HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brumm på utgången av för....Ännu bättre!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/31 :  14:05:22  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag håller på med en förförstärkare enligt Allen Wright, en FVP5a.
Och jag är så långt nu att jag har strömm på och mäter.

Jag har extern nät-del, 3 olika glödförsörjninger (en 6,3v upphöjd 150v, en 7,6 v till pcc88-rör och en vanlig 6,3v) och HT spänningen är för tilfället 85 volt (ska upp till 250 volt).

Alla har dom egna +/- ledare. Alla -ledare utan den upphöjde möts
i ett gemensammt jord/chassispunkt i förförstärkaren och flyter i nät-delen, de twå chassis är förbundne med en jordsladd. Den upphöjda glöd är gjort med en spänningsdelare på HT-spänningen med 1,5 uF till jord.

Dett BRUMMAR på utgången båda från RIAA men mest från linjesteget.

När jag drar en sladd från jord till värmeelementet minskar brummet. När jag stänger av strömmen klinger dett långsamt ut. Från detta tror jag att det handlar om jordbrumm.

Vad säger ni ? Vad ska jag gra ?

MVH Peter

Edited by - Peter S on 2004/02/24 13:20:07

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/31 :  15:14:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Är brummet från linjedelen oberoende av uppdragen volym i läge line in?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:05:29  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hej!
Kul att se att du börjar bli färdig! Men brum är ju inte så kul. Jag tror att FVP:n är ganska känslig för brum på högspänningen. Men om den är reglerad med en SuperReg så borde det inte vara några problem där. Annars kan man tänka sig att du har en elak jordslinga någonstans. Hur ser din högspännings-försörjning ut? Är den Super-Reggad?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:09:33  Show Profile Send Peter S a Private Message
Flint. Jag har inte kopplat Riaa- och liniesteget sammen genom poten än, bara kopplat dom till alla spänningar och sånt.

Uniper. Den är inte reggad än, bara en 470uF på reggens plats tills vidare, men spänningen ser jämn och fin ut.

Jag ska prova i kväll att bara ha en gemensam -sladd som går till chassis i försörjningen och i förstärkaren.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:58:25  Show Profile Send Peter S a Private Message
Nu har jag bara en gemensam minus/jord-sladd mellan nätdel och förstärkare.
RIAA:n är hyffsat jämn men liniesteget svänger. När jag drar en jordsladd till värmeelementet försvinder svänget nästan helt, så kanske jag bara ska ta strömmen från ett jordad uttag, eller det löser sig när den kopplas på slutsteget...

Det ser ut som en sorts sinus som inte är helt jämn.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/31 :  21:43:53  Show Profile Send Uniper a Private Message
Du har alltså tillgång till ett oscilloskop.? Kan du kolla frekvensen på brummet, om den är 50 eller 100Hz?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/31 :  22:37:39  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ja jag har ett osciloskob. Men jag har inte rigtigt förstått hur man avläser värden på det, men mitt mätinstrument säger 50 Hz. Kann det vara inducerat nätbrumm?

Jag ska se om jag får tid i morgon att koppla upp den till förstärkaren och höra hur det låter.

Edited by - Peter S on 2004/01/31 23:19:16
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/31 :  23:27:02  Show Profile Send Uniper a Private Message
Har du en skärmad kabel mellan nätdel och förstärkare? Har du testat att kortsluta ingången till jord?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/01 :  08:52:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Får du ett 100 Hz brum så har du problem med nätdelen (helvågslikriktat). Har du 50 Hz så har du problem med jordningen troligtvis. Bra tips är som ovan att kortsluta ingången. Blir det hyggligt tyst sitter problemet där någonstans, typ kabelval, jordningsteknik etc.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/01 :  09:31:16  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack ska ni ha för tipsen, jag har inte skärmad kapel från nätdelen utan bara ett bunt lampsladder. Ska prova kortsluta ingågnen.

I förmiddag måste jag fixa bilen men senare i dag..
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:00:55  Show Profile Send time a Private Message
Du kanske kan prova att lyfta av glöden ett kort sekund för att se om det kommer från glöden eller anodspänningen, slutar brummet är det glöden. Har du satt in allt i en låda och en bit ifrån störkällor ? Du har antagligen brummet på anodspänningen eftersom bara en 470uF inte är tillräckligt, prova med en drossel också om du har någon

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:05:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Har du jordat glöden?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:28:09  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag har en rett stor drossel på nätdelen också, och glöden är jordat utan den lyftade som är AC-jordat med en 1,5uF.

Nu provade jag att kortsluta ingången till liniesteget och då ble det helt jämt och fint, när jag släpper kortslutet klingen det långsamt igång igen. Kanske det hela lösar sig när jag ihopkopplar med RIAA:n över poten. Jag ska prova detta nu.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:41:26  Show Profile Send Peter S a Private Message
Nu kopplade jag poten inn, och problemet ser ut att vara löst. Det är ett mycket svagt brumm vid högsta volym.

Tack så hemskt mycket alla ihopa för hjälpen, förlåt att jag tog eran tid med så elementära problem .
Men jag har lärt mig mycket av detta.

Nu återstår musik-testet i kväll när bilen är fixat.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/03 :  01:44:51  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hm...Det ble inte så bra som jag trodde. På arbetsbordet så det bra ut, men när jag kopplade till slutstegen svänge det.
Vid låg och hög volum svängde det, när jag hållt i poterna med båda händer försvann det ibland.
Så jag får nog testa vidare och prova alla råd jag fått.

Men det kom lite musik också, så helt illa var det inte
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/03 :  07:40:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kan vara känsligt var någonstans jordpunkten är.
Jag har varit med om att potens "skal" behövt jordas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/03 07:44:08
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:04:02  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det måste vara jordpunkten eller något relaterat. Det ändrar sig bara jag kopplar oscilloskopet på utgången, det är minus-sladden som hjälper. Då blir den så stabil att man kann spela, men ljudet varierar i styrka och bilden på skopet rör sig upp och ner.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/03 :  13:28:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Vad jag förstår så har du nätdelen i en egen låda. Hur är jordningen mellan den och stegets låda och även till signalens jord. Sen kallas den låga självsvängningen "motorboating" och härrör oftast från nätdelen. Påverkan av stegets belastning på nätdelen men man tycker att belastningen här är låg jämfört med som den är i ett slutsteg. Kolla stabbningen. Jag förutsätter att du har byggt exakt som Wright har rekommenderat. Annars kan du nog hälsa hem med en så pass komplicerad krets som det rör sig om.
Wrights (hm...) idi*tiska sätt att mata alla stegen från samma punkt kräver en mycket stabil nätdel. Dessutom ger det ett platt och dött ljud när det väl fungerar.

Edited by - Flint on 2004/02/03 13:47:54
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/03 :  22:58:12  Show Profile Send Uniper a Private Message
Flint, nu är du väl ändå lite snabb att fördöma. Jag har byggt en FVP5, och varken platt eller livlös är ord som passar för att beskriva den. Snarare tvärt om. Men sen skriver Allen själv att kretsarna behöver SuperReg:en för att bli riktigt bra. Rimligvis bör iofs en annan shuntregulator också fungera lika bra, men shunt ska det vara. Kanske blir samma krets både platt och livlös med serie-reglering eller lågpassfiltrering? Men för att testa skulle jag behöva bygga om en väl fungerande nätdel, och det är jag inte jättesugen på att göra.
FVP5a ska vara aningen bättre än FVP5, så jag räknar med att min skulle förlora en direkt jämförelse med Peters när den är klar. Men jag är väldigt nyfiken på hur stor skillnaden blir.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/03 :  23:16:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har ingen aning om hur kretsen ser ut men jag känner igen problemet (försöker faktiskt lösa ett likande problem på jobbet just nu).

Att de hjälper om du kopplar in oscilloskopet ger en viktigt ledtråd. Ytterhöljet på oscilloskopets BNC-kontakter är alltid jordade (om du använder ett jordat väggutag), att något ändras när "minus sladden" kopplas in betyder således att det blir bättre när ju jordar den (att bilden rör sig upp och ned är ganska naturligt, prova att ändra time/div till något mindre värde, 10 ms eller så så bör du se en vågform).

*Använder du jordade väggutag till oscilloskopet och nätdelen på förstärkaren?

*Är ingången på oscilloskopet AC- eller DC-kopplad?

(jag hoppas att jag inte bara upprepar saker som du redan vet)

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/04 :  02:03:20  Show Profile Send Peter S a Private Message
Oj.. det var mycket på en gång. Jag ska försöka svara på allt.

Flint. Tack för att du orker med detta här.
Jordningen mellan nätdel och förstärkare är genom en sladd som också fungerar som minus för H+ och glödarna utan den upphöjde som har egen minus som går till en spänningsdelare i förstärkaren och ytterligare är AC jordat med 1,5uF där. I nätdelen finns ett jordpunkt och likaså i förstärkaren. (Innan hade jag flera minusledare och en jord, som alla gick till ett punkt i förstärkaren och inte var jordade i nätdelen (jordsladden var jordat i nätdelen)).

Jag har ännu inte installerad AW:s "superregg" utan bara likriktning med drossel och lytar, en 470uF sitter i förstärkaren. Båda kanaler matas från samma punkt
Kanske detta är förklaringen, sedan du säger att det krävs en mycket bra nätdel till detta idi... projekt.

Förstärkaren har ingen full metallåda utan en trälåda med metallock så att säga.

Uniper. Jag tyckte också att din lät bra på träffet. Men det är kanske som du och Flint säger att den kräver Reggen. Tack för uppmuntringen, jag tycker det ska bli roligt att jämnföre.

f95toli. Tack för ditt engagement.

Jag så vågformarna på skopet, det är AC kopplat. Tittade även på musikk också . Att bilden rör sig lite upp och ner tänkte jag var ett tecken på instabilitet.
Jag drog en jordad sladd från köket också, men det ändrade inte något.

Jag känner att det lutar åt att jag får ordna en sån Shuntreglering som AW beskrivar.

Edited by - Peter S on 2004/02/04 02:07:09
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:17:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Uniper
Jag menade inte att vara otrevlig. Min åsikt om nätdelar härrör givetvis från egna erfarenheter och byggen. Jag hävdar inte att jag har rätt men det är ändå min tydliga och bestämda uppfattning. Jag har tappat några år av välljud genom att stabba. Jag rekommenderar att var och en att testa vad som låter bäst. Det är ju en smaksak.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/04 :  11:50:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När det gäller reglering så håller jag med Flint så länge det gäller serieregulatorer. Här rör det sig
om shuntreglering, då tycker jag det låter bra. Wright matar shunten med konstantström dessutom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/04 11:51:52
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/04 :  12:55:59  Show Profile Send Peter S a Private Message
Flint. Jag uppfattade inte din text som otrevlig. Åsikter är bra, och jag är säker på att du talar från dyrt betalad erfanerhet. Din text innehöll mycket nyttig info, jag tacker för detta.
Jag ska prova att dela upp matningen innan jag går vidare med stabben, fick lite tips från Bernt om hur göre detta.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:19:57  Show Profile Send Uniper a Private Message
Flint: Jag ställer mig också tveksam till reglerade nätdelar för rörförstärkare. Dock har jag till skillnad från dig inte någon gedigen erfarenhet att backa upp åsikten med. Anledningen att jag byggde med reglering iallafall var att det låg en SuperReg och skräpade sen flera år här hemma. Efter att ha hört FVP:n har jag reviderat min åsikt till ungefär "shuntreggar kan tydligen låta riktigt bra, men seriereggar tror jag fortfarande inte på".

Peter: Har du schemat till SuperReg:en? Om det skulle behövas kan jag maila över det.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/04 :  22:14:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har bara provat seriereglering så jag kan inte säga något om shuntreglering. Tydligen bör jag prova det. Bra, då har jag något nytt att labba med. Däremot hävdar jag forfarande att en matningspunkt för alla stegen inte är optimalt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000