HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag frågade en gång tidigare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:13:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag frågade en gång tidigare, men vet inte om jag fick något definitivt svar...

Jag har en hk670 förstärkare som jag kör biwirat från endast EN av förstärkarens två högtalarterminaler. Om man ska använda två par högtalare så måste impedansen på dessa vara 8ohm eller högre, annars går det inte bra alls :) Mina DALI högtalare har impedansen 4 ohm... kan jag då biwira genom att använda mig av båda högtalarterminalerna på förstärkaren (dvs 1 och 2)? Efetersom jag inte är hundra procentigt haj på de fysikens lagar som gäller inom stereo-världen, så undrar jag om impedansen kommer att "kännas som" två par 4ohms högtalare för min förstärkare om jag biwirar genom båda terminalerna?

Pallar förstärkaren tror ni?

Borde jag märka någon förbättring av ljudet gentemot biwiring från EN terminal? Jag är själv inte så säker på det...

En fördel skulle ju bli att jag drastiskt kan öka tjockleken på mina kablar utan att behöva skaffa bananer!

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:19:47  Show Profile Send dole a Private Message
På tex lite tyngre hifi så är terminalerna sammanbumdna inne maskinen.
Man har bara 2 terminaler för att underlätta Bi-wire optionen.
Men det är som att sätta kabeln på samma terminal par.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:27:32  Show Profile Send millenniumking a Private Message
hur ser det ut inne i hk'n då? har aldrig skruvat av locket, alldeles för många skruvar för min smak

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:28:49  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by millenniumking

hur ser det ut inne i hk'n då? har aldrig skruvat av locket, alldeles för många skruvar för min smak




Inte det är ju en av de mest underhållande saker man kan göra.
Demontera mera

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:30:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message
jo, det är det ju egentligen .. ganska kul alltså ... så länge man inte plockar bort allt för vitala delar och inte hittar igen dem

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:37:19  Show Profile Send dole a Private Message
Man får vara lite sannsad i sitt skruvande även om det är svårt ibland

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:37:50  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Arghh, ingen med ett bra svar på min fråga? Kom igen, det finns ju en hel drös med självutnämnda experter här! Vill ju få några vettiga svar innan min post försvinner i mängden

"...metal is eternal, life is not"
Urkraft Webzine : http://www.urkraft-webzine.net
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:39:31  Show Profile Send dole a Private Message
Ja det kan du
Jag hade ett par Dali 800 och gjorde precis så. Och inget brann upp

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright

Edited by - dole on 2002/09/12 20:41:05
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:41:17  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Uttömmande och bra Jag får väl testa och riskera att bränna något då

"...metal is eternal, life is not"
Urkraft Webzine : http://www.urkraft-webzine.net
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:42:00  Show Profile Send dole a Private Message
Du han svara medan jag editerade

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:46:08  Show Profile Send millenniumking a Private Message
jo, jag märkte det

har du någon aning om följdfrågan min? hur kommer förstärkaren att tolka en högtalare med impedansen 4 ohm som biwiras till båda terminalerna. Jag gissar att det inte är som 2 stycken 4 ohm'are i alla fall. För då skulle det bli varmt...

"...metal is eternal, life is not"
Urkraft Webzine : http://www.urkraft-webzine.net
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000