror dessutom lite på vad man gör med den digitala signalen innan den når omvanldaren). En viktig sak är exempelvis hur stabil klockan till D/A-omvandlaren är.

Efter D/A omvandlaren finns det en hel del analog teknik (buffertsteg m.m.) som påverkar ljudet.

Grejen är att det mycket väl kan sitta samma omvandlare i en CD för 3000 som i en för 20 000 och de kommer inte låta lika, det är så mycket annat som spelar in.

Ett tillägg: Jag gissar på att det vid en given tidpunkt bara finns kanske 10-20 olika vettiga D/A omvandlare för audiobruk på marknaden dessa kommer i huvudsak kommer från 2-3 stora tillverkare, bra D/A garanterar inte bra ljud.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/05 :  21:44:21  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Många hembioprylar digitaliserar den analoga ingången för att digitalt kunna köra dolby, rums och kyrkofilter på signalen, det gör att det ofta låter bättre via den digitala ingången. Digitaliseringen görs alltid oavsett om filtret används eller inte, alltså även vid stereolyssning.

Edited by - konraqu on 2004/02/05 21:47:19
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:50:13  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Då kanske det varit bättre för min del att köpa en bättre digitalkabel, och skippa analoga som jag kör på vid stereo. Frågan är bara om en kabel för 500:- är såpass mycket bättre än den jag nu har för 100:- så det motiverar ett köp. DVD:n är den svagaste länken i mitt system, dock den nyaste.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/05 :  23:10:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du analog överföring mellan DVD och reciever när du spelar CD-skivor är det inte alls säkert att signalen digitaliseras (även om det är rätt vanligt), det beror på vilken reciever du har.
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:53:43  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Har NAd 742 +C270 och dvd 532. Det konstiga är att jag på en del äldre cd måste nästan max ljudet för att komma upp i relativt högt. Då är dte ändå inte skadligt högt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:22:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på mixningen/mastring av CDn. Ex. skivor med klassik musik har ofta lägre "nivå" än pop/rock. Det beror på att man då uttnyttjar det dynamiska området maximalt (=man kan i samma låt spela väldigt lågt och väldigt högt).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000