HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Högst personligt, Arken mässan!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/12 :  09:40:19  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Göteborg var en trevlig tillställning. Jag kom kl 13.30 på fredagen och åkte hem 20.00, men jag fick inte sett allt ändå. Jag har varit på mässan 2 gånger tidigare och har då varit där på lördagen, jag måste ju säga att det var betydligt trevligare på fredagen för det var inte så mycket folk.

Tyvärr glömde jag kameran, men skall försöka återge lite av mina intryck.

Första stopp blev P.L.Audios rum. Här fanns det mycket godis bla, Audionet AMP II G2 (mina monoblock), MAP, VIP, ART, Chapter audio, KR's monoblock med Kronzilla rören, dCS Verdi + Elgar + Purcell, Mezzo Utopia, VR4 HSE, Talon Raven, JM-Lab Electra 936, Acoustc Zen, Harmonic tech och säkert en del annat som jag glömt bort.

Här spelades det på dCS kombinationen, Chapter Audios Chapter 2, VR4 HSE och kablage var Acoustic Zen. Dom hade försökt med KR förstärkeriet + Mezzo Utopia men dom hade inte fått till det i rummet så det fick bli VR4 kombinationen. Hur lät det då? Nja, det lät väldigt olika beroende på var man befann sig i rummet, jag kände inte riktigt igen VR4 från den presentation som jag hade hemma med dem. Det spelade dock inte dåligt, kanske det blev lite ansträngt med vissa röster och instrument, men annars så var det mycket transperant med en härlig upplösning. Kan inte begripa varför dom inte körde på mina AMP II G2, dom hade fått en helt annan bas då, VR4 är specade till 16hz -3db och 20hz -1.5db, det är en grym bas som jag lyckades locka fram efter mycket omplacering av högtalarna hemma hos mig, men den saknades på mässan. Nu är jag ju lite färgad om man säger som så för jag har ju levt med VR4 ett tag där hemma och hör kanske dessa lite annorlunda än de som hör dem för första gången. Men faktum är att jag kom tillbaks till det här rummet flera gånger för att ha det som referens och jag tyckte det var ett av mässans bättre rum, ingen var i närheten av den transperans och närvaro som presenterades där. Men det är naturligtvis min högst personliga uppfattning.

Jag vandrade sedan vidare för att ta mig an den stora hembion:
Utopia
Center Utopia
Sub Utopia
Mezzo Utopia
MAP
VIP
5st AMP II MAX
Acoustic Zen
Barcos Cinemax

Den absolut tyngsta hembio jag bevittnat, tyvärr blev jag besviken. Men det var väl egentligen väntat, packa upp på torsdag, koppla ihop grejorna och börja dema för handlare på fredag morgon. Man kan inte slänga ihop en hembio av denna dignitet på ett par timmar, tar lång tid att trimma in den. Hur som helst jag började med att sitta i mitten rätt långt bak. Till att börja med hade de inte ställt in bilden, den var väldigt ostabil med liten skärpa, Jag hörde sedan att de hade justerat in den bättre till lördagen. Ljudet var behagligt men ingen nerv, det saknades dynamik, detaljer, djup, det var väldigt 2-D. Jag flyttade mig sedan ut på högerkanten och se där började det att likna något, det visade sig sedan att det var just där man hade stått när man justerade in ljudet. Här ute på kanten kom nästan allt det som saknades, dock tyckte jag inte att jag fick den där riktiga kicken av närvaro. Men helt klart var det att om jag bara skulle få plocka med mig en produkt hem som gav mig en kick så hade det varit Utopia Subwoofern. Den var helt otrolig, så ren, djup, snabb och dynamisk bas har jag aldrig upplevt, ja jädrans vad impad jag blev, något som jag för övrigt sällan blir. Alltså, om du skall satsa på hembio, nr1 på inköpslistan är Utopia Sub.

Efter denna omskakande upplevelse fortsatte jag till Mark Levinson och Revels rum.

Spelades på deras cd 390 tror jag den heter och deras 436 monoblock (reserverar mig för modellbeteckningarna) och Revel F50.
Vad skall man säga? Det lät OK, men det var en axelryckning. Ingenting var dåligt men det saknades inlevelse, transperans och närvaro. Ett slitet utryck men det var inte stampa takten precis. Låt nr 2 skulle det visas hur förträffligt musik låter i 5- kanaler. Då körde man det genom Proced AVP2 och revel subba och revel bakhögtalare. Här hade man inte trimmat in subban och den låg inte i fas, då kan du sätta dig in i hur det lät; USCH!!! Ut därifrån.

Jag lyckades få en bra plats inne hos Bladelius Design grupp. Här skulle det spelas på de nya monoblocken, men tyvärr så käkade dessa säkringar och vi fick hålla till godo med hembiosteget i samma serie. Mycket intressanta lösningar här, han använder sig av bipolärer och mosfet. Tanken är att man biampar liksom, skicka den bipolära signalen till basen på högtalarna och mosfet till diskant/mellanregister. För övrigt använde man sig utav den nya Advantage cd 1s och QRS Neptunus. Man kan väl säga som så att mina förutfattade meningar inte kom på skam, det lät precis så som jag förväntat mig. Ingen riktigt klipp i basen, detaljerings nivån något sämre än vad jag vill ha ett ganska känslokallt ljud utan att vara kallt om du förstår vad jag menar. Det lät helt enkelt lite skumt i det rummet från min lyssnings position, jag är dock helt övertygad om att det kan presteras bra mycket bättre ljud under andra förhållande. I det här rummet var det Sladd som höll i demonstrationen och det får väl sägas att det var en av mässans större behållningar. Han lyckades trots allt göra det rummet intressant.

Jag fortsatte vidare till den andra Malmö baserade firman High-fi Consult.
Här spelades det på Mephisto, Kuzma, Amphion Xenon, Kora och det hela hade dom bundit ihop med Eichmann snören och Bullet plugg. I det här rummet fick jag lära mig att högtalarkablar skall inte var under 3m längd och signalkablar skall inte vara under 1,5m längd. Tänk jag som alltid har gått runt och trott att man skall hålla kablar korta, hmmmmmmm........
Med Mephisto cd'n inkopplad lät det riktigt illa, vasst och obehagligt. När man sedan skiftade över till Kuzma lät betydligt bättre men inte bra, fortfarande lite vasst och tunt. Jag har ju även haft dessa högtalare hemma en längre period och de lät riktigt bra då. Det som är konstigt är det att de här grabbarna från High-fi Consult brukar alltid ha ett mycket bra ljud. Nåja, alla kan ha en dålig dag (jag menar då mig själv och mina öron).

Vi fortsätter in till ett av de stora rummen. Här huserar Audionord med Krell och AudioPhysic. Krells monoblock 450 fick stå för kraften till de nya Kronos högtalarna från AudioPhysic. Dessa högtalare var ett imponerande bygge med en massa element på alla håll och kanter, det hela skulle bidraga till en bättre spridning. I det här rummet satt jag för långt fram och man spelade smärtsamt högt, det var nog den mest obehagliga demonstrationen på hela mässan. Inte för att det lät illa utan bara för att det var så högt. Vad kan man då säga om ljudet? Ja det var mycket rent och kontrollerat, basen var grymt tight och dynamisk, mellanregister och diskant var bra klangmässigt, men jag satt för dåligt till för att bedöma upplösning och ljudbild. Men jag blev än mer övertygad om att sidomonterad bas inte är något för mig. Man kunde inte klaga på basen på något vis, men ändå så funkar det inte för mig. Har svårt för att förklara fenomenet som uppstår, men det är precis som om basen flyter ut och kommer till mig något senare än jag vill ha den och därför så tycker jag inte att det svänger riktigt, ståpälsen uteblir i de där värsta bas spåren, timingen är off helt enkelt. Återigen en högst personlig upplevelse som jag delar med ett fåtal människor.

Nu var det bestämt att vi skulle fika, på vägen dit gick vi in den stor Aulan där M & K tillsammans med Sanyo skulle återge utvalda spår ur DTS skivan. Förstärkeriet var från Pioneer. Det tog inte många sekunder tills vi bestämde oss för att fortsätta bort till fikan. Precis som på bio lät det, för högt , vasst, onaturligt och obehagligt. Det lustiga var att innan vi gick in så sa jag här kan det nog vara intressant, M & K här jag hört i ett par samanhang tidigare och det har kittlat lite, men inte denna gång, tyvärr. Fikan var bra i alla fall.

Jag var väldigt nyfiken på VPI Aries Scout med JMW 9 armen, så därför begav vi oss bort till P.L.Audios lilla rum. Här spelades det på Lavardin, Micro Utopia, North Star transport och dac samt VPI. Calle började med Northstar kombination och det lät väl som man kan vänta sig ur små högtalare, helt OK, men jag saknade drivet i musiken, attacken var inte där liksom. Calle bytade och började spela på VPI spelaren och det här var andra gången på mässan jag blev imponerad. Det blev helt plötsligt en annan ljudbild, mer luft mellan instrumenten, attack och driv, det var helt omöjligt att sitta stilla. Fantastiskt bra var det, absolut mersmak.

Kontentan av mässan var att jag besöker den gärna även nästa gång och att jag skulle vilja plocka två av de produkter som jag hörde med mig hem, nämligen, Utopia subwoofern och VPI skivspelaren.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/12 :  10:56:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag tycte att subben va snabb men inte speciellt djup,
de elementen som sitter inuti går inte djupt.

fast jag såg nån skjutafilm med pistoler så..

vad såg du?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2002/09/12 :  12:26:19  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Film som visades var, Sagan om ringen och Face Off.
Basen skall gå ner åt en 15hz eller så.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:23:13  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hej Audionet!

Strulade bort vår planerade fikastund med kepsförsäljning och dålig timing. Förhoppningsvis är det inte sista mässan vi går på, så vi gör väl ett nytt försök nästa gång...

Det blev egentligen ingen seriös PL Audio lyssning förrän på söndagen och jag kan inte hjälpa att det dök upp ett par frågetecken.

Varje gång jag var inne i "KR-rummet" spelades det på VR-4:orna och dessa var placerade inåt hörnen mellan en vägg och ett par Mezzo Utopia. Är inte det en förödande placering för en Von Schweikert VR-högtalare? Jag menar, rundstrålande som dom är?
Har lyssnat mycket på VR-3, VR-4, VR-6 och VR-8 men kunde inte känna igen mig.
Rätt, eller bara inbillning?

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2002/09/13 :  08:47:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Hej Timbre,

Inga problem, vi tar fikan en annan gång. Men det var kul att träffas ändå, nu så känner jag igen dig lättare nästa gång. Har du vägarna ner åt Malmö så får du gärna höra av dig.

Det är nog som du misstänker, VR4 kräver lite luft runt omkring sig. Det är väl som det brukar vara på mässor, man vill visa så mycket som möjligt så det får bli en kompromiss.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:27:41  Show Profile Send linkan a Private Message
Detta är bara en personlig reflektion, jag hoppas inte att någon specifik individ tar illa upp.

Detta är inte kritik mot dig Audionet, jag tycker du beskriver en väldigt nyanserad bild av mässan med ett fåtal höjdpunkter.

Ju mer man läser om mässan så desto mer förvånad blir jag över att nästan alla vet, tror eller hoppas att det kan låta bättre än det faktiskt gjorde på mässan. "Högtalarna öppnade sig inte riktigt, förstärkeriet var inte inspelat, det lät hårt och kallt p.g.a rummet" osv men ändå så försvarar nästan alla utställarna med att säga att det lät bra på gränsen till fantastiskt. Hur kan man säga det med ett "livlöst kallt basfattigt ljud med skrikig diskant" (OBS inte citat utan en sammanfattning av en mängd kommentarer)?

Från Audionets inlägg:
"Det spelade dock inte dåligt, kanske det blev lite ansträngt med vissa röster och instrument, men annars så var det mycket transperant med en härlig upplösning." (citat)
"Men faktum är att jag kom tillbaks till det här rummet flera gånger för att ha det som referens och jag tyckte det var ett av mässans bättre rum" (citat)

"Det spelade dock inte dåligt" + "och jag tyckte det var ett av mässans bättre rum" = Kan man tolka detta som att de inte spelade bra heller? Men att de ändå hade bland mässans bästa ljud?

Enligt min uppfattning så är vissa märken (åsyftar inget specifikt märke utan en mängd olika) så upphaussade i kombination med höga förhoppningar att det inte riktigt passar att tycka att det lät uselt. Istället hoppas, tror eller vet vi att det ska låta bättre, speciellt hoppas/tror vi detta när det gäller helt nya produkter som inte är släppta på marknaden ännu (åsyftar inget specifikt märke här) eller prylar man ej hört förut.

Var kommer denna tro ifrån? Insikt? Intuition? Tidigare erfarenheter?

Vill vi övertyga oss själva eller försvara de prylar man har hemma?

Jag har inga svar och är inte ute efter detta heller. Jag ville bara lufta lite tankar samt se om det är nån annan som har uppfattning i ämnet.

Linkan

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:38:36  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Audionet: tack för ett kul reportage! Apropå von Schweikert... jag har aldrig hört dessa tidigare, tyckte de lät rätt bra men noterade oxå att skyddsplasten från paketeringen satt kvar längst ner, verkade vara helt nya exemplar... Om de beter sig som högtalare brukar så är det nog inte konstigt i så fall om de inte lät "optimalt"...

linkan: visst skulle det ta emot att säga att nåt man äger lät skit på mässan även om det i sig inte säger så mycket. Sen kan vissa pryttlar ha vissa saker man hakar upp sig på men det finns ändå "nåt" - ibland odefinierbart - som man inte riktigt kan släppa utan vill komma tillbaka till.

/P
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:49:23  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det är väl lite så som du beskriver Linkan. Tyvärr jagar man det perfekta ljudet, dvs utan förvrängnig, så som det lät från början innan det kom ner på skivan. Det är förmodligen omöjligt att avgöra när man uppnåt detta så det får bli rena spekulationer från lyssnarens sida.

För att jag kanske skall utveckla min något oklara ställning något, så är det väl så att man hittar både positiva och negativa omdömen, inget är perfekt men det behöver ju inte vara dåligt för det. Det kan ju tom vara så att det perfekta upplevs som dåligt.

Ibland kan det ju vara så att man har hört grejorna i ett annat sammanhang och därför kan dra paralleler som resulterar i konstiga uttalande för betraktaren/åhöraren då han inte har all fakta till uttalet.

Men ljud är personligt och ytterst svårt att beskriva, det är en upplevelse som skall förmeddlas. Ibland kan känslor vara motsatta, även ens egna.

Det kan vara nyttigt att diskuter sitt förhållningsätt, kanske man kan hitta en annan vinkel som leder till större förståelse. Som alltid är det ju så att ju mer man skrapar på ytan och tränger längre in i ett ämne desto mer komplext inser man att det är.

Tack för ditt inlägg Linkan.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2002/09/13 :  14:28:52  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Hej Per,

Mycket observant av dig att lägga märke till skyddsplasten.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:11:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

Välbekant utrustning i obekant rum. En klassisk situation som inte bara uppstår på mässor.
Klart att man blir försiktig i sina omdömen när man kanske har hört en anläggning låta väldigt rätt i andra sammanhang.
Rummet sätter trots allt sin prägel på ljudet och då är det väl helt riktigt att ligga lågt?
Egentligen borde man kanske inte uttala sig överhuvudtaget när det gäller så´na här tillfälliga uppställningar...
Själv kan jag förstås inte låta bli...

När det gäller dCS, Von Schweikert och Acoustic Zen, är dom egna förväntningarna skyhöga och det är nog inget ovanligt...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/13 :  20:01:42  Show Profile Send EAR a Private Message
Detta var interessanta inlägg.Min personliga upplevelse av mässan är denna.Jag var där på söndagen med min granne och på det stora hela hade vi väl ungefär samma uppfattning av det mesta.Vi var även på MALMÖ -mässan och en del demostrationer var de samma fast i olika miljöer.Bla var det så att i MALMÖ tyckte vi båda två att Mark LEVINSON ihopa med REVEL var det som hördes bäst där.INFINITY PRELUDE högtalarna stod också högt i kurs.När man sen kommer till ARKEN och lyssnar på ML ihop med REVEL blev det verkligen nån form av antiklimax
Vi lyssnade ett tag och fick ett gemensamt intryck fy tusan vad det hörs tråkigt dessutom var det detsamma med INFINITY PRELUDE fast där var det vasst och tråkigt.Jag tror delvis att sådant beror på vad man lyssnat på innan.Vad vi kunde konstatera var att efter nån timme innfan det sig någonform av mättnadskänsla som jag tror påverkar uppfattningen av vad man tycker hörs bra eller dåligt.Sen är det ju så att vi alla har lite olika ljudideal och olika musiksmak.Ett par exempel.Quad demon som de flesta tyckte hade bland det sämsta musikurvalet tyckte vi inte var helt fel.Man kan ju förstå att JAN-ERIK som tar in QUAD vill dema med sina egna inspelningar som de flesta är eniga om håller väldsklass sen att stilen inte passar alla är en annan sak.Men som en påpekade, visst kunde de spela nått med mera ös i.Ett annat exempel var HITECH-AUDIO som fått mycket kritik på ljudet(han som hade de tyska designhögtalarna i hopa med NOTTINGHILL Vinylspelare med rörstärkare)När vi var där tyckte vi att det hördes väldigt trevligt dessutom ett väldigt trevligt bemötande
från KENNY HJELM.Vad jag kan instämma med de flesta här är att Bästa demot stod SLADD för.Häftigaste ljudet AUDIO PHYSIC tillsammans med
MÅRTEN DESIGN COLTRANE.Tror att MÅRTEN DESIGN Vinner i längden då jag tyckte att AUDIO PHYSIC hade en tendens att förstora upp röster lite för mycket

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000