Matchning görs normalt efter anodström och branthet. Skall det vara riktigt fint används en apparat som kallas "kurvtracer" där man ser rörkurvorna och då kan matcha rören över hela registret. Den normala matchningen görs bara vid en arbetspunkt, men matchningen med kurvtracer ger helt identiska rör och självklart ytterligare bättre resultat. Bild på rörkurvor, 300B: Det är alltså dessa kurvor man kan matcha. Matchning är inget nytt, rören behövde matchas förr också.
Det låter väl sämre... Är det push-pull får man ju distorsion i transformatorn när rören inte balanserar ut varandra. Det vete f-n hur det låter egentligen. Men Silver Night är parallell single end eller? Då blir det sämre upplösning om rören är dåligt matchade.
Är det någon som har jämfört den gudomliga silver night mot någon annan förstärkare? Eller är det bara silver night som gäller? Är den bäst? Är den bättre än en Manley Stingray?
Har nu läst tråden ett par gånger och vill fråga erfarna lyssnare ett par saker, har provat i en tidigare förfrågan dock med klent resultat. För det första: vilket eller vilka försteg rekomenderas till ett par Silver N 2 monoblock? Kan jag använda en Quad 44 som för övrigt erbjuder 3 olika käsligheter på pre-out, eller ska man köra passiva försteg? Vad kan jag driva för högtalare, gärna stativare i normal lägenhetsnivå? Kom igen nu Ni välprövade rörfantaster!
Audion Premier Two med separat strömförsörjning och en fin RIIA för MM är en gjuten rekommendation. Kan du komma över en välvårdad begagnad är det ett kap.
Högtalarna ska inte vara nån besvärlig last. Känsligheten säger inte allt, 87 dB med en rak impedans runt 6 ohm är tex inget problem. Mumma Mosen är en välprövad kombination tillsammans med Audion och Edison stärkare.
Vill nu sälla mej till "rörlirarna" och har nu lyssnat en god stund i ett glädjerus. Och detta är väl bara början på en ny nivå av nya musikaliska uppenbarelser.Behöver dock vägledning i fråga om kabelval,både signal och högtalardito.