HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Corda Prehead hörlurs- & förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:06:59  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Så här knappt ett dygn efter att Prehead anlänt och kopplats in måste jag säga att jag är förbluffad! Jag beställde denna ohörd från Meier Audio i Tyskland och hade inget annat än recensioner och ömdömen från div. hörlursforum att gå på, en chansning helt enkelt. Nu visar det sig genast att den överglänser mitt tidigare Thule PR250-försteg och att den verkar minst sagt lovande som hörlursdrive, trots helt nya och oinspelade Sennheiser HD650 (lät de gå över natten och lyssnade i morse igen) och trots sorgliga signalkablar.

Vore kul att höra om någon annan har erfarenhet av ngn Corda-modell, eller ngån liknande produkt. Själv funderar jag just på hur enormt mkt man får för pengarna (940 EUR) och kan inte komma på nåt försteg i den prisklassen som jag tror skulle kunna matcha Preheads förstegsprestanda, alltså utan tanke på att den dessutom lär vara en av de absolut bästa hörlursförstärkarna på markanaden. Klarar man sig utan XLR och fjärr så är nog Prehead att betrakta som ett smärre kap, bara som försteg. Hur den står sig som hörlursdrive är för mig mer svårbedömt men den lär säkert matcha det mesta på den fronten?

Ytterligare frågetecken är det i nuläget för crossfeed-funktionen och mitt första intryck är att man nog bör använda den väldigt sparsamt (om alls), iaf vid avnjutning av effektstarka inspelningar (Depeche Mode's Violator lät minst sagt lustigt med maximal crossfeed). Dessutom gör crossfeedtekniken att man alltid upplever basen som slankare, tydligen ett psykoakustiskt fenomen som Meier försöker förklara i bruksanvisingen. Nåväl, det skall bli oerhört spännande att testa mer framöver och jag ber att få återkomma med mina intryck...


http://home.t-online.de/home/meier-audio/

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:34:17

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:19:52  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Har ingen erfarenhet av Cordas steg, men funderade ett tag på en av de billigare modellerna, men fastnade så småningom för Pro-Ject'en (även om recensionerna på head-fi är minst sagt elaka :-)). Men den matchar mitt i övrigt budgetsystem väl.

Men jag funderar på att beställa Meier-Audio's sennheiserkabel. Jag gissar att du slängde in en sån på köpet. Har du några åsikter om den?

Kalle
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:35:58  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Antar att du menar Oehlbach-kabeln? Den har jag ännu inte kopplat in, är liksom ingen idé innan jag fått hem "riktiga" signalkablar samt spelat in lurarna...


Kostar 45 euro, eller 25 tillsammans med lurar/stärkare...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:50:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hotspur

vad fick du betala för preheaden ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:57:01  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Larsho: Se länk ovan för pris(er)...
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:57:24  Show Profile Send karlstorck a Private Message
quote:
Antar att du menar Oehlbach-kabeln?


Japp, det var den jag syftade på.

Kalle
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/04 :  10:15:12  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK I found it

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/04 :  10:46:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hotspur: Det kan nog vara vettigt att koppla in Oehlbach kabeln nu så den får spela in också. Annars får du hålla på o spela in den när allt annat redan är inspelat och det kanske inte är någon höjdare? =)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:19:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Prehead och HD650 är en mycket bra kombination. Man får betala multum för att få samma ljudkvalitet från ett system med högtalare, 100 tusen räcker inte.
Med en hörlurskabeln från Zu får man upp nivån ett steg ytterligare. Oehlbachs är bra och prisvärd men Zu är klart bättre (jag har båda). Det är dock tveksamt om det är lönt med en Zu om man t.ex. har en CD-spelare i samma prisklass som kabeln. Tveksamt var nog en underdrift, dåligt fördelade pengar är en bättre formulering.

Tack för intrycken om Prehead som förförstärkare. Har inte orkat testa min Prehead som sådan eftersom jag inte känt något större behov av högtalare sedan jag fick den. Och ändå mest lyssnar på tider då man först får köpa ett hus om man skall använda högtalare.

HD650 tar ungefär 150 timmar att spela in. Kan t.o.m. bli litet sämre efter 50 timmar. Det du hittills har hört av basen är bara en svag antydan om vad som skall komma, särskilt med en Zu då basen blir fenomenal. Då gör det liksom ingenting om den minskar litet i styrka med crossfeed (detta är ett psykoakustiskt fenomen, outputet är detsamma).

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:36:46  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Marbrink: Kom just på det och har bytt...
Anders47: En ännu bättre kabel kan möjligen bli aktuell ngn gång
i framtiden men med en Sony 940 som analog ljudkälla blir det ju
overkill. Jag väntar in en DAC i dagarna och skall se vad det ger.
Ev. funkar det bra, inte bara med DVD:n utan även med CD-spelaren,
annars står en ny CD-spelare högst på inköpslistan...

PS: Ni har väl sett mitt bildreportage?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25304
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:15:08  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag använder själv Corda HA1 Mkii och är enormt nöjd. Jan Meier gör mycket prisvärda produkter, genomgående.

När det gäller crossfeed tycker jag det är viktigare på live-inspelningar (klassiskt, jazz etc.) än på rena studioprodukter som ju ofta produceras med åtminstone en snabb tanke på hörlursanvändarna också. Crossfeed hjälper till med 'soundstage', och om denna soundstage är helt syntetisk blir det mindre viktigt tycker jag. Diskussion om cressfeed finns i en annan tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24830
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:26:50  Show Profile Send lars a Private Message
Finns det någon Corda Prehead ägare i Göteborg.
Jag skulle vilja testa en Prehead med mina AKG K1000 som enligt meier skall vara en bra kombination.

Hör av er till mig i så fall så kan ni prova AKG K1000 med AKG:s hörlursförstärkare.

mvh Lars Andersson
031-683593
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:26:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
hotspur, det är nog rätt ordning att ta det i. Kul att du också håller på med DAC. Jag kör med en Philips 963SA i mitt system 2 när jag är på annan ort. I bästa fall låter den rätt OK, ibland sämre, men den lyfter aldrig riktigt. Så jag bestämde mig hastigt och lustigt för att det får bli en DAC i stället för att skruva itu den och byta ut en massa komponenter. Det kan nog vara kul och kanske en moddning jag gör när jag får mera tid längre fram.
Jag såg att du har en MSB på gång. För min del blev det en Perpetual. Jag övervägde båda alternativen och det var väl mer en tillfällighet att det blev en Perpetual, ett bra erbjudande. Båda är trevliga och kan uppgraderas med olika kort och nätdelar. Dessutom kan man sända båda till modifiering hos ModWright. Jag gillar sådant.
Det skall bli intressant att se vad detta kan ge i förhållande till litet billigare spelare som Sonyn och Philipsen.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:34:06  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Anders47: Jag har haft en P3:a och gillade den skarpt! MSB:n fick jag så billigt (i en bytes/kontant-deal) att jag slog till snabbt bara därför, den fick ju fin kritik för fyra år sedan... Sony-spelaren köpte jag oxå loss billigt nyligen så kombin har än så länge kostat mig betydligt mindre än vad bara ett par HD650 kostar i Sverige! Berätta gärna mer om ModWright, kanske en länk?

Lars: Jag bor i Landala..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:34:51  Show Profile Send Anders47 a Private Message
lars, Prehead har tillräcklig uteffekt för att driva AKG K1000. Om man är ute efter något specifikt för K1000 rekommenderar Jan dock rörförstärkaren RKV, som han också säljer och kostar ungefär lika mycket. Jag har inte hört denna kombination men den har fått många positiva omdömen. Rent generellt sett har de som drivit K1000 med transistorförstärkare inte varit så nöjda.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:36:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
http://www.modwright.com

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:45:28  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Finns nog risk att din Lindemann blir ståendes nu! =) Du kommer kanske ta med dig 963SA:n och dacen mellan orterna. För Perpetual ska vara RIKTIGT bra! Ska bli intressant att höra intryck!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/05 :  08:31:48  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Hmm, jag har faktiskt råkat ut för ett problem med min Prehead. Brusnivån är ganska hög ut till högtalarna när jag drar på volymen utan musik och dessutom så låter det svagt ur högtalarna när jag väljer bort pre-out och skall lyssna på lurarna. Ställer jag utgångsväljaren på lurar, kopplar ur lurarna och drar upp volymen så får jag ut ljud ur högtalarna! Jag måste alltså slå av slutsteget för att högtalarna skall vara helt tysta när jag vill lyssna på lurarna... Har mejlat lite med Meier om detta men vi kommer ingen vart, efter att ha prövat olika kablar etc. Någon som har något förslag på vad det kan vara för problem?

Edited by - Hotspur on 2004/02/05 08:37:52
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/05 :  11:17:34  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tråkigt, då får jag väl ansluta den som slutsteg och kolla Preheaden när jag kommer hem. Är det ett "riktigt" problem eller bara sådant man kan höra när man testar med att driva upp volymen extremt etc, ursäkta om tonen upplevs som brysk! Jag har litet svaga minnen av att jag fått överhörning i liknande situationer. Borde naturligtvis inte finnas men Prehead är en budgetkonstruktion som är avsedd att ge så mycket som möjligt för pengarna men med kompromisser så att inte alla komponenter är av yttersta kvalitet, t.ex. är RCA-kontakterna nog bra men långt ifrån toppklass. Eller är problemet värre än så?
Fattade jag det rätt att den fungerar oklanderligt var för sig, enbart som försörstärkare eller hörlursförstärkare?

marbrink, man kan ju hoppas att Perpetual blir så RIKTIGT bra men chansen är nog inte så stor. Det är en några år gammal konstruktion som drivs av en enkel extern transformator. Jag är mycket nöjd om den ger ett rejält lyft i förhållande till 963SA. Men det finns externa nätdelar som är speciellt avsedda för den som man kan komplettera med och man kan skicka den för moddning, vilket enligt Stereophile lyfter den från klass B till klass A. En litet ovanlig moddning såtillvida att tillverkaren är införstådd med den och fabriksgarantin fortfarande gäller!

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/05 :  11:27:24  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Anders47: Du har PM.
Egentligen är det väl inte så svårt att slå av slutsteget
när man skall lyssna på lurar, men irriterande är det ju...
Go to Top of Page

zool
Member

55 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:40:33  Show Profile  Visit zool's Homepage Send zool a Private Message
Hotspur,

Gratulationer till två mycket bra köp (imo). Även jag är en nöjd Prehead ägare. Dock gillar jag inte crossfeed-funktionen alls.. Lustigt nog skapade Jan Meier den för att han själv hade problem med huvudvärk efter en viss tids lyssnande med vanlig steroe effekt i sina lurar. Det finns många andra som har samma problem, den kraftiga steroe separationen skapar tydligen stress hos vissa och på så vis ger ifrån sig konstig huvudvärk. Vad crossfeeden då gör är att minska den kraftiga stereo spearationen och på så vis simulera ljud som kommer ifån två högtalare positionerade så att ljudet från höger och vänster smälter mer ihop (minskad stereo effekt). Jag får dock mystisk mygrän-liknande huvudvärk med crossfeeden påslagen, vilket gör att jag föredrar "gamla vanliga/hederliga stereo".

Har själv provlyssnat på HD650 på ljudmakarn.. Utan tvekan den bästa hörlur jag någonsin haft nöjet att lyssna på. Själv äger jag HD600 men ska köpa ett par HD650 så fort jag har råd . Headroom har utnämnt HD650 till världens bästa hörlur.. Tyckte det var kanske värt att nämna (flesta som testat den på Head-Fi instämmer oxå).

Själv har jag en Cardas kabel till mina HD600, planerar att använda den till HD650 oxå. Är mycket nöjd med den och blev förvånad över skillnaden från original kabeln. Separationen av ljudet är helt fenomenal.. Speciellt med live inspelningar, man tror nästan att man är på platts :). Cardas kabeln är känd för att skapa just den effekten. Har även hört mycket bra om Zu, men tycker inte det är värt att spendera mer pengar på kablar när jag är så otroligt nöjd med min Cardas.

Min Prehead tog flera veckor att bränna in ordentligt, jag hade den påslagen 24/7 och spelade oftast musik under den perioden oxå. Kommer nog ta bra mycket längre än dina HD650, så var beredd på det.

Lycka till med dina nya leksaker!

Edited by - zool on 2004/02/07 23:42:09
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:14:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Då är det minst fyra i Sverige som har en Prehead:

zool
Hotspur
dpatrik
Anders47

Team Prehead!

Det blir också en HD650 hos alla (när zool köpt sin)


Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:07:01  Show Profile Send MaS a Private Message
Funderar på att skaffa hörlurar med,, är lite smyg för att man loosar den stora sköna stereo känslan men vem vet jag kanske gillar den bättre med hörlurar.

Vad är respektive fördelar nackdelar med hörlurar?

VAd kostar ett par Hd 650

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:16:09  Show Profile Send MaS a Private Message
Sorry killar hittade priset på en av Hotspurres inlägg. Säljs sennheiser i Sverige isåfall var, stor prissklillnad eller?

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:20:01  Show Profile Send MaS a Private Message
He hittade svensk pris med.

Tack ändå

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:44:30  Show Profile Send marbrink a Private Message
MaS: Den stora fördelen med lurar är ju att rummet inte påverkar! Det är dessutom mer detaljerat och du får mycket mycket mer ljud för pengarna.
Nackdelen som många tycker är ju att ljudet inte kommer framifrån vilket inte jag tycker är en nackdel. Bara en annorlunda upplevelse. Man kanske inte känner att man har samma frihet med lurar på som när man lyssnar på högtalare och sen får du ju ingen kroppsbas. Är väl personligt om man tycker det är nackdelar.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000