HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör eller trissor för ca. 4000 ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:54:56  Show Profile Send jolotjka a Private Message

Hejsan, är rätt trött på min gamla HK-reciever (570i) från tidigt 80-tal, och då jag i våras skaffade nya högtalare, B&W DM600(ja, jag vet att dom är fjuttiga och vissa kanske tycker "för billiga", men dom låter bra. Och med 8x8" kubikmeters-aktiv-subb i hörnet blir det bas också... , märkte man ännu mer än tidigare att förstärkarn är riktigt mossig. (Man saknar dessutom nån slags pre-out för subben) Då jag är studerande utan fet aktieportfölj, kan jag inte ge mer än EN månadsinkomst på ny stärkare.

Gillar rör bäst, men har inte hittat nåt bra i min prisklass ännu

Har lyssnat och kollat på bla. NAD C320/350, men frågan är om man inte skulle kunna hitta nåt BEGANGNAT med mer välljud...

Är det nån som har någon erfarenhet eller förslag på nån bra integrerad burk eller rent slutsteg i nämnda prisklass?? Begagnat eller nytt, Både rör och transistorer är av högsta intresse!

Helbra forum förresten, hittade hit i förrgår

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/12 :  18:04:03  Show Profile Send dax a Private Message
Har du åtta stycken 8-tummare i en kubikmeterstor låda? Eller har du en bas med 8*8=64 kubikmeter stor låda.

Hur som helst borde du inte behöva belasta din förstärkare så mycket om subben är aktiv. Detta gäller om du delar av dina vanliga högtalare så att de inte spelar den djupaste basen. Det borde finnas ett filter i subben för detta om du nu kör med högnivåingångarna.

Vag gäller rörförstärkare för 4000 finns det väl inte så mycket, kanske en Edison 60. Transistorförstärkare i denna prisklassen kan du nog hitta i parti och minut. Jag tror det annonserades om en Nad 319 nu på säljavdelningen, ett mindre kraftverk!

Go to Top of Page

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/09/12 :  18:13:35  Show Profile Send jolotjka a Private Message
he he... nog är subben stor bökig och tuung. (60+ kg) men måtten och "specifikationerna" var menat mera jordnära, 8st 8"-element isobarikopplade i 4 par i en (nästan)ca. kubikmeter stor låda, med en zachry-burk att driva med.
Farsan byggde monstret för några år sen. Min mor trivdes dock inte riktigt med ett barsebäck-lookalike i vardagsrummet, så numera står den i mitt 12kvadratsrum i studentlägenhet :-)

Skär inte högtalarna alls dom är specade ner till 75Hz. Låter subben ta vid där, fungerar mycket bra i ett så litet rum.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/12 :  18:21:16  Show Profile Send dax a Private Message
Och hur låter det utan sub? Dåligt då också? Om det låter ok utan sub kan det nog vara baslådan eller bassteget som inte håller måttet! ( stycken 8-tummare kräver nog en del pulver ändå!

Go to Top of Page

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/09/12 :  19:22:25  Show Profile Send jolotjka a Private Message
Har haft möjlighet att avlyssna samma högtalare med annat förstärkeri, och det lät klart bättre.
HKn börjar bli sliten, låter färgat, speciellt i basen och övre mellanreg. - har kört den med flera högtalarkombinationer - och en trissa är dessutom bytt för ett antal år sen, vilket gör den lite obalanserad i ljudet.
Subben är det inget egentligt fel på, det är lätt att ha fördomar om hemmabyggen... ;-) men den här låter bättre än den ser ut. Den integrerar dessuton alldeles förträffligt med stereoparen. Är inte alls nån basnarkoman, men det är helt klart trevligt med ljud under 75Hz också...

Rör runt 4000 är som sagt inte lätt å hitta, kanske nåt begangnat Audion Sterling EL-34, men ljudet i dessa passar inte riktigt tycker jag (har för övrigt inte hittat några så...)
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/09/12 :  19:39:45  Show Profile Send arcam a Private Message
Du kan kolla in någon begagnad Edison 60 eller Edison Triod
Arcam

"...vilket ljud..." citat från Arken...




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000