HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 grupplöptid i sub-hörbart eller inte
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/01 :  00:32:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Funderar på olika subprojekt men blir lite tveksam när jag ser att grupplöptiden blir kass när jag kopplar in ett aktivt filter i min simulation. 24 dB/oktav är kassare än 12dB. Det försämrar ju också impulsresponsen. Vad är en acceptabel grupplöptid? 10 mls vid 50 hz är väl hörbart. Digitala filtrer kanske är räddningen.

Hifiarkeologen

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/01 :  09:11:59  Show Profile Send matson a Private Message
1/f skall man nog hålla sig under minst. Gärna 0,8/f om du ändå får till en skaplig tonkurva.


Mvh
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:40:48  Show Profile Send UrSv a Private Message
Svårt att komma ifrån tror jag. Har man inte sitt variabelfasfilter till detta?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/01 :  16:09:22  Show Profile Send brumel a Private Message
UrSv: hur menar du med variabelfasfilter? Går det att hänga på en länk typ allpass och så är fasen fixad? Du menar förstås att man har ett fasreglage och så kör man brus och där bruset blir jämnast i rummet där är fasen rätt?
Ja håller på med lspcad och filtrerar egna konstruktioner. LR, 2 ordningens vid 100 hz blir bäst men det blir nog ännu bättre om man delar vid 400 och kör subben integrerat med sidosystemet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/01 :  16:30:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nej, vad jag menar är att man har ett variabelfasfilter (allpass, ja visst) med antingen 0-180 eller 0-360 grader och det använder man för att justera fasen mellan huvudhögtalare och sub så att de spelar ihop istället för mot varandra. Krävs ju nästan alltid eftersom man inte alltid placerar subben vid huvudhögtalarna och även då. Att köra subben till 400 Hz är uteslutet eftersom man då har full riktningsuppfattning vilket då kräver 2 subbor och i exakt samma placering (under..) som huvudhögtalarna. Om man funderar på en modernare sub av typen långslagig så har jag svårt att se hur man skall komma undan tre grundfunktioner vilka är variabel fas (gäller andra subbar också) för integrering med resten, högpass (för att begränsa effekt och slag vid FÖR låga frekvenser) samt lågpass för delningen mot resten av högtalarna. Är det fortfarande budget över kan man väl tänka sig variabel Q också för att kunna justera basen ytterligare lite grann.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/01 :  17:05:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja jag tänkte närmast på en fullrange floorstander med aktiva delningsfilter då jag funderade på 400 hz. Blir inget separat åbäke till sub i såna fall.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000