HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audion Silver Night
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/02/02 :  18:25:16  Show Profile Send HighLife a Private Message
Thor, klart intressant med 1850 kr för 4 st matchade Electro Harmonix 300B Gold rör. Hur upplever du skillnaden mellan de här och standardrören från Perka?
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/02/02 :  18:50:34  Show Profile Send Thor a Private Message
Jag tycker nog att dom är bättre på allt, men största skillnaden blev nog i basområdet, betydligt djupare men ändå med full kontroll.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/02 :  21:53:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Samma auktion på tyska e-bay för den intresserade...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3271228893&category=35262

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:15:19  Show Profile Send desoto a Private Message
Vet inte om någon kommenterat drivförmågan i dessa rackare, men mina Silver Night MK1 block driver mina Magnepan MGII:or rätt så bra, i alla fall enligt min mening. MGII är ju dock mest ineffektiva, impedansen är inte så låg. Möjligt att riktigt lågimpediva högtalare beter sig sämre(?)


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:39:36  Show Profile Send HighLife a Private Message
Hade Silver Night MK1 monoblock ett tag, drev mina högtalare riktigt bra, 87/88dB 4 ohm nom impedans. Spelar på moderata lägenhetsnivåer. Samtidigt hade jag Edison Triod och upplevde endast marginella skillnader mellan stegen. Lite renare ljud i Trioden och lite mer skimmer i monoblocken.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:43:56  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
HighLife, mycket intressant. Själv har jag precis köpt en Edison Triod, och jag har länge varit nyfiken på hur den står sig mot monoblocken. Ingen jätteskillnad enligt dig mao...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/02/02 :  23:12:44  Show Profile Send HighLife a Private Message
Jag blev rejält förvånad över att de var så lika i ljudkaraktären. Konstigt nog var det samma upplevelse av dynamik och effekt. Ska väl tillägga att Trioden är konfigurerad som slutsteg, saknar ingångsväljare och nivåreglering.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/02 :  23:28:36  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Låter ungefär som när jag spelade Edison 60 mot Audion Sterling. Gick ned från 30 till 12 W men drivet var i princip oförändrat. Rörwatt räcker låååångt .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/03 :  00:51:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Thor

1.250 kr/st är det gängse priset i Sverige

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Macahan
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/02/03 :  01:02:13  Show Profile Send Macahan a Private Message
Ett inlägg om Silver Night MK2 stereo. Spelar ett sådant just nu med Carlsson 52.3. Låter i mina öron mycket bra. Denna kombination verkar vara en matchning som är mycket väl avvägd. Carlsson kräver förvisso rätt rumsförutsättningar. Men finns det - uppstår också välljud!! Värme, dynamik och känsla. Jag har ännu inte hört något annat slutsteg prestera motsvarande elegans och djup med mina 52.3. Kan iofs hålla med om kommentarerna kring utseendet - denna välspelande skapelse förtjänar ett betydligt bättre öde.
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/02/03 :  07:00:56  Show Profile Send HighLife a Private Message
Nån annan än Thor som har jämfört Perkas originalrör mot anda fabrikat?
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/02/03 :  08:20:36  Show Profile Send Thor a Private Message
Larsho:

Jag vet att det är vad de kostar i Sverige, tycker iaf att det är ganska hutlöst med ett 3 ggr högre pris för(i mitt tycke) sämre rör.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/03 :  09:12:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Edison triod har jag inte ens hittat någon information om. Vad är det för en modell?
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/02/03 :  10:04:41  Show Profile Send HighLife a Private Message
Perka upphörde med Edison Triod för nåt år sedan, och har tagit bort infon från sin hemsida. Den fanns i byggsats och som färdigbyggd av Perka. Sista priset för en Perka-byggd låg på ca 10.000:-. SandMarc på Åland har fortfarande lite info på sin hemsida:
http://www.aland.net/sandmarcaudio/etriode.htm
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:18:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det alltid 300B effektrör i Edison Triod?

Under hur många år fanns den i produktion?
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/03 :  12:37:57  Show Profile Send desoto a Private Message
Aton: Ja, såvitt jag vet är det så.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:34:06  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Tack för tipset Thor.
Jag vart lite sugen på att ha en uppsättning 300B i reserv, så jag beställde 2 par till mina Silver Night-block (mk1) Totalt £ 135,- inkl. allt. (fanns bara 8 par kvar, tror jag)

Jag är så nöjd med dessa monoblock så det finns helt enkelt ingen anledning att uppgradera där, utom att skaffa nya rör då förstås.

/Benjamin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:34:26  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur mycket luft skall man ha ovanför en 10-15W rörförstärkare i klass A? Är det bara ned-cabbat som gäller eller?
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/02/03 :  21:02:17  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hejsan

En liten reflektion angående detta med den upplevda skillnaden på 300b-rör.

Om man står i begrepp att köpa nya 300b-rör, så brukar väl anledningen oftast vara att man misstänker att de befintliga rören börjar närma sig slutet på sina musikaliska dagar.

Kanske en tanke att tänka på om man jämför de befintliga i sitt rörslutsteg med de nya som man just köpt.

Så är det ju med det mesta som har en mkt långsam nedtrappning,man märker först av försämringen när det börjar (i fallet musikåtergivning) låta illa eller jämförs mot det nya fräscha.

Vet också att Audion har en tvåårig garanti på elektroniken samt 3 månader på rören när man köper exempelvis ett slutsteg,detta är ju en bra trygghet om det skulle vara ngt fel på ngt 300b-rör.
Vid nämnda nätköp,om ett av fyra rör skulle falera så står man där med 3 matchade och ett,som man då beställer om som inte är matchat mot de andra.
Känns personligen inte så kul.

En liten tanke så här i denna rörtråd .

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2004/02/11 :  08:02:25  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Hej,

Jodå, nu har jag fått 2 matchade par 300B "ElectroHarmonix Gold Pin" som jag beställde lite på chans från HongKong, uppmuntrad av Thor i denna tråd.
Mina originalrör i SilverNightarna låter iofs. mycket bra, men tyckte det var ett bra tillfälle att skaffa reservrör. Totalt 1.950,- för 4 st. ! (SEK inkl. allt) Tog bara några dagar dessutom.

Provade dom och upptäckte då att ett av rören hade en liten blå "aura" i rörets överdel.

Någon rörexpert här som vet om det är nåt fel?
Dom låter mycket bra iaf.!Redan som oinbrända.

/Benjamin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:21:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Kan någon passa på att förklara vad det här med matchning av elektronrör innebär? Och vad blir problemet om man inte har en matchad uppsättning?
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:20:49  Show Profile Send desoto a Private Message
Matchning innebär att man genom uppmätning väljer ut rör som har liknande karaktäristik. Rörens karaktäristik skiljer något individuellt mellan var tillverkat rör (eller kanske mellan var batch?)

Det är främst i push-pull kopplade konstruktioner som man helst ska ha matchade par i var kanal. Om det är kraftig missmatch mellan ett par slutrör som körs p-p så kommer antagligen utsignalen att vara något osymmetrisk. Jag är för dåligt insatt för att yttra mig hur det ger sig till känna ljudmässigt, men jag tippar på att man får ett oroligt ljud som inte känns homogent.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:18:42  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Mina ElectroHarmonix 300B kom i kartonger buntade 2 och 2. På varje kartong fanns 2 olika värden, typ 47 mA eller vad det nu var för enhet. 48 + 48 eller 47+48 o likn. Dom var alltså parade med snarlika värden.

Tyvärr kan jag inte det tekniska i sammanhanget.

/Benjamin
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/11 :  13:55:13  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Värdena på kartongerna anger rörens anodström. Eftersom denna varierar kraftigt mellan rör måste rören matchas (kanske var det bättre på rörerans tid, inget behov av matchning vill säga). Kanske kan Flint eller annan rörkunnig fylla på lite...

Edit: Blå färg = ej perfekt vakuum?

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/02/11 13:56:36
Go to Top of Page

300BSE
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/02/11 :  16:56:54  Show Profile Send 300BSE a Private Message
Lite info om blå färg i rören hämtade från Svetlanas hemsida.
http://www.svetlana.com/docs/tubeworks.html

"Most Svetlana glass power tubes show FLUORESCENCE GLOW. This is a very deep blue color. It can appear wherever the electrons from the cathode can strike a solid object. It is caused by minor impurities, such as cobalt, in the object. The fast-moving electrons strike the impurity molecules, excite them, and produce photons of light of a characteristic color. This is usually observed on the interior of the plate, on the surface of the mica spacers, or on the inside of the glass envelope. THIS GLOW IS HARMLESS. It is normal and does not indicate a tube failure. Enjoy it. Many people feel it improves the appearance of the tube while in operation."

Inget att vara orolig för alltså.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000