HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Mårten Design Miles mk 2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/27 :  12:05:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Mårten Design Miles Mk 2

Nu har jag haft nöjet att prova Mårten Designs hitintills största högtalare Miles. Som vanligt får vi närma oss ämnet via lite snirklingar. Att skriva en recension är en inte altför lätt uppgift. En av de frågor man ställer sig är om huruvida det skall vara en "duell", alltså en match mot någon annan högtalare i ungefär samma prisklass. Det har sina poänger och kan ge en fingervisning hur det som testas egentligen låter. Man ger ju läsaren möjlighet att lyssna själv på båda och på det viset får denne möjlighet att bilda sig en uppfattning om recensentens trovärdighet. Vi hör olika, har olika mål med vår lyssning, är olika duktiga eller erfarna på att utvärdera. Mina råd kan ju vara bra för några men helt fel för andra. Sedan har vi den vanliga röran med att butiker ställer upp anläggningar som inte passar ihop på fel plats i rummet…. För det är ju ofta så vi själva får utvärdera en produkt, i butik.

Detta blir ingen duell. Fast å andra sidan så måste man ha olika fixpunkter att jämföra med. I denna recension kommer jag att jämföra fritt med de högtalare som finns färskt på trumhinnan: Wilson Watt/Puppy 5.1, QRS Neptunus och Audio Physic Avanti 3. Priser respektive ca en kvarts mille, 74 lappar samt drygt 100 för Avantin. Miles kostar i butik 47 så jämförelsen bli verkligen i analogi med min undertext här på forumet: "den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt". Fast är den verkligen "sämre" eller har Mårten Design trollat med slantarna? Vi får se.

Från utsidan ser Miles ganska annorlunda ut. Med jämna mellanrum dyker de upp i annonsbannern på forumet och klickar ni på den bilden så finns där bilder av högtalaren. Tillbakalutad, plana ytor, nedfrästa element och galler. No nonsens. Andas nästan lite stram tråkighet. Klanderfri finish, snygga nedfräsningar. 2 st keramiska vita 7" element och ett likaledes keramiskt diskantelement. På baksidan finns två ganska stora portar som sitter långt isär. Inuti högtalaren är utrymmet skilt åt för de båda 7-tummarna varför portarna mynnar på olika höjd. Konstruktionen är en s k 2,5 vägare. Vi som har liten eller ingen susning om hur man bygger en högtalare har bara en vag aning om vad detta är. Den undre basen hanterar bara bas, den övre både bas och mellan och diskanten tar hand om resten uppåt.

Uppkoppling är problemfri. Dubbla WBT kontakter passar fint till mina biwirade Ultror. Lite injustering och ganska snart fungerar det hela i mitt lyssningsrum.

Första lyssningsintrycket är ganska intetsägande. Låter det såhär, jaha…. Basen är bra, mellanregisteret är - eh - bra, diskanten låter annorlunda jämfört med den egna referensen. Det är väl där den sticker ut en smula kanske sådär första gången. Diskanten är silkig, finstämd, spröd. Porslin tänker jag suddigt, går nog sönder närsomhelst…. Icke sa nicke, denna tål pisk, vänta så får ni läsa.

Lämnar dem första kvällen med ett konstaterande att de 1. Absolut inte låter tunt, skramligt eller ljust. Snarare motsatsen. 2. Basen är riktigt bra. 3. Homogena?

Några kvällar senare blir det mer koncentrerad lyssning. Några små justeringar görs också i längsled. Mitt rum har en resonans vid dryga 30Hz och det var möjligtvis lite fett längst ned. Med ny position så andas högtalarna lite friare och basområdet känns mer jämnt.

Om man spelar en skiva som Dee Dee Bridgewater, "Live at Yoshi´s" så finns många ganska svåra passager för en högtalare där. Dee Dee har en ibland påträngande närmickad pipa som hon använder till 100% och för mången högtalare så välter det här. Inte med Miles. Man känner styrkan och den lilla orkanen i hennes röst men öronen tycker inte det låter vasst eller påträngande. På en del andra spår finns applåder som dyker upp med oväntat hög volym alldeles intill scenen och långt ut i ljudbilden. Ofta varning för lite plåtkänning om man säger. Här blir det ingen plåtkänning av naturliga orsaker, inte heller någon ringning. Saknar man något - och det gör man -så är det lite luft runt de applåderande händerna. Luft i detta fallet är synonymt med Avanti 3:orna för mer än dubbla pengarna. Hur mycket är "lite luft" värt?…

Cymbaler, high-hat, trianglar klingar och svävar som de skall. Diskantåtergivningen upplevs som fullnivå så långt mina öron når. Att jämföra den med några andra kanske sätter er på spåret. En QRS Neptunus har i jämförelse en mer "förförisk" återgivning. Den längtar liksom efter att :"slå på mig igen, jaaa, där kommer det en cymbal, en triangel snäääälla så jag får visa hur läcker jag är och hur fint jag kan klinga ut…." Watt/Puppy har en liten markerad återgivning som pockar lite på uppmärksamhet och vill vara med och låta stiligt hela tiden, lite imponatorhifi sådär, dock utan att vara så "söt" som QRS. Avantin har en i mina öron mer korrekt återgivning utan insmickring, sötma eller andra krumbukter. Miles låter mer lik Avantin fast en smula annorlunda och jag är inte riktigt man till att avgöra vilket som är mest neutralt. I nuläget hade jag valt Avantin men det handlar ju så återigen om en högtalare för dubbla slantarna.

Så som jag lyssnat på dessa högtalare så har de en riktig paradgren. Återgivning av trumset. Missförstå mig rätt här. Det finns högtalare som kan spela mer dynamiskt i jämförelse och ge baspukor mer skjuts in i maggropen eller kantslag som sitter som permanenta ärr i hörselgången. På ingen av dessa parametrar käns Miles slö eller efter. Men själva återgivningen av de olika trummorna, pukorna, kaggarna och allt vad det heter… Nyanser, storlek, klangfärg och skinnets ljud är helt enkelt mästerligt. De olika i ett trumset ingående instrumenten återges med en härligt levande andning. Man lokaliserar läget omedelbart samtidigt med storleken på trumman och de småljud som ett trumset har för sig ibland finns med. Vi talar här om det nedre mellanregistret. På ganska många konstruktioner så upplever man att det övre mellanregistret är en smula "hissat" vilket då kan ge en upplevelse av detaljrikedom samt att det är "spotlight" på en sologittarist eller sångerska t ex. Här finner vi en annan typ av tydlighet i ett lägre register. Jag tror inte att detta frekvensspann är "hissat" på Milesen men tydligheten är bättre här än på andra register och helt i klass med det bästa som varit inne i mitt rum. Vi jämför nu med konstruktioner i prisläget 74 - 250 tusenlappar. De av er som varit uppe och knallat på en scen alldeles innan konsert och ställt upp ett trumset förstår när jag säger att man plötsligt får en förnimmelse av lukten från skinnen, filten i baskaggen, gneket från pallen….

Basområdet undrar nu alla i kör, hur farao är det med basområdet? En diskant och två små 7 tummare. Thats it. Kan ju inte bli någe? Vi glömmer framförallt allt under 30 Hz. Bo Stief and Dream Machine skakar inte som via Neptunus eller ljuder likt Avantin. Inte heller Watt/Puppy rår Milesen på. Låter de tunt? Näpp. En kontrabas går ned till 32 Hz (eller om det är 32,5). Det återger Milesen utan bekymmer och dessutom utan konstgjord andning. Rätt uppställd så att diverse noder inte slår ut härligheten låter det dessutom rakt ned till detta område. Sedan faller det brant eftersom det är en basreflex säger di lärde. Jag tror dem. Upplevelsen är dock en fullregisterhögtalare på all musik utom orglar och diverse Yello eller vad tävlingsfolket har i bilen nu för tiden…. Upplevelsen är heller inte lik potenta stativare där man tycker att - wow - vad mycket bas de kan prestera! Här "tror" man på återgivningen i så motto att man lyssnar på ett par ganska stora pjäser och basåtergivningen är i paritet med vad ögat ser. Hur de fixar något dylikt med två 7:or vete fåglarna…

Kvaliteten på basen är det inga problem med. De excellerar inte i klarhet i de nedersta regionerna men vilken högtalare för 47 lapp gör det? Å andra sidan excellerar de i snabb, tydlig spelstil i det övre basområdet och para det med det superba nedre mellanregistret så blir det en trevlig anrättning. Neptunusens mäktighet och bowlingklot i mellangärdet finns natutligtvis inte, ej heller Avantins återgivning av kontrabasens välvda trälock. Gneket från golvtiljorna finns där dock liksom hartsfräset, svagt svagt, på vissa inspelningar.

Finlir då. Återgivning av rummet är - för prisklassen - kanon. Undrar hur man skall skriva egentligen. Jag misstycker varje gång jag läser "klarheten är för prisområdet tillfyllest" eller liknande. I Milesen hörs tydligt vad som är på gång i en inspelningslokal. Det andas ordentligt och scenen eller studion presenteras med lätthet framför lyssnaren. I jämförelse med QRS Neptunus så är tydligheten en smula bättre men Neptunusen har en mäktigare, större och lite "friare" spelstil. Det "fria" får man dock betala med att de inte ger lika punktformiga musiker. Nu hänger det ihop fint med Neptunusen dock, både scen, musiker och publik blir "större"… I jämförelse med Avantin så går det som det skall höll jag på att säga. Ljudbilden i Avantin är djupare, musikerna mer punktformiga, bakgrunden är svartare. Vi pratar om två olika högtalarskolor här och vilken spelstil som man gillar bäst får man prova sig fram till. Milesen har helt klart valt Avantins linje med punktformighet och exakthet och där spelar den bättre än QRS Neptunus. En del tycker å andra sidan säkert att Milesen blir en smula för kontrollerad och korrekt.

En sak är jag dock säker på. Miles är en högtalare som vid en direkt jämförelse med andra i samma prisklass skulle sopa både bana, matta, domare och lyssnare med de flesta av konkurrenterna. Så lite trolleri är det allt…

Använd kringutrustning:
Advantage S1
Advantage S 250
Nordost Valhalla XLR
Transparent Ultra Bi-wire
Luftbänkar från Solid Tech
Lite sten på CD-spelaren....
Diverse akustiska krumbukter (Svanås diffusorer)

[maroon]- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -</font id=maroon

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/08/27 :  12:53:26  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Sladd!
Väldigt fint skrivet, även om det enda av dina ljudreferenser jag tycker mig någonsin ha hört här hemma är citat "Ofta varning för lite plåtkänning", men din recension ger mig i alla fall ett hum om hur bra Hifi kan låta.
Tanken på en uppgradering växer större för var dag.

Mvh /

Comu
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/27 :  12:57:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bra test sladd! Du beskriver väldigt bra med vanliga ord hur du upplever ljudet. Jag förstår precis hur du menar att det låter.

/Johan

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/27 :  13:05:15  Show Profile Send linkan a Private Message
Sladd

Tack för en väldigt bra recension.
Du har verkligen hittat de rätta orden för att beskriva hur du upplever att högtalarna låter utan att tappa bort oss läsare.

Men när får vi fortsättningen på Avanti-recensionen?

Linkan
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/27 :  14:12:29  Show Profile Send markih a Private Message
Underhållande läsning som vanligt. Just din "kåseri-liknande" berättarstil gillar jag. Sen har jag svårt att hålla ihop alla de intryck du presenterar i en lång recension och med referens till 3 andra högtalare som sinsemellan låter olika. Men det är ändå bra att göra så, bättre att referera för mycket än för litet. Får väl läsa flera ggr.

Mvh

markih

Edited by - markih on 2002/08/27 14:13:0
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/27 :  14:46:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

MKT bra, nu vet jag hur man ska skriva en recension.
Jag skulle så gärna också vilja höra MD rätt uppställda
i ett rum som inte påverkar ljudet alltför mycket.

bravo skrivet

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/08/27 :  15:30:37  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Långt, långt inne i kroppen bakom levern så sitter uppgraderingstarmen och att läsa en sån här recension ger alltid upphov till en molande värk....vill ha...vill ha..

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/27 :  15:59:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Frågan är var det gör mest ont.
I uppgraderingstarmen eller i plånboken?

Är det på grund av uppgraderingstarmen som allt där hemma låter skit?

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:28:57  Show Profile Send Soulman a Private Message
Ännu en verkligen läsvärd recension... Härligt att du tar dig tid. Håller med om att man drabbas av en "lätt" släng av "ha-begär" efter en genomläsning

Mvh
/Stefan

-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:46:55  Show Profile Send bjorn a Private Message
quote:

Men när får vi fortsättningen på Avanti-recensionen?

Avanti är numera en permanent del av herr Sladds anläggning. Det ger i alla fall en viss hint om hur det hela slutade...

mvh

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:00:38  Show Profile Send mag a Private Message
Man får tacka för ännu en trevlig recension.

//Magnu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/27 :  18:35:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
När kommer den första deckaren eller romanen ut signerad Sladd??
Mycket spännande läsning var det.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/08/27 :  19:46:10  Show Profile Send bernu a Private Message
Tack för trevlig läsning!

Jag hoppas att Arken mässan ger möjlighet att kanske få lyssna och känna lite på ett par själv...

/Björn

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/27 :  21:09:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Kanon !!!!!!!!!!!!!!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/08/27 :  22:41:22  Show Profile Send Peder B a Private Message
Kanonbra recension sladd! Det hela slutade alltså med Avantin hemma hos dig. Min egen uppfattning är att MD Miles befinner sig i en lite "svår" prisklass där den varken är "billig" eller har det där ultimata ljudet, eller som du själv sagt man får oftast vad man betalar för. Ska man ta steget från 30kkr (som många kanske kan sträcka sig till) bör nästa steg bli prisklassen 70-80kkr där både Saturnus och Avantin befinner sig i för att få det där riktiga ljudlyftet men detta är min högst personliga åsikt!

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2002/08/28 :  23:20:16  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Sladd:
Tack för en bra skriven recension.
Känns extra kul att man erhålla så mkt information här (gratis) när man läste ut den för dagen nya H&M på 15 min.

Här slipper man också lägga på värsta filtret , som är nödvändigt för att förstå vad de egentligen menar i hifi-tidningarna (men inte vill/vågar skriva).

mvh

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/29 :  06:28:23  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Denna recension var inte alls bra. Den var för uttömmande, den gav alldeles för mycket intressant information. Det kändes som om man var med själv och närvarokänsla är det värsta jag vet... och habegäret väcktes som för ovanstående inlägg.

OBS! Ironi. Recensionen var kanon , sladd.

Snälla sladd: samla ihop några av dina inlagda alster (gärna den om tonläget i gbg) skicka dom till hifi&musik och begär att bli chefredaktör. Hur i helsike skulle dom kunna vägra??

Förresten, kan du inte återge Tonlägesrapporten här? Här lär du ju inte bli avstängd

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:58:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jan, det ser ut som om ni snart blir tvugna att anställa 1st flygande high-end reporter...

Vi som är här på forumet kräver fler liknande testobjekt...

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/08/31 :  18:39:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Kannonus recensionus!

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/01 :  16:51:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej s!
quote:
När kommer den första deckaren eller romanen ut signerad Sladd??

-Bra fråga o god idée!
Det ultimata vore ju att den utspelar sig i hifionomiljö med 1st gäng stereo-typer tagna
härifrån* samt från gamla Hm**. Kan även få utspela sig på diverse exotiska platser( som ex, A***, ed ;)

* HiFiForum.
** Hifimagasinet.
*** Ej personen A****.
**** som i: "Mvh A."

Mvh A
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/01 :  22:18:53  Show Profile Send drgreen a Private Message
hm...har för mej att ngn stereophile recensör skrev en deckare i hifimiljö...

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/03 :  14:34:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Bra jobbat! Superb Recension!

Ge oss gärna flera..=)

Go to Top of Page

Ice Man
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/09/13 :  21:20:02  Show Profile Send Ice Man a Private Message
Tack Sladd
Mycket intressant och givande artikel om Miles. Har själv Mk1 och känner igen ett par punkter vilket är skönt att få bekräftat. Som ett nästa steg vore det intressant att prova Transparent snoddarna mot ett par Nordost Flatline SPM , som jag själv provat fram som #1 jämfört med Audioquest Sterling och Harmonic 9.

All the best

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/14 :  10:07:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Skulle också välja SPM före de kablar du nämner. Har själv haft både Sterling och Dragon från Audioquest och Harmonic?....... nä.

Transparent är en ganska "snäll" kabel som i princip aldrig låter ljust eller skramligt. En del saknar det översta övertonregistret men jag undrar ibland om det inte beror på att man vet att Transparent filtrerar i toppen (ovanför 20khz dock). Transparent Reference XL är en av de bästa kablarna jag hört på alla parametrar. Det är också en av de kostsammaste....

Nu spelar en Audio Physic Minos i rummet. På den medföljande fjärrkontrollen finns färdiglagrade värden beroende på om man kör suben till Virgo, Avanti, Caldera etc. Ganska väl genomtänkt. -3 dB vid 10 Hz är ju ganska djupt. Har hittat en del bastoner jag aldrig hört förut på gamla välkända plattor. Just nu pågår finliret med att få till nivån lågt nog utan att förlora kraft när det behövs. Jag vill ju inte att luften i Avantisystemet skall gå förlorad.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/09/15 :  04:05:42  Show Profile Send Robis a Private Message
Mycket trevlig läsning och tack för en härlig recension Sladd!

Man blir nästan sugen på att bjuda över sig själv på ett besök om
det inte vore för alla hästarna på gården eran...

Det finns två saker jag fruktar - och en av dom är just hästar

//Hellre Pipstopp & Rörglöd än Pipglöd & Stopp i rören...\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000