HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Inkörning" av förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/09 :  08:51:05  Show Profile Send narby19 a Private Message
Efter att ha läst massor med inlägg här på forumet, ställt mängder med frågor till kreti och pleti och läst tester så gjorde jag slag i saken och köpte en HK 670. Blev dock något besviken när jag kom hem och kopplade in dem. Är ingen bas-fetischist, men tyckte att det saknades en hel del i de lägre oktaverna om man så säger. Saknade "fyllighet" i musiken helt enkelt, däremot fanns inget att klaga på i klarheten i ljudet. Har kanske inte så höga krav heller, vad vet jag. Nåväl, ringde till affären för att fråga om deras "missnöjd kund-policy", och fick till svar att jag skulle låta förstärkaren stå på några dagar, som något slags "inkörning". Men hur mycket kan detta egentligen göra, och vad i ljudet är det som kan påverkas av en sådan "inkörning"?

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:37:18  Show Profile Send AKA a Private Message
Vänta ett gäng med dar. Spela den, låt den vara på.
Ljudet blir garanterat bättre efter inspelning. Speciellt 670 behöver lite extra tid på sig.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:39:08  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nästan inga apparater låter bra direkt ur kartong (gäller även högtalare).
Låt din HK stå på dygnet runt med musik (behöver inte vara starkt), så ska du se att det blir bättre. Jag har dock ingen erfarenhet av just den modell du har. Lät det bättre i butiken?
Vad som blir bättre är olika från apparat till apparat, vänta och se .

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:39:27  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by AKA

Vänta ett gäng med dar. Spela den, låt den vara på.
Ljudet blir garanterat bättre efter inspelning. Speciellt 670 behöver lite extra tid på sig.



Räcker det att den är på, eller bör man spela kontinuerligt också (typ 0 volym med repeat hela natten)?

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:41:58  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Nästan inga apparater låter bra direkt ur kartong (gäller även högtalare).
Låt din HK stå på dygnet runt med musik (behöver inte vara starkt), så ska du se att det blir bättre. Jag har dock ingen erfarenhet av just den modell du har. Lät det bättre i butiken?
Vad som blir bättre är olika från apparat till apparat, vänta och se .

//StefanZ
"Art is just short for Arthur



Apropå butikslyssningar så tycker jag det är svårt att dra några slutsatser från dessa. Man kan ev. säga om det låter allmänt bra eller dåligt, men ljudet blir nästan alltid annorlunda hemma på sina egna grejor och i sitt eget rum. Hopplöst att klura ut hur ljudet ändras jämfört i butiken. Tycker jag i alla fall, kan förstås bero på att jag inte är någon gammal hifi-räv...

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/09 :  10:48:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja, du måste ha volym också...synd att du inte har tillgång till en sån där grej (som jag tror Jorma hade) uppbyggd av motstånd som man bränner in stärkare med.

Problemet är att du kanske vänjer dig vid det basfattiga ljudet om du spelar den ett tag...fast det blir inte permanent! varje gång du hör en polares anläggning med mera värme/bas kommer du slita ditt hår...

H&M skrev att de tyckte att det saknades lite bas/värme, sånt ska man alltid ta på största allvar.


Edited by - yalpa on 2002/09/09 10:48:58
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:18:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"H&M skrev att de tyckte att det saknades lite bas/värme, sånt ska man alltid ta på största allvar"

Det tycker i varje fall inte jag.Det har hela tiden med matchningen att göra.En förstärkare som är basfattig spelar dåligt med ljusa högtalare som t.ex Canton men kan spela perfekt med varma högtalare som Qln ofta är.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:25:19  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

"H&M skrev att de tyckte att det saknades lite bas/värme, sånt ska man alltid ta på största allvar"

Det tycker i varje fall inte jag.Det har hela tiden med matchningen att göra.En förstärkare som är basfattig spelar dåligt med ljusa högtalare som t.ex Canton men kan spela perfekt med varma högtalare som Qln ofta är.Mvh Kristofer



Jag har ett par TDL RTL 4, vet inte om de räknas som ljusa eller varma. Någon som vet?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:53:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När jag lyssnade senast på TDL RTL 3 så tyckte jag att de var i mörkaste laget om det kan säga dig något.MvhKristofer

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:06:11  Show Profile Send AKA a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

"H&M skrev att de tyckte att det saknades lite bas/värme, sånt ska man alltid ta på största allvar"

Det tycker i varje fall inte jag.Det har hela tiden med matchningen att göra.En förstärkare som är basfattig spelar dåligt med ljusa högtalare som t.ex Canton men kan spela perfekt med varma högtalare som Qln ofta är.Mvh Kristofer





High Fidelity skrev i näst senaste numret där HK 670 testades att basen INTE var tunn å fattig, tvärtom. Det var mkt bra!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:07:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
whiskyman> du såg väl ""-n där givetvis är matchning och rum a&o...

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/09 :  12:28:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Inspelning = A o O.. Ge det en vecka innan du utvärderar. Låt det stå och spela dygnet runt på skiftande volymer.



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/09 :  13:26:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"whiskyman> du såg väl ""-n där givetvis är matchning och rum a&o..."

Sorry såg inte den. MvhKristofer


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/09 :  14:35:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det som är typiskt för oinbrända apparater är att de låter ljust.
Gäller även kablar.

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/09 :  14:38:19  Show Profile Send narby19 a Private Message
"Problemet" är väl bara att det är 4 dagar kvar tills jag måste lämna tillbaka dem om jag inte är nöjd. Svårt hinna spela in dem då...

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/09 :  14:41:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
Gå tillbax till butiken och jämför den med deras inspelade demoex. då hör du direkt (nästan oavsett kringutrustning) om den låter varmare än ditt ex gör...

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/09 :  14:50:24  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Gå tillbax till butiken och jämför den med deras inspelade demoex. då hör du direkt (nästan oavsett kringutrustning) om den låter varmare än ditt ex gör...




jo...kanske det...men jag tycker det är svårt att avgöra hur mycket som beror på förstärkaren och hur mycket som beror på högtalare, rummets egenskaper m.m

Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/09/09 :  14:55:21  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Tjenare, lite nyfiken på vad det är i förstärkaren som man kan spela in. Någon som har en bra förklaring?

/Anders

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/09 :  18:43:24  Show Profile Send Anders47 a Private Message
50 timmars inspelning brukar räcka för att man skall få bort den värsta råheten och att basen vaknar till liv, det kan bli mycket bättre redan efter 10 - 20 timmar. Skiljer sig dock en del mellan olika komponenter och 100 timmar är alltid önskvärt.
Så kör hårt innan bytestiden går ut. Du måste spela, det räcker inte att den står på.
Jag håller med om att det är svårt att lyssna i butik, något som jag snarare blivit alltmer medveten om efter hand.


Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2002/09/10 :  01:29:36  Show Profile Send Obizzz a Private Message
tror mest han menade vad som förbättras med en inspelning av förstärkaren.. varför man spelar in högtalare vet jag men vad tusan är det som förbättras i en förstärkare??!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/10 :  08:01:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by narby19

"Problemet" är väl bara att det är 4 dagar kvar tills jag måste lämna tillbaka dem om jag inte är nöjd. Svårt hinna spela in dem då...





Oroa dig inte... ljudet lär bli mycket bättre när den är inspelad. Bara låt den stå på som de andra säger. Om du fortfarande tycker den är tunn (efter inspelningen).. testa ändra placeringen på dina högtalare.. och/eller byt kablar. Det kan ju också vara så att du hörde en helt fel bas innan... en helt rätt bas är inte alltid mullrande! Viktigare är att basen låter rätt.. Lycka till!



Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:12:37  Show Profile Send Lennart a Private Message
Kan någon förklara vad det är som måste "spelas in" i en förstärkare och kablar? Jag har aldrig hört det här tidigare. Det enda jag vet är att nya högtalare måste/bör spelas in...

<Allt som inte låter bra låter dåligt!>
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:30:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kugghjulen måste slitas in ordentligt.
Annars blir det bara Rock och inget Roll.

Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:58:27  Show Profile Send Obizzz a Private Message
jag har hört det innan men ingen som har en vettig anledning och jag kan inte komma på någon heller nån som har en bra förklaring?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/12 :  19:33:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
Men herregud...vad spelar det för roll vad som behöver spelas in...det låter helt enkelt annorlunda efter några veckors spelning.

Det kan dock inte vara kul för tillverkarna att hålla koll på dessa ljudförändringar under utvecklingstiden av nya produkter.

Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2002/09/12 :  19:38:51  Show Profile Send Obizzz a Private Message
det spelar väl en ganska stor roll för om ingenting förändras bör det ju heller inte bli någon ljudskillnad?

jag har inte testat själv då jag köpte förstärkare och högtalare samtidigt och vet alltså inte om det är högtalare eller förstärkare som gör skillnaden...

tycker ändå det verkar lite konstigt bara och skulle gärna vilja ha en teknisk förklaring...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000