HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Psykoakustikens inverkan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/12 :  12:12:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hur stor del av ljudupplevelsen beror på oss själva och vårt hörselsinnes bearbetning av det ljud som når våra öron? Jag tror att man bör betrakta "psykoakustik" som en process i hjärnans hörselcentrum, och inte se det som något i stil med "inbillning" eller liknande. Inte i alla lägen i alla fall...

Testa att lyssna med dina hörlurar.
Men lyssna först bara i den ena luren.
Hur upplever du ljudet?
Hur upplever du fylligheten i ljudet etcetera?
Hur upplever du ljudet när du sedan lyssnar i båda lurarna?

Vägledning:
För att minimera ovidkommande variabler, så lyssna gärna i monoläge. Men om detta inte är görligt, så försök bortse från själva stereoeffektens inverkan på det du upplever.

Kommentarer?

Mvh
:-)

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/12 :  12:27:30  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

Hur stor del av ljudupplevelsen beror på oss själva och vårt hörselsinnes bearbetning av det ljud som når våra öron? Jag tror att man bör betrakta "psykoakustik" som en process i hjärnans hörselcentrum, och inte se det som något i stil med "inbillning" eller liknande. Inte i alla lägen i alla fall...




Det är nog en ganska vettig syn, det förklarar ju allt med att det låter bättre när det är mörkt o.s.v. o.s.v. tror hela processen "ljud=>örat=>hjärnan=>upplevelsen" är ganska komplicerad...
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:21:20  Show Profile Send markih a Private Message
tror att detta är ett "mörkt och komplicerat område" för många. Det blir liksom lättare att hoppa över det då, inte gräva ner sig för mycket i detaljer.. man vet ju inte till slut vad man ska tro. Lättare då med enkla lösningar och förklaringar

markih
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:29:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by markih

tror att detta är ett "mörkt och komplicerat område" för många. Det blir liksom lättare att hoppa över det då, inte gräva ner sig för mycket i detaljer.. man vet ju inte till slut vad man ska tro. Lättare då med enkla lösningar och förklaringar

markih



Hur menar du då? Är det bättre med enkla men kanske felaktiga resonemang, än mer komplexa och KANSKE mer riktiga?

Eller menar du något annat?

Jag tyckte för övrigt att det knappast kunde bli så mycket enklare än så här. Detta var bland det enklaste jag testat någonsin!
Vad är svårt med att lyssna med ett öra och sedan lyssna med båda?

Varför skulle det för övrigt vara för jobbigt att fundera lite? Varför skulle det vara enklare att låta bli?

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/12 :  15:11:04  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg
Vägledning:
För att minimera ovidkommande variabler, så lyssna gärna i monoläge. Men om detta inte är görligt, så försök bortse från själva stereoeffektens inverkan på det du upplever.

Kommentarer?



Jodå, det har vi.
har gjort testet innan, och har kommit fram till att vid mono mot ena örat så blir det väldigt dovt, atmosfären försvinner och det hela låter konstgjort(?). Vid mono på båda öronen låter det precis som om hela kvaliteten dragits ner drastiskt, och vissa instrument försvinner från musiken.
Det är yngefär som att jämföra Stereo mot Surround, fast snarare en gammal radio mot en modern anläggning.

Nåväl, det var iaf min upplevelse av det hela.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/12 :  15:17:32  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by markih

tror att detta är ett "mörkt och komplicerat område" för många. Det blir liksom lättare att hoppa över det då, inte gräva ner sig för mycket i detaljer.. man vet ju inte till slut vad man ska tro. Lättare då med enkla lösningar och förklaringar

markih



Hur menar du då? Är det bättre med enkla men kanske felaktiga resonemang, än mer komplexa och KANSKE mer riktiga?

Eller menar du något annat?

Jag tyckte för övrigt att det knappast kunde bli så mycket enklare än så här. Detta var bland det enklaste jag testat någonsin!
Vad är svårt med att lyssna med ett öra och sedan lyssna med båda?

Varför skulle det för övrigt vara för jobbigt att fundera lite? Varför skulle det vara enklare att låta bli?

Mvh
:-)




Sorry Strmbrg!
Det var bara lite allmänna reflektioner som flög ur mig, skulle kanske ansträngt mig lite mer och svarat mer precist på ditt inlägg.

Nåväl, jag tycker inte att det är bättre med enkla men felaktiga resonemang än komplexa och kanske mer riktiga. Tvärtom!

markih

Edited by - markih on 2002/09/12 15:18:17
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:17:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[/quote]

Sorry Strmbrg!
Det var bara lite allmänna reflektioner som flög ur mig, skulle kanske ansträngt mig lite mer och svarat mer precist på ditt inlägg.

Nåväl, jag tycker inte att det är bättre med enkla men felaktiga resonemang än komplexa och kanske mer riktiga. Tvärtom!

markih
[/quote]

Hä' lugnt!

Nåväl, det som jag upplevde när jag bara hade ena proppen i örat var att det lät nästan telefonlur! Det är ju väldigt mysko att det låter betydligt fylligare när även det andra örat kopplas in, så att säga!

Ljudet från luren är ju naturligtvis likadant oavsett om jag bara lyssnar på en eller på båda!

Detta fick mej att fundera över om det kan ha att göra med att hjärnan behandlar ljudet olika i de två fallen!

Mvh
:-)

Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:27:27  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Om man är döv på ena örat då

"Det är med hifi som med kärlek,ibland häpnar man över vad andra väljer!"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:30:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Ledzepp

Om man är döv på ena örat då

"Det är med hifi som med kärlek,ibland häpnar man över vad andra väljer!"



Då...
...då blir skillnaden så stor att även en apa kan förundras!

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:54:17  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:

Hä' lugnt!

Nåväl, det som jag upplevde när jag bara hade ena proppen i örat var att det lät nästan telefonlur! Det är ju väldigt mysko att det låter betydligt fylligare när även det andra örat kopplas in, så att säga!

Ljudet från luren är ju naturligtvis likadant oavsett om jag bara lyssnar på en eller på båda!

Detta fick mej att fundera över om det kan ha att göra med att hjärnan behandlar ljudet olika i de två fallen!



Hmm, bra beskrivet, telefonlur är ordet jag letade efter.

Lustigt igentligen.. tänk så mycket effekter det borde gå att göra, typ virtual surround och sånt.. *ironi*..
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:10:48  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
bästa sättet att få en bra ljudupplevelse, det är att sitta (helst på natten, tyst runt omkring då) i sin favvostol, sitta skönt, vara avslappnad, rummet är heeeeelt tyst å mörkt.. börja på låååg volym sen skruva upp till en lämplig.. utan att titta, sitt där en stund, bara lyssna, då kommer den bästa upplevelsen enligt mig..

man upptäcker också att mitt på dagen lyssnar man dubbelt så högt...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:25:56  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:


bästa sättet att få en bra ljudupplevelse, det är att sitta (helst på natten, tyst runt omkring då) i sin favvostol, sitta skönt, vara avslappnad, rummet är heeeeelt tyst å mörkt.. börja på låååg volym sen skruva upp till en lämplig.. utan att titta, sitt där en stund, bara lyssna, då kommer den bästa upplevelsen enligt mig..

man upptäcker också att mitt på dagen lyssnar man dubbelt så högt...



Mmm, det är sant. En blind persons hörsel blir flera känsligare p.g.a att synen är borta och hörseln behövs för att orientera sig.

Samma sak blir det då det är mörkt, då används hörseln på samma sätt.
En instinkt som är mycket intressant att utnyttja, pröva och vara blind i 2 dagar, sen kommer du höra mer, det kan jag garantera :o)
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/12 :  18:10:29  Show Profile Send Lennart a Private Message
Läs gärna vad Ingvar Ö sa om akustik och PS-akustik i intervjun! Himla intressant och spännande!

http://www.sonicdesign.se/oeint9.html

<Allt som inte låter bra låter dåligt!>
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000