Author |
Topic |
|
Liljus
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 23:55:07
|
Hej! Jag är lite av en nybörjar-audiofil (konstigt ord) och har lite små funderingar. Känner att det är dags att uppgradera stereon lite, tänkte skaffa en surroundförstärkare. Jag håller på att bygga ett par monitor/bakhögtalare, och är även sugen på att bygga en egen sub. Nu till frågorna: Hur fungerar det med V+H-kanalerna när det gäller sub? De flesta (alla?) surroundförstärkare har ju sub-utgång, lägger då förstärkaren ihop V+H till en kanal, eftersom de flesta subbarna bara har ett element?
Dum fråga kanske, men nu till nästa. Högtalarna jag bygger ska utrustas med Peerless 145-WR 5-tums basar och Peerless DT100H diskanter. Någon som har erfarenhet av dessa?
MVH! |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/02/05 : 01:18:18
|
surround ljud ligger som 5.1 ljud frontar, center, surround, bas eller som 6.1 ljud frontar, center, surround, bakre surround, bas basen ligger alltså på en egen kanal. Vid musiklyssning blandar man vänster + höger kanals basljud och skickar till enbart subben eller både frontar och sub. låga bastoner är svåra att riktningsbestämma så det är inga problem, problemet kommer med att hitta en sub som är bra på att spela musik!
|
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2004/02/05 : 17:36:55
|
quote: Dum fråga kanske, men nu till nästa. Högtalarna jag bygger ska utrustas med Peerless 145-WR 5-tums basar och Peerless DT100H diskanter. Någon som har erfarenhet av dessa?
Frågar man inte så lär man sig inte. Men ett tips är att posta frågan om elementen i DIY avdelningen så kommer du säkert få svar.
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 17:58:14
|
De flesta surroundförstärkare (inte alla) har möjlighet för Bas-Management, som betyder att basfrekvenserna kan styras till de högtalare som kan återge bastoner.
LFE-kanalen (0.1 kanalen) i ett 5.1 (6.1) system är en effektkanal som i film (DTS och DD) innehåller ljud under 80 Hz (i vissa specifikationer står det 120 Hz). Med basmanegement väljer du vilka högtalare som skall ta hand om basljudet, tex kan du styra basen från H+V front till subbaskanalen där även 0.1 kanalens ljud styrs till (H+V ställs till small). Detta innebär att Subbasen tar hand om basen både från frontarana och 0.1 kanalen (även kallad LFE, low frequency effekts channel)
I en sådan konfiguration så räcker det att ha relativt små front och surroundhögtalare, för att subbasen tar hand om de lägre frekvenserna från dessa högtalare. orsaken är att Bas ljud under 100 Hz är svårt att rikningsbestämma.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
|
Topic |
|
|
|