HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför högtalarna först?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:14:46  Show Profile Send ninja a Private Message
Hej,

Undar bara varför rekommenderas högtalare som nr. 1 på inköpslista och sedan en förstarkare som passar med dom!?

Skulle inte vara detsamma om man köper först förstarkare som man gillar och sedan letar efter passande högtalare!?

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:17:13  Show Profile Send Gynter a Private Message
För min del så tycker jag att högtalarna påverkar mest på ljudet och därför anser jag att man bör välja en förstärkare till högtalarna och inte tvärt om.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:23:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Skulle väll säga att har du ett par bra högtalare så kan du lättare jämföra den resterande elektroniken.. Har du dock ett par sunkiga, maskerande, dova osv så kommer du knappt höra skillnade mellan olika förstärkare...
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:28:29  Show Profile Send krippe a Private Message
Hur ska man veta om ett par högtalare är bra (passar ens ljudideal) om man inte först provlyssnar dem? Och provlyssnar gör man väl lämpligen med hjälp av en förstärkare. Och om det låter bra köper man väl lämpligen högtalaren OCH den aktuella förstärkaren. Om det sedan är just dessa högtalare som gjorde att man valde just den förstärkaren, eller tvärtom, känns ungefär lika meningsfullt att fundera över som den där paradoxen om hönan och ägget
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:50:06  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag skulle testa och köpa förstarkare + högtalare helst tillsamans.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/01 :  20:56:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jo det är ganska enkelt men kräver lite bakgrund för att man ska fatta vitsen.

Den absolut största påverkaren av ljudet hemma är......rummet det står i. I många fall kan vi inte byta rum enkelt och många gånger tycker vår partner att våra akustikhjälpmedel inte riktigt pryder vardagsrummet. Därför kan det vara bra att köpa ett par högtalare som som passar ditt rum och sedan välja en förstärkare som passar högtalaren och de krav du har på volym etc.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:27:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
En inte helt ovikigt sak i sammahanget är att det är lättare att låna hem och prova förstärkare än högtalare. En vanlig förstärkare kan man ofta ta under armen, ett par högtalare som väger 30 kg styck är betydligt svårare att flytta.

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/01 :  21:35:23  Show Profile Send ninja a Private Message
OK,

låter vetigt

ett par högtalare som som passar ditt rum .

Nu köper jag VR-1 först och sedan Thor
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/02 :  02:11:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det blir väl oftast så att man får anpassa utrusningen i övrigt efter den första pryl man köper.
Visst låter det som ett önskeläge att kunna köpa ett par högtalare som passar efter rummet och sedan gå bakåt.

Bravo
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/02 :  08:42:50  Show Profile Send Poe a Private Message
Så rätt Bravo, så rätt!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/02 :  09:15:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ytterligare en komplikation är väl om man inte räknar med att ha kvar rummet så länge, själv kommer jag flytta ett par gånger de närmsta åren och jag har inga planer på att sälja mina högtalare.
De högtalare jag har är egentligen för stora för rummet de står i men jag hoppas nästa bostad passar bättre (då kan jag ju förhoppningsvis välja bostat efter högtalarna ), jag gillar mina högtalare...)

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/02 :  10:44:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Att välja högtalare efter rummet är nog det som är vettigast, det är ju betydligt enklare att hitta en förstärkare som passar till ett rum istället för ett par högtalare... Fel förstärkare till högtalarna kan gå, kanske inte blir optimalt, men fungerar..Fel högtalare kan bli katastof och det kan ingen förstärkare i välden fixa !!!

Så högtalare först är nog den vettigaste lösningen, visst kan det vara jobbigare att släpa runt, men man är väll inte lat när man ska köpa hifi ?!?!
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/02/02 :  11:03:17  Show Profile Send Skiier a Private Message

Ninja: Har du lyssnat på kombinationen VR-1 och Thor ?

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/02 :  14:07:34  Show Profile Send ninja a Private Message
Tyvärr inte.

Ingen i Göteborg har denna kombination. Fick faktiskt "spydigt" kommentar på HIFI Stället när jag frågade om Thor. Kille på Ljudkällarn har aldrig hört talas om Advantage Thor (den yngste där)!!??

Funderar på VR-1, A52SE, B&W705, eller B&W7 602 S3. Vill ha stativare. Rum är 20 kvm och L-formad.

Allt borde låta bättre än min Proson! Eller!?
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/02/02 :  15:02:52  Show Profile Send Skiier a Private Message
A52SE verkar vara helt ok. Har tyvärr inte lyssnat ännu.
Dock borde det vara ett gäng som har lyssnat, så kanske
dyker det upp några kommentarer...

VR-1:an? Ja, den är underbar (som vanligt, i förhållande till priset)

Men, viktigt att du lyssnar på den tänka kombinationen.
VR-1:an är ganska ljus, vilket innebär att det kan bli lite
väl analytiskt med ljus elektronik...

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/02 :  16:40:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Störst valmöjlighet har man om man köper elektroniken först. Det går ju inte att "lyssna till högtalaren", den är ju bara en elektromagnet med en fiber. Så gör en featurelist och damsug marknaden efter bra elektronik. Köper man högtalaren först så tror jag att man kan riskera att hamna i våndor hur man ska tämja dess egenheter.
Tja bäst är förstås att se ut hela systemet och köpa helheten.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/02/02 16:41:51
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/02/02 :  17:50:33  Show Profile Send NtR a Private Message
Enligt min erfarenhet så påverkar högtalarna karaktären på ljudet mest. Signalkällan påverkar också en hel del om det inte är en CD-spelare. En CD-spelare är, i mitt tycke, antingen bra eller usel. Jag har aldrig hört en hyfsad. Är den usel beror det på att den är ljus och vass, är den bra beror det på att den inte är ljus och vass. Efter mycket forskande, på extrem amatörnivå, har jag kommit fram till att det antagligen mest är jitter som stör. Men det kan vara något helt annat också. Jag vet inte, och kommer troligen aldrig att veta heller, CD-mediet är trots allt inte särskilt lyckat från början.

Vad gäller förstärkare hör man sällan sådana som är direkt dåliga, de har rätt små skillnader. Dock har det på senare år blivit allt svårare att hitta även förstärkare som inte är konstruerade för att imponera snabbt i butiken med sin "klarhet", d.v.s de överbetonar diskanten. Det uppfattas nämligen kortsiktigt som hög upplösning, och framkallar köplust. Inget kul att äga i längden dock.

Mitt tips får därför bli att skaffa ett par högtalare man verkligen gillar karaktären på, därefter köper man det andra. Det för ju förresten med sig att man vet hur mycket krut man behöver i sin förstärkare. Eftersom det finns en vansinnig massa förstärkare som de flesta kan leva med är det lättare att välja en sån efter sina behov än det är att välja högtalare och behöva ta hänsyn till förstärkaren som redan står därhemma.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/03 :  11:33:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns tyvärr saningar hos alla som skrivit här, man ska ju sträva efter en balans i systemet.. Men har man en dålig högtalare hemma, hur ska man du kunna veta om man köper en bra cd, för på högtalaren låter det mesta skräpp ?!?! Nu blir det iof skillnader även på en dålig högtalare om man byter cd och förstärkare, men du har svårare att hitta de små detaljerna som kan finnas då en sämre högtalare helt enkelt inte kan ta fram dom...

Men helst av allt så ska man nog köpa hela alltet på en gång, blir dyrt men det blir nog det som kan bli bäst...
Go to Top of Page

Lars L
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/02/03 :  15:02:12  Show Profile Send Lars L a Private Message
Jag skulle vilja säga att högtalaren är det som påverkar karaktären på ljudet mest. Gillar man karaktären på ljudet, så kan man sedan njuta till fullo av förbättringar längre upp i kedjan. Utan en bra källa, kan det aldrig bli bra ljud i slutet av kedjan, GIGO.

/Lars
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/03 :  17:38:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Får nog hålla med att med dessa aspekter som ovan framdragits blir högtalare och cd/vinylsvarv de viktigaste komponenterna.
En klar poäng har "f95toli" med att det vore önskvärt om man kunde få välja rum i samma veva som man väljer anläggning.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:12:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har alltid varit förespråkare för att källan är det viktigaste.. Men en bra källa kan aldrig kompensera för en dålig högtalare... Och en bra högtalare kan aldrig kompensera för en dålig källa..

Så alla delar är av betydelse, men en högtalare är nog den del som kan påverkas mest av rum osv, så den kan vara det man lägger mest tid till att hitta rätt för rum och typ av musik man lyssnar på...
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:21:46  Show Profile Send Per G a Private Message
Summerar man det som skrivits så är allt från källan till högtalaren viktigast (vilket jag tycker är helt korrekt).
För mig känns det som att man ska lyssna på ett system, inte olika bra apparater, dvs helheten är det som räknas och därför är det svårt att lyssna på enstaka apparater och sedan dömma om dom kommer att fungera bra i ens eget system.
Ska man handla ett helt nytt system så försöker man väl hitta ett helt system man gillar.
Ska man hitta en ny apparat så lyssnar man runt litet och tar sedan hem det man tror kan vara något för en seriös lyssning i sin egen anläggning.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000