HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 HMS The Gran Finale Speaker Cables
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:49:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
HMS The Gran Finale Speaker Cables

Under en veckas tid levde jag med denna kabeln inkopplad till mina QRS Saturnus. Jag drev dem biampat med två stycken Advantage S150 och som signalkälla har jag en Advantage S1. Kablaget mellan CD och slutsteg består av ballanserade Silk signalkabel. Ena delen av respektive steg driver alltså basarna och den andra delen driver mellanregister och diskant. När jag testade HMS så körde jag mina Transparent Ultra XL till basarna och HMS The Gran Finale till mellanregister och diskant. Min recension kommer alltså att handla om hur kabeln uppför sig i de övre registren och hur väl den "släpper" basegenskaperna kan jag inte uttala mig om.

Kablarna kommer i ganska små plastlådor med snäpplåsning. När jag fick lådorna nedskickade av Adam (HSIVP) så tänkte jag "attans nu har han skickat signalkablar i stället" Men när jag öppnade lådorna fann jag till min glädje en högtalarkabel i varje låda. Dessa kablar har liksom MIT och Transparent en låda på magen. Denna låda är i trä och på den sitter två vippbrytare där man i flera lägen kan ställa in impedansanpassningen mellan förstärkare och högtalare.
Själva högtalarkabeln är omlindad av något som kan liknas vid en jättemassa plasthylsor som sitter i rad.

Hur låter då denna kabel? Tja, den kabel jag fick låna var i princip oanvänd och tillverkaren rekomenderar upp till 400 timmars inspelningstid. Så första dagen när jag kopplade in dem vart jag väl inte så imponerad, men jag pratade med Adam och han nämnde detta med den rekomenderade inspelningstiden varpå jag helt enkelt lät anläggningen gå i två dygn innan jag brydde mig om att lyssna igen. Å redan då efter en dryga 50 timmars inspelning så lät det mycket roligare, men det skulle bli bättre... Ytterligare två dygn senare sätter jag mig åter i soffan och lyssnar och jisses vad det har släppt! Närvorkänslan som jag så hett eftertraktar är påtaglig och luftigheten lika så. Jag kan ju som ni förstår inte uttala mig om hur kabeln låter i de nedre regionerna men kombon Transparent Ultra XL och HMS är mycket lyckad (det är ju långt ifrån alla högtalarkablar som går att köra ihop hur som helst). Efter ytterligare ett par dagars körning börjar jag kunna jämföra den med Synergistic Research Resolution Reference. Som jag tidigare testat på samma sätt med Transparent Ultra XL i botten. Likheterna är många och påtagliga, framförallt den luftighet som kabeln presterar och den närvarokänsla som röster och intstrument får är vad jag önskar av en kabel i denna prisklass (20.000 till 30.000 kronor för 2,5 meter) Djupet i ljudbilden är också bra, inte lika vråldjup ljudbild som med Synergistic men ändock mycket bra, mästare på denna gren (djup i ljudbild) är Kimber Select och Nordost Valhalla.

Jag har under innevarande år hunnit med att seriöst testa Kimbers Select kablar, Synergistic Research referenskablage samt deras Resolution reference, vidare har jag testat Nordost Valhalla samt naturligtvis Transparent Ultra XL. HMS presterar ett mycket öppet och luftigt ljud, och släppet från högtalarna är föredömligt. Ljudbilden är djup och bred även om det finns överdängare på den grenen. Likheterna med Synergistic Research Resolution Reference är slående och HMS är ju cirka 20% billigare än vad Synergistic är.

Kabeln är mycket trevlig och jag kan varmt rekomendera en provlyssning!

HVH

Pjotre

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Edited by - Pjotre on 2002/09/15 21:49:52

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:07:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

WBT-kontakter ger ett seriöst intryck...
Samt frihet att byta efter behag och lägenhet om termineringen är gjord enligt handboken.
WBT är suveräna!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:43:51  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Vill bara lägga till en sak till recensionen och det är "jättemassa plasthylsor" som Pjotre beskrev det är egentligen ferrit "pärlor" som ska skydda kabeln från RFI strålning osv. :)

*HMS kabel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000