HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Genexxa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:10:33  Show Profile Send Alarma a Private Message
Usch och blä. Min skola har inskaffat 4 stycken Genxxa 1600. Jag lyssnade lite på dom under musiklektionen idag när vi lyssnade på musik. Klassisk musik lät skrikig i diskanten och pop/rock lät så tillbakadraget. Den borde kunnat spela mer djupas med tanke på 15"element och att det står på papperet att den går ner till 25 hz.

/Erik Paulsson

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:11:59  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag lider med dig.Hur kunde skolan handla hem något sådant?

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:36:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

på skolorna jag gått på, har de alltid haft JBL,
tpy 4412 och tlx 80

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:38:24  Show Profile Send Alarma a Private Message
Ja dom hade ett par Jamo-högtalare förrut med typ 8"element. Men musikläraren sa att dom distade. Det är typ ett 50 kvm stort rum. Jag tyckte i alla fall Jamo-högtalarna hade grym bas fast dom bara gick ner till 50 hz.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:41:30  Show Profile Send EAR a Private Message
Är verkligen läraren nöjd med detta?Man skulle nästan tro att han hade dem hemma själv och så tänkte han skolan skall ändå ha nya lådor "Jag fixar ett par bra till mig själv så kan skolan få mitt skräp"He He

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:45:02  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by EAR

Är verkligen läraren nöjd med detta?Man skulle nästan tro att han hade dem hemma själv och så tänkte han skolan skall ändå ha nya lådor "Jag fixar ett par bra till mig själv så kan skolan få mitt skräp"He He

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder




Hehe, ja han tog faktiskt hem jamo-högtalarna till säg själv... När jag fråga varför dom hade köpt ett par såna så sa han att dom andra distade, det var för stort rum, genexxa-högtalarna är billiga 5500 för 4 st och att dom görs i Sverige.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:49:59  Show Profile Send EAR a Private Message
Ni får tydligen ordna med så ni både byter högtalare och musiklärare.Åberopa sanitär olägenhet för rektorn som kanske är förståndig och kastar ut bägge

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder

Edited by - EAR on 2002/09/06 15:50:37
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/09/06 :  15:53:57  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by EAR

Ni får tydligen ordna med så ni både byter högtalare och musiklärare.Åberopa sanitär olägenhet för rektorn som kanske är förståndig och kastar ut bägge

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder




Hehe... Kanske det. Men musikläraren bryr sig inte så mycket om själva högtalarna utan bara att det blir kraft i musiken och att det kommer musik ur dom (som de flesta människor).

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/06 :  16:19:18  Show Profile Send dax a Private Message
Kraft? Genexxa ?

För några år sedan lyssnade jag på ett par Genexxa-högtalare med 12-tums-bas och dubbla fläskiga portar. Bland det mesigaste jag hört! Klockradio! Jämförde då med ett par ganska undermåliga högtalare med ett par 8-tums-basar. Stor skillnad till småbasarnas fördel.

En kompis har ett par Jws (5-10 år gamla kanske) från samma fabrik med dubbla 10:or. Spelade mycket bättre än Genexxa!

Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/09/06 :  16:21:52  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Kraft? Genexxa ?

För några år sedan lyssnade jag på ett par Genexxa-högtalare med 12-tums-bas och dubbla fläskiga portar. Bland det mesigaste jag hört! Klockradio! Jämförde då med ett par ganska undermåliga högtalare med ett par 8-tums-basar. Stor skillnad till småbasarnas fördel.

En kompis har ett par Jws (5-10 år gamla kanske) från samma fabrik med dubbla 10:or. Spelade mycket bättre än Genexxa!





Så tror väl musikläraren i alla fall. Men jag tycker också dom låter mesigt. Jamo-högtalarna var kanske till och med kraftigare i slagen. Genexxa-högtalarna ser så smala ut. Två fläskiga portar här också....

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/06 :  16:25:15  Show Profile Send dax a Private Message
Mmmm, de imponerar väl så länge man inte börjar poppa på dem!


Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/06 :  17:02:59  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Köpte hem några varianter av Genexxa´s högtalare för att ha i avskräckande syfte i butiken. Tyvärr (ja jag menar faktsikt det) så vill en del kunder ha dessa fast dom lät som dom lät.
Nu har jag inga kvar och lika bra är väl det egentligen.
Har dock beställt ett par Eltax modell större nu.

Dubbla 10", kan det bli bättre???


Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/06 :  18:01:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

va det eltax som hade så snygga lådor och såg så fina ut?
som jag postade för nån tid sedan..

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2002/09/10 :  21:49:07  Show Profile Send xt3rm a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Kraft? Genexxa ?

För några år sedan lyssnade jag på ett par Genexxa-högtalare med 12-tums-bas och dubbla fläskiga portar. Bland det mesigaste jag hört! Klockradio! Jämförde då med ett par ganska undermåliga högtalare med ett par 8-tums-basar. Stor skillnad till småbasarnas fördel.

En kompis har ett par Jws (5-10 år gamla kanske) från samma fabrik med dubbla 10:or. Spelade mycket bättre än Genexxa!



JWS C81 XL Gold? Hur bra/dåliga är dom egentligen? Har faktiskt funderat lite grann på dom...
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/09/10 :  23:35:50  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vad hade man tänkt sig från en fattig skola??? MartinLogan, Wilson, Krell ref, samt Mark Levinson Ref?????

enrich life through technology
Go to Top of Page

Bee
Starting Member

12 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:03:40  Show Profile Send Bee a Private Message
Jag tror att det bästa är att inte nämna Genexxa och HiFi i samma mening. Oj, nu gjorde jag det ändå!

Allvarligt talat, det är väl ingen nyhet att Genexxa inte fokuserar på ljud, utan mer på pris och "fräckt" utseende. Det finns ju faktiskt en ganska stor kundgrupp som gillar detta. Minns själv mina första högtalarbyggen: 3-vägare med 15" basar i 220 liters lådor. Ställde man dem på varandra blev de som en normalstor garderob (med ungefär samma akustiska egenskaper). De lät förjävligt, men mycke bas är bra bas när man är 16 år.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:44:44  Show Profile Send dax a Private Message
quote:
JWS C81 XL Gold? Hur bra/dåliga är dom egentligen? Har faktiskt funderat lite grann på dom...


Burkarna han hade var definitivt inget med Gold (vet iofs inte vad de härninga C81 är för något), utan följde helt receptet enligt övriga Jws/Genexxa-högtalare. De hade alltså mycket enkla element med lite flashigt utseende. Det som var anmärkningsvärt var att Genexxa-högtalaren spelade så väldigt mycket sämre än Jws-diton trots samma prisklass och ungefär samma designkriterier(antagande, se coola ut och spela mycket bas).



Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:48:58  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by Nagra

Vad hade man tänkt sig från en fattig skola??? MartinLogan, Wilson, Krell ref, samt Mark Levinson Ref?????

enrich life through technology


Undras om skolorna hade mera pengar förr? När jag gick i gymnasiet runt 1970 fanns där Thorens skivspelare modell större, Quad 33/303 och KEF Concerto i musiksalen. Det var ju riktigt seriöst!

/Benjamin

Go to Top of Page

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2002/09/11 :  20:25:01  Show Profile Send xt3rm a Private Message
quote:
Originally posted by dax

quote:
JWS C81 XL Gold? Hur bra/dåliga är dom egentligen? Har faktiskt funderat lite grann på dom...


Burkarna han hade var definitivt inget med Gold (vet iofs inte vad de härninga C81 är för något), utan följde helt receptet enligt övriga Jws/Genexxa-högtalare. De hade alltså mycket enkla element med lite flashigt utseende. Det som var anmärkningsvärt var att Genexxa-högtalaren spelade så väldigt mycket sämre än Jws-diton trots samma prisklass och ungefär samma designkriterier(antagande, se coola ut och spela mycket bas).





inte de här med andra ord: http://www.jws.se/jws/6sidtab.htm ?

_____________________

pizza: Tvååkers special
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/11 :  22:17:03  Show Profile Send dax a Private Message
Nej, men diskanten samt möjligen mellanregistret kan vara samma. Basarna hade papperskoner. Basreflexrören var bakåtriktade. Frontbaffeln var av mdf. Tror de hette unique 6000 eller något liknande!

Spelar nog ingen roll, det är nog likvärdiga produkter!

Go to Top of Page

xt3rm
Member

77 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:18:21  Show Profile Send xt3rm a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Nej, men diskanten samt möjligen mellanregistret kan vara samma. Basarna hade papperskoner. Basreflexrören var bakåtriktade. Frontbaffeln var av mdf. Tror de hette unique 6000 eller något liknande!

Spelar nog ingen roll, det är nog likvärdiga produkter!



OK. De jag har sett var billiga saker... runt 1500/par... får kanske duga...

_____________________

pizza: Tvååkers special
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000