Author |
Topic |
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 15:14:29
|
quote: Originally posted by Speakerpro
Hej på er alla!
Det är ju alldeles uppenbart att vi på hififorum har olika ljudideal, det har ju verkligen framgått i tråden Arkenmässans bästa ljud! MEN hur uppfattar vi egentligen ljudet om vi sitter på en klassisk konsert, helt utan förstärkning..?? Då är det ju bara naturligt ljud, varken ljust eller mörkt eller avslappnat osv..
Man blir lite fundersam ibland! Tycker det är ganska förvånande att rätt få annläggningar låter riktigt naturtroget...
//Björn
Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
jag har aldrig upplevt en anläggning som ens kommer i närheten av den äkta varan. men man får väl betänka dels att total realism kanske skulle bli jobbigt i längden. det är avslappnande och skönt att slippa framförallt realistisk dynamik. en fördel med hifi är att man faktiskt kan färga ljudet åt det håll som man föredrar. inte alls så dumt, det är svårare att be orkesternatt spela med lite mindre diskant för att lokalen har ngt obehagligt eko el dyl.
sayonara |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 15:31:01
|
Förespråkar du tonkontroller? Själv tycker jag att det inte vore dumt att ha sådana. För jag håller helt med om att i sitt eget musikrum är man kung och ska kunna bestämma hur man vill ha klangen. Eller ska man acceptera att inspelningsteknikern ska bestämma det? Kan man få välja färg på bilen så borde man väl kunna få välja färg på ljudet från cd-skivan. Om bara alla cd-skivor hade ungefär samma klang men jag upplever att det skiljer sig rejält. Från mörkt till ljust, från tråkigt till skrikigt. Jag väntar på CD-spelaren med digital tonkontroll.
|
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 15:34:20
|
För min del är det enda hifi handlar om att jag ska bli berörd av musiken och ha trevligt när jag lyssnar! Då struntar jag fullständigt i om ljudet inte är helt osminkat och att jag får kompromissa lite i klangrealism. Skulle det vara den absoluta sanningen jag skulle jaga med min hifi anläggning så skulle jag få ge upp på en gång har jag insett!
Har man varit på en klassisk koncert så inser man att det inte finns en chans i helvetet att någon anläggning ens ska komma i närheten av den ljudmässiga upplevelsen.
Det man bör sträva efter är sin egen ljudmässiga tillfredsställelse! Stå upp för din anläggning trots att någon annan tycker att det låter sämre! Är man nöjd själv och tycker att det är roligt att lyssna på musik med den så är det rätt, även om det är fel för någon annan!
Tror faktiskt inte att det kan finnas något annat intresse där utövarna har så många olika åsikter utan att egentligen någon enda individ har direkt fel!
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 16:26:54
|
quote: Originally posted by dole
Fast måste säga att jag inte delar din uppfattning om trummorna. När man framför allt bankat på virvel och symbaler brukar jag kunna ha öronsus i flera timmar efter. Nu har jag alltid öronproppar när jag spelar.
Visst susar det efteråt, men det upplevs oftast inte obehagligt medan man spelar. Inte för mig i alla fall. Nuförtiden använder även jag öronproppar för det mesta.
|
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 21:34:04
|
Under några år så följde jag ofta med min tjej som sjöng väldigt aktivt i kyrkor och på olika konserter. Detta hade en klar effekt på min stereoanläggning... Jag började byta ut mina Technics/Pioneer prylar mot Engelska märken istället och så har det förblivit sedan dess. Verkligheten låter "varmt" och mycket mycket "lugnt".
Precis som många andra upplever jag att de flesta anläggningar är för ljusa på något sätt men det har blivit lite bättre på senare år när ett alltmer "avrundat" klangideal har växt fram.
Jag har ingen direkt "värstinganläggning" själv men med nätfilter, dyra kablar, dämpkuddar och andra diverse nödvändiga tweaks har jag fått fram naturligheten i ljudet tycker jag själv. Tar jag däremot bort alla mina tweaks så låter det inte äkta längre...
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 21:53:33
|
Jag tycker att Hifi i vissa fall låter bättre än live original. Tänker på rockkonserter. Olidligt hög volym och en sörja i basen utan definition. Det låter mer som hjälpligt kontrollerad rundgång än bastoner och anslag. Att däremot lyssna live på akustiska instrument i form av en liten stråkkvintett och sen komma hem och spela samma sak på stereon gör en inte direkt glad. Mycket kallare och hårdare ur stereon.
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 21:57:48
|
quote: Originally posted by Flint
Jag tycker att Hifi i vissa fall låter bättre än live original. Tänker på rockkonserter. Olidligt hög volym och en sörja i basen utan definition. Det låter mer som hjälpligt kontrollerad rundgång än bastoner och anslag. Att däremot lyssna live på akustiska instrument i form av en liten stråkkvintett och sen komma hem och spela samma sak på stereon gör en inte direkt glad. Mycket kallare och hårdare ur stereon.
SÅ sant SÅ sant
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 22:04:47
|
Flint borde lyssna på en av moderatorernas högtalare. Där låter det inte hårt. Vad ville nu P.P säga med detta? Ungefär inget men P.P jagar mer fina siffror då pi x 100 har förlorats men P.P kom på att 327 var ju ändå rätt fint. 350 och definitivt 355(!!!) blir nog bra också liksom 356 och P.P kan ju bara sukta efter 454 och kanske 500...
|
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:05:02
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Förespråkar du tonkontroller? Själv tycker jag att det inte vore dumt att ha sådana. För jag håller helt med om att i sitt eget musikrum är man kung och ska kunna bestämma hur man vill ha klangen. Eller ska man acceptera att inspelningsteknikern ska bestämma det? Kan man få välja färg på bilen så borde man väl kunna få välja färg på ljudet från cd-skivan. Om bara alla cd-skivor hade ungefär samma klang men jag upplever att det skiljer sig rejält. Från mörkt till ljust, från tråkigt till skrikigt. Jag väntar på CD-spelaren med digital tonkontroll.
PÅ senare tid har jag börjat lyssna efter olika skivors väldigt olika karaktär på ljudet, Om anläggningen kan förmedla denna karaktär så kan det delvis kompensera att det inte alltid låter så naturtroget tycker jag! Det blir intressant att lyssna på musiken, hur allt hänger ihop och att "känslan" i musiken kommer med, det är ju den som engagerar! SOm exempel kan man ta spår 14 på Springsteens nya album, när jag lyssnade första gången med mina högtalare slogs jag av den mkt speciella "känslan" som bara fanns där, när jag senare på kvällen lyssnade med mina Sony-lurar så fanns den inte där! Det låt betydligt tråkigare då!
Mvh BJörn
Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt.. |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens
844 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 10:19:12
|
quote: svårt det där..att använda verkligheten som referens..vad är verkligheten när man väl har spelat in den...då har man mikrofoner, mixerbord,digitalomvandling som redan börjat manipulera ljudet...å kanske även den som mixar...kanske mikrofonernas placering och upptagningsmönster spelar in...osv osv...
Hade jag varit religös hade jag sagt amen!
Jag själv har förmånen att själv kunna jämföra det levande ljudet med samma ljud inspelat och återgivet och det i princip när jag vill eftersom jag arbetar i en inspelningsstudio. Jag vet hur mycket mickar etcetra kan påverka. Min slutsats blir att om jag kan komma runt problemet som verkligen är ett problem så använder jag en annan metod. När allt gått att göra med olika testmetoder så kvarstår finslipning med denna jämföra mot verkligheten-metoden. Då kan jag använda skivor som jag själv spelat in och som jag själv har mixat.
Vad gäller preferensen min så är det korrekt återgivning som gäller oavsett om jag blir kortvarigt förförd av diverse färgningar. Strävan är går mot denna preferens och allt som gör att jag inte når fram är kompromisser.
John |
|
|
Topic |
|