HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till Hörlursförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/01 :  16:45:38  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har blivit klar med min Klass A (Zen headamp)* som första bygge och det gav mersmak. http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=pellerano_prj.htm

Ska bygga en lite enklare krets nu med OPA-chip. En sk A47 som finns beskriven på den här sidan. http://feistworks.com/ben/a47/.

Chippet är Burr Browns 2134. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017378.htm en för varje kanal.

Problemet är att kretsen är designad för att vara portabel, med ett 9V batteri och en sk rail splitter för att skapa +-V eftersom chippet kräver det. Jag tänker använda en transformator på 2X12V AC.
runt 15V efter likriktningen.

Jag kom fram till den här enkla ritningen.


Några uppenbara fel?
Jag har sett att folk ibland sätter kodensatorer innan likriktningen, Varför? Fördelar, Nackdelar?
Hur får jag lättast bort bakgrundsbrumm? Vad är det som brummar?

/Anders

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/01 :  18:07:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nätdelen är i princip rätt fast skadar inte att sätta kondingar över dioderna. Det största skälet till detta är att minska utstrålad EMC ut i elnätet.

När det gäller brum så hänger det på två saker: 1 Slät likspänning, speciellt viktigt om förstärkaren inte kan undertrycka brum (=100 Hz brum), 2 problem med jordningen (=50 Hz brum).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/01 :  19:32:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dock kan man väl notera att en rimligt klen trafo kommer utspänningen snarare vara 17-18 V än 15 V. OPA 2134 tar max +/+ 18 V. Regulator till +/- 12 V med den trafon är att rekommendera.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:00:25  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Nästan OT...
Håller själv på att bygga Zen Hörlurssteg och undrar hur du/ni valt kylflänsar?


Boergars

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:22:08  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Bo: Det jag hadde hemma, en oborrad kylfläns 90x60x30 HxBxD, men den blev väl varm (kunde inte hålla på den mer än 1sek) när man satte dit alla fettarna. Det är nog att föredra något större, men jag löste det med en liten ljudlös fläkt :) Hade allt hemma och ville inte köpa en ny fläns. Bias är satt på 220mA.

UrSV: Trafon är på 36VA och är väl runt 10x större än vad som kommer att användas. Går spänningen upp om man underdemintionerar?

PerAnders: Kodingar över dioderna? Menar du innan likriktningen?

Hur fixar jag en rak likspänning? Stora kondensatorer efter likriktningen för att hålla uppe spänningen?

Vilken typ av jordningsproblem menar du då?


Mycket frågor när man bygger ;)


Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:49:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag ser att du har postat hos Headwize också. Kolla CMOY förstärkaren också. Det finns gott om exempel på nätdelar. Du kan också kika på min hemsida där flertalet konstruktioner även har nätdelar. Det du behöver är en stabilserad nätdel på +- 15 V eller så.
När det gäller nödvändig nätdel, kolla in mitt QRV-04 där jag har hela 4,4 VA. Denna nätdel kan leverera effekt så att öronen kroknar! Man behöver inte så mycket att driva hörlurar med om man inte daskar på massor i klass A.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/02/01 21:55:08
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/01 :  22:06:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
zie, anledningen till att jag nämnde detta i anknytning till klen trafo är att regleringen (som det kallas för en trafo tror jag) eller förlusten ökar ju mindre en trafo är. Så en 500 VA trafo kanske har 4 % högre spänning vid noll last jämfört med full last men en 10 VA trafo kanske har 40 % högre spänning vid nollast järmfört med full last. Om man då lastar väldigt lågt kommer spänningen inte ens påminna om vad man kanske trodde.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/01 :  23:47:25  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Peranders: Jo jag postade på Headwize för nån vecka sen, och nu har jag gått vidare hit :) Jo 36VA är riktigt stort, men det var den minsta jag hittade och det skadar aldrig att den är lite större.

Ska kolla sidan, fast jag vågar nog inte ge mig på nån av dina verk. Ytmonterat, det finns ingen chans med mina darriga händer.

Vore schysst om du drog några korta svar på frågorna i min förra post.


Ursv: Okej, det kanske kan stämma. Märkspänningen på trafon är utsatt i full last isf.

Gjorde en snabb mätning på en annan trafo 20VA (märkt 17-0-17, 9-0) mätte helt obelastat och på 17 fick jag 16.95 samt -16.97. 9an låg på 9.08. Vi får helt enkelt se om den jag ska köpa har lika bra värden :)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/02 :  08:07:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Vore schysst om du drog några korta svar på frågorna i min förra post.

Kolla mina nätdelar för QRV-02 och QRV-04 (glöm att det är ytmonterat, det är principen som gäller), där har du ett grundkoncept på en ordinär nätdel.

Du bör alltså ha stabiliserad spänning. 7815/7915 och LM317/337 är vanliga regulatorer med ordinär prestanda.

Som transformator kan du ta 2 x 18-24V AC. 2 x 15 V är på gränsen men funkar ofta bra om du använder en klen kretskortstrafo eftersom de brukar lämna lite extra ut på grund av högre förluster.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000