HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalare i taket...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:32:50  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Skall bygga om köktet och har tänkt mig att bygga in en liten ljudanläggning. Köket är ca 10 kvm stort och det är 3 m högt i tak.

Tanken är att jag skall sänka taket ca 15 - 20 cm och hadet tänkt mig att bygga in ett par högtalare i detta utrymme.

Hur skulle det funka att bygga in ett par HFLS-1 i taktet? Hur påverkas konstruktionen av den "stora" baffeln? Behöver filtret justeras m m?

Tacksam för synpunkter och eventuella förslag på andra konstruktioner.

mvh

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2004/02/01 20:39:15

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:12:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
HFLS-1 har kompensation för baffle step, dvs en höjning av basen (eg. sänkning av allt annat än basen) för att kompensera för att basen från en fristående lådhögtalare blir rundstrålande under en viss frekvens som beror på baffelns bredd.

Delningsfiltret måste isf göras om med alla mätningar osv.

På Nagrefs hemsida finns en intressant bakhötalare som jag tror är designad utan baffle step. Jag inbildar mig att du borde kunna ta element och filter från den trots att du bygger helt "in wall".

http://www.naqref.com/rws.html

Annars har jag sett in wall-högtalare på hifiklubben till vettiga priser. (B&W)

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000