HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Hörproppar Etymotic ER.6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/10 :  08:47:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det kändes som att lyssna på musik med lock för öronen!
Fast den stora skillnaden var att musiken fanns på rätt sida av locket...

Etymotic Research ER.6 är ett par öron-propp-lurar som sluter tätt mot hörselgångens vägg med hjälp av två mjuka flänsar. Man hävdar att dämpningen av yttre ljud sker med 15-20 dB.

En varning:
Ät inte när du använder dessa lurar!
Om yttre ljud dämpas, så "förstärks" de inre ljuden istället. Hade det inte varit för att jag åt just Gorgonzola på Digestivekex, så hade jag upphört med ätandet.
Nu fick smakupplevelsen gå före upplevelsen av Gösta Nystroems "Ishavet"...

Hur dom låter?
Ptja, det vore ju underligt om dom inte gav en mycket detaljrik upplevelse av musiken. Det gör dom också.
Man har anpassat frekvensgången sålunda att den skall svara mot örats frekvensgång UTAN ytteröra, så att säga.

Det man får för 1950 spänn är en liten pin-pack, som det lika gärna kunde stått 49,50 på. Den här luren saknar alla förföriska företräden. Den syns inte när den används och när den inte används, så är den inget att vila ögonen på heller.
Man måste alltså värdera den helt och hållet utifrån hur den låter!

Jag köpte en REGA Ear lurstärkare också. Annars hade jag inte kunnat lyssna alls... Om REGAN kan jag säga att det blir ingen ljudlig skillnad om jag kopplar propparna direkt, eller om jag låter lurförstärkaren driva sex meter "Expert" förlängningssladd.
Det har blivit skillnad förr, med andra kombinationer.
Regan går lös på c:a 2000 spänn.

I morse cyklade jag med propparna inkopplade på P2. Inget störande vindbrus, trafiken hördes knappt. På gott och ont, kanske...

Mvh
Strmbrg,

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/10 :  08:54:11  Show Profile Send gromit a Private Message
"Gorgonzola på Digestivekex"

Du får mig att skratta så här på morgonen och det ska du ha en eloge för!

Hur är lurarna jämfört med andra lurar du provat? Detaljrikt? Känns diskanten överdriven?

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/10 :  09:15:49  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Jag köpte en REGA Ear lurstärkare också. Annars hade jag inte kunnat lyssna alls...
quote:
I morse cyklade jag med propparna inkopplade på P2.

Ska man läsa det här som f-n läser bibeln så måste du haft en särdeles lång nätsladd till Regan. Var du kabeldragare i lumpen?

Ärligt talat, är Regan batteridriven och portabel???

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/10 :  09:21:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by gromit

"Gorgonzola på Digestivekex"

Hur är lurarna jämfört med andra lurar du provat? Detaljrikt? Känns diskanten överdriven?

"I'm nothing but a hound dog

Tjena "Byracka"! :-)
Snarare blev det tvärtom. Digestivekex under Gorgonzola!..
Du vet, har man fem kex men 150 gram ost, så får man vräka på rejält!

Jag vill inte säga så mycket om ljudet ännu, egentligen. Ljudmakarn påpekade att det tarvas en viss tillspelningstid. Han nämde framförallt basen, som tydligen är lite sen i starten...

Jag tror att det är lättare att få till en sjysst tonkurva med den här principen. Det blir kanske lite som att mäta fram en högtalare i ett döddämpat rum. Fast högtalaren skall ju sedan användas i helt andra miljöer...
Den här prylen skall ju tryckas in i örat och desutom sluta tätt.
Det blir betydligt färre variabler att ta hänsyn till vid konstruktionsarbetet, inbillar jag mej.

Jag kan bara säga - så här långt - att jag fått ett neutralt intryck i alla avseenden. Dynamiken blir av naturliga skäl påtaglig eller kanske rättare uttryckt stor, likaså blir frekensgången neutral.

Strmbrg,

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/10 :  09:22:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Ärligt talat, är Regan batteridriven och portabel???

Nä, jag hade lurarna kopplade till min 395 spänns "United" microradio.

:-)

Strmbrg,

Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:28:40  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej
Jag har testat lurarna ett par veckor och tycker att de är
mycket prisvärda.
Jag har använt en Sony DAT-8 som jag kopplat lurarna till
och lyssnat på allt mellan Zelenka och hårdrock.
De verkar hänga med på det mesta.
En varning dock, är som du säger man blir helt avskärmad från
omgivningen och blir en trafikfara både som gångtrafikant och
cyklist.

Pekka

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:22:28  Show Profile Send lindvall a Private Message
Verkar de robusta? Passar de allas öron? En del kan ju ha svårt med plopplurar, men dessa verkar ju vara som öronproppar, dvs de formar sig efter det egna örat. (Blir nämligen grymt sugen på ett par sådana, trots att de kostar en del...)

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:50:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Robusta är de nog. Det känns emellertid lite tokigt att tala om robust när det rör sej om en så futtig liten tingest...

Propp-delen består av två runda flänsar i mjukt gummi. Samma material omsluter även resten av produkten. Man får därmed bra grepp om proppen. Sladden går in från ena sidan, alltså inte från änden. Därmed skyddas den tunna tråden från brott- och ryckskador.

Proppen sägs dämpa externljud med 15-20 dB. Därmed kan man spela med lägre ljudtryck utan att kringljud stör.

Däremot, så hör man sej själv bättre! Går man omkring, så kan det bli ganska störande att höra dova dunsar i öronen! Så i praktiken blir störnivån inte 15-20 dB om man nu inte håller sej stilla när man lyssnar.

Mvh
:-)

Edited by - Strmbrg on 2002/09/16 11:21:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000