Author |
Topic |
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 08:51:05
|
Efter att ha läst massor med inlägg här på forumet, ställt mängder med frågor till kreti och pleti och läst tester så gjorde jag slag i saken och köpte en HK 670. Blev dock något besviken när jag kom hem och kopplade in dem. Är ingen bas-fetischist, men tyckte att det saknades en hel del i de lägre oktaverna om man så säger. Saknade "fyllighet" i musiken helt enkelt, däremot fanns inget att klaga på i klarheten i ljudet. Har kanske inte så höga krav heller, vad vet jag. Nåväl, ringde till affären för att fråga om deras "missnöjd kund-policy", och fick till svar att jag skulle låta förstärkaren stå på några dagar, som något slags "inkörning". Men hur mycket kan detta egentligen göra, och vad i ljudet är det som kan påverkas av en sådan "inkörning"?
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 10:37:18
|
Vänta ett gäng med dar. Spela den, låt den vara på. Ljudet blir garanterat bättre efter inspelning. Speciellt 670 behöver lite extra tid på sig. |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 10:39:08
|
Nästan inga apparater låter bra direkt ur kartong (gäller även högtalare). Låt din HK stå på dygnet runt med musik (behöver inte vara starkt), så ska du se att det blir bättre. Jag har dock ingen erfarenhet av just den modell du har. Lät det bättre i butiken? Vad som blir bättre är olika från apparat till apparat, vänta och se .
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 10:39:27
|
quote: Originally posted by AKA
Vänta ett gäng med dar. Spela den, låt den vara på. Ljudet blir garanterat bättre efter inspelning. Speciellt 670 behöver lite extra tid på sig.
Räcker det att den är på, eller bör man spela kontinuerligt också (typ 0 volym med repeat hela natten)?
|
|
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 10:41:58
|
quote: Originally posted by SZR
Nästan inga apparater låter bra direkt ur kartong (gäller även högtalare). Låt din HK stå på dygnet runt med musik (behöver inte vara starkt), så ska du se att det blir bättre. Jag har dock ingen erfarenhet av just den modell du har. Lät det bättre i butiken? Vad som blir bättre är olika från apparat till apparat, vänta och se .
//StefanZ "Art is just short for Arthur
Apropå butikslyssningar så tycker jag det är svårt att dra några slutsatser från dessa. Man kan ev. säga om det låter allmänt bra eller dåligt, men ljudet blir nästan alltid annorlunda hemma på sina egna grejor och i sitt eget rum. Hopplöst att klura ut hur ljudet ändras jämfört i butiken. Tycker jag i alla fall, kan förstås bero på att jag inte är någon gammal hifi-räv...
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 10:48:19
|
ja, du måste ha volym också...synd att du inte har tillgång till en sån där grej (som jag tror Jorma hade) uppbyggd av motstånd som man bränner in stärkare med.
Problemet är att du kanske vänjer dig vid det basfattiga ljudet om du spelar den ett tag...fast det blir inte permanent! varje gång du hör en polares anläggning med mera värme/bas kommer du slita ditt hår...
H&M skrev att de tyckte att det saknades lite bas/värme, sånt ska man alltid ta på största allvar.
|
Edited by - yalpa on 2002/09/09 10:48:58 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 11:18:11
|
"H&M skrev att de tyckte att det saknades lite bas/värme, sånt ska man alltid ta på största allvar"
Det tycker i varje fall inte jag.Det har hela tiden med matchningen att göra.En förstärkare som är basfattig spelar dåligt med ljusa högtalare som t.ex Canton men kan spela perfekt med varma högtalare som Qln ofta är.Mvh Kristofer
|
|
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 11:25:19
|
quote: Originally posted by whiskyman
"H&M skrev att de tyckte att det saknades lite bas/värme, sånt ska man alltid ta på största allvar"
Det tycker i varje fall inte jag.Det har hela tiden med matchningen att göra.En förstärkare som är basfattig spelar dåligt med ljusa högtalare som t.ex Canton men kan spela perfekt med varma högtalare som Qln ofta är.Mvh Kristofer
Jag har ett par TDL RTL 4, vet inte om de räknas som ljusa eller varma. Någon som vet?
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 11:53:46
|
När jag lyssnade senast på TDL RTL 3 så tyckte jag att de var i mörkaste laget om det kan säga dig något.MvhKristofer
|
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 12:06:11
|
quote: Originally posted by whiskyman
High Fidelity skrev i näst senaste numret där HK 670 testades att basen INTE var tunn å fattig, tvärtom. Det var mkt bra! |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 12:07:35
|
whiskyman> du såg väl ""-n där givetvis är matchning och rum a&o...
|
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 12:28:07
|
Inspelning = A o O.. Ge det en vecka innan du utvärderar. Låt det stå och spela dygnet runt på skiftande volymer.
<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 13:26:54
|
"whiskyman> du såg väl ""-n där givetvis är matchning och rum a&o..."
Sorry såg inte den. MvhKristofer
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 14:35:08
|
Det som är typiskt för oinbrända apparater är att de låter ljust. Gäller även kablar.
|
|
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 14:38:19
|
"Problemet" är väl bara att det är 4 dagar kvar tills jag måste lämna tillbaka dem om jag inte är nöjd. Svårt hinna spela in dem då...
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 14:41:21
|
Gå tillbax till butiken och jämför den med deras inspelade demoex. då hör du direkt (nästan oavsett kringutrustning) om den låter varmare än ditt ex gör...
|
|
|
narby19
Member
83 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 14:50:24
|
quote: Originally posted by yalpa
Gå tillbax till butiken och jämför den med deras inspelade demoex. då hör du direkt (nästan oavsett kringutrustning) om den låter varmare än ditt ex gör...
jo...kanske det...men jag tycker det är svårt att avgöra hur mycket som beror på förstärkaren och hur mycket som beror på högtalare, rummets egenskaper m.m
|
|
|
AndersJ
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 14:55:21
|
Tjenare, lite nyfiken på vad det är i förstärkaren som man kan spela in. Någon som har en bra förklaring?
/Anders
|
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 18:43:24
|
50 timmars inspelning brukar räcka för att man skall få bort den värsta råheten och att basen vaknar till liv, det kan bli mycket bättre redan efter 10 - 20 timmar. Skiljer sig dock en del mellan olika komponenter och 100 timmar är alltid önskvärt. Så kör hårt innan bytestiden går ut. Du måste spela, det räcker inte att den står på. Jag håller med om att det är svårt att lyssna i butik, något som jag snarare blivit alltmer medveten om efter hand.
|
|
|
Obizzz
Member
76 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 01:29:36
|
tror mest han menade vad som förbättras med en inspelning av förstärkaren.. varför man spelar in högtalare vet jag men vad tusan är det som förbättras i en förstärkare??! |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 08:01:34
|
quote: Originally posted by narby19
"Problemet" är väl bara att det är 4 dagar kvar tills jag måste lämna tillbaka dem om jag inte är nöjd. Svårt hinna spela in dem då...
Oroa dig inte... ljudet lär bli mycket bättre när den är inspelad. Bara låt den stå på som de andra säger. Om du fortfarande tycker den är tunn (efter inspelningen).. testa ändra placeringen på dina högtalare.. och/eller byt kablar. Det kan ju också vara så att du hörde en helt fel bas innan... en helt rätt bas är inte alltid mullrande! Viktigare är att basen låter rätt.. Lycka till!
|
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 14:12:37
|
Kan någon förklara vad det är som måste "spelas in" i en förstärkare och kablar? Jag har aldrig hört det här tidigare. Det enda jag vet är att nya högtalare måste/bör spelas in...
<Allt som inte låter bra låter dåligt!> |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 14:30:51
|
Kugghjulen måste slitas in ordentligt. Annars blir det bara Rock och inget Roll.
|
|
|
Obizzz
Member
76 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 16:58:27
|
jag har hört det innan men ingen som har en vettig anledning och jag kan inte komma på någon heller nån som har en bra förklaring?
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 19:33:25
|
Men herregud...vad spelar det för roll vad som behöver spelas in...det låter helt enkelt annorlunda efter några veckors spelning.
Det kan dock inte vara kul för tillverkarna att hålla koll på dessa ljudförändringar under utvecklingstiden av nya produkter.
|
|
|
Obizzz
Member
76 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 19:38:51
|
det spelar väl en ganska stor roll för om ingenting förändras bör det ju heller inte bli någon ljudskillnad?
jag har inte testat själv då jag köpte förstärkare och högtalare samtidigt och vet alltså inte om det är högtalare eller förstärkare som gör skillnaden...
tycker ändå det verkar lite konstigt bara och skulle gärna vilja ha en teknisk förklaring... |
|
|
Topic |
|