HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 STAX SR-34 Professional
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/05 :  10:21:47  Show Profile Send gromit a Private Message

Jag har varit intresserad av att förbättra ljudet vid hörlurslyssning ett tag. Jag har funderat på att köpa eller bygga en hörlursförstärkare eller t o m kanske köpa mig ett par elektrostatiska lurar från STAX. Av en händelse fick jag sedan se att min lokale handlare hade kvar några par av STAX tidigare minsta modell, SR-34 Professional. Det är så att säga två enheter, lurarna SR-30 tillsammans med adaptern SRD-4. Jag fick ett bra pris och slog till.

Lurarna är en budgetmodell och är inga äkta elektrostater utan de är elektreter. Detta innebär att de inte behöver den höga drivspänning som elektrostaterna kräver. I stället för en regelrätt driver finns en adapter som i princip består av två transformatorer, en för varje kanal. Nackdelen med denna konstruktionen är att adaptern måste anslutas till högtalarutgången på förstärkaren.

Jag har under en tid nu kunnat jämföra dessa lurar med mina vanliga dynamiska lurar, AKG 240 Monitor. Jag har lyssnat på mina AKG både kopplade direkt till förstärkaren såväl som till en MF X-Can v2.

Den största skillnaden är upplösningen som i STAX-lurarna är enorm! Man får aha-upplevelser och hör nya detaljer även på musik som man har lyssnat på i lurar tidigare. Detta kan ju också ses som en liten nackdel för ibland retar man sig lite på sämre inspelningar. Bra inspelningar "accelereras" och upplevs ännu bättre än via högtalarna.

Basåtergivningen är inte fullt i klass som mina AKG, särskilt inte om man parar ihop dem med en X-Can. Om man t ex lyssnar på en kontrabas i STAX så hörs varje anslag (knäppning på strängen alltså) tydligare än den efterföljande tonen. Det är inga problem med att uppfatta tonen men den är inte så tydlig som i de dynamiska lurarna eller i högtalarna.

Jag tycker att den ökade upplösningen är tilltalande och jag har svårt att gå tillbaka och lyssna med mina AKG nu. Realismen i en bra inspelad skiva kan ibland få mig att tro att det är någon annan i rummet där jag lyssnar. Jag har faktiskt ryckt till och tittat upp i tron att det är något i rummet när det i själva verket var en av musikerna som kanske satte sig till rätta eller råkade stöta till något under inspelningen.

Spåren man kan hämta på www.binaural.com upplevs väldigt äkta.

Jag har under en period lyssnat ganska mycket på lurar och upplever inte alls musiken inne i huvudet på samma sätt som jag gjorde i början. Det är väl antagligen en vanesak, skulle jag tro.

Mina STAX är jag helnöjd med och jag kommer att behålla och lyssna på dem fram till den dag då jag gör slag i saken och köper ett par "riktiga" elektrostatiska lurar.

"I'm nothing but a hound dog

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:10:04  Show Profile Send Timbre a Private Message
Njuter, bara njuter...
Ett inlägg att gå tillbaka till och läsa om...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/06 :  11:09:11  Show Profile Send gromit a Private Message
Roligt att man kan glädja någon.

Har du lyssnat på sådana här elektreter och jämfört med de elektrostatiska lurarna? Skulle vara kul att höra om någon har en uppfattning om hur stora skillnaderna är.

Om endast basen är bättre så måste det ändå innebära väldigt bra lurar, särskilt eftersom de har lågnivåingång på drivern också. Jag tror visserligen att det skiljer mer än bara basen...

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/06 :  15:10:01  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag får nog snart ta och skaffa mig ett par

Där fick jag lära mig nå nytt, elektreter

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/06 :  18:09:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hejsan gromit!

Ja, jag har lyssnat på två elektretsystem från STAX.
En äldre modell, SR-40 och en tidigare variant av dina SR-30.
Det var alltså inte "Pro" modellen med den högre drivspänningen.
Den elektrostatmodell man närmast kan jämföra med blir väl då SR-Gamma eller SR-Gamma Pro.
Gamma Pro har jag själv lång erfarenhet av.
Skillnaden ligger inte i basåtergivningen (provar lite gubbar här)..., utan Gamma-luren är ännu mer transparent och luftig. Lite mer av allting, kan man säga.
Elektrostaterna brukar vara mjukare också, utan att tappa i upplösning.
Ljudkaraktären är annars densamma.

Vill man ha ett "tyngre" ljud, måste man upp i lurstorlek (fråga mig inte varför, membranet ?) och då blir det Lambdamodellerna som står på tur.
Dagens motsvarighet heter SR-404.

Drivern är inte helt oväsentlig och med de "passiva" modellerna spelar ju även förstärkeriet in.
Vilken förstärkare använder du?

...kommer att bli mina favoritgubbar!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/07 :  00:07:50  Show Profile Send ekman a Private Message
far man fraga vad dom Sr-34pro kostar??

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/07 :  08:40:15  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Vill man ha ett "tyngre" ljud, måste man upp i lurstorlek (fråga mig inte varför, membranet ?) och då blir det Lambdamodellerna som står på tur.
Dagens motsvarighet heter SR-404.

Drivern är inte helt oväsentlig och med de "passiva" modellerna spelar ju även förstärkeriet in.
Vilken förstärkare använder du?

Hej Timbre!

Tack för all info, intressant! Jag har kollat lite på de där SR-404 och noterat att de är lite större. Det är säkert som du skriver att membranstorleken spelar in här. Nu har jag i alla fall fått smak för det här så någon gång längre fram ska jag nog som sagt byta upp mig...

Förstärkare. Jag kör med min H/K hembioreceiver. Det är ju det som är kruxet, jag håller på och försöker hitta något lämpligt objekt att byta upp mig till. CD-spelare och förstärkare ska införskaffas och jag är på jakt efter lämpliga objekt. Högtalarna är för närvarande Dynaudio Contour 1.3 mkII.

quote:

far man fraga vad dom Sr-34pro kostar??

Hej ekman!

Ja, det far man! Jag betalade 1000 kr. De var ju några år gamla men aldrig uppackade ur kartongen. Jag tror visserligen inte att de kostade jättemycket som nya men jag är nöjd! De låg under flera år på Stereophiles lista över Recommended equipment med en extra markering för prisvärdhet.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/07 :  13:41:14  Show Profile Send Timbre a Private Message
I vilken del av hifisverige bor du, gromit?

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/08 :  05:26:04  Show Profile Send ekman a Private Message
en tusenlapp?

BAH

jag koper dom for 500 nu nar dom e begagnade hehehe

/Ekman the texan

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/08 :  08:44:55  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

I vilken del av hifisverige bor du, gromit?

Jag bor i Linköping men har syskon i Göteborg så där är jag rätt ofta och hälsar på. Jag har fått för mig att rätt många här på forumet finns i just Gbg.

quote:

en tusenlapp?

BAH

jag koper dom for 500 nu nar dom e begagnade hehehe

500 Dollars då va?! Special price, only for you! Du kan skicka pengarna så kan du komma och hämta lurarna när du har tid...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/08 :  10:24:32  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja ser man på. Hifisverige är litet. Var själv i Linköpingstrakten i lördags...

Vad som gör STAX så outstanding, förutom ljudet då, är kompatibiliteten.
Antika drivers kan användas till nya lurar och tvärtom.
Ofta kan man välja på två spänningsnivåer. Normal och Pro.

Om du har lust, plockar du med dig lurarna nästa gång det bär av till Göteborg, så kan vi jämföra dom med SR Gamma.
Kan dessutom va´ kul att höra hur elektreter fungerar med en rördriver. Det har jag aldrig testat.

Vi kan höras av via mail.

Timbre

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/08 :  13:03:26  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Om du har lust, plockar du med dig lurarna nästa gång det bär av till Göteborg, så kan vi jämföra dom med SR Gamma.
Kan dessutom va´ kul att höra hur elektreter fungerar med en rördriver. Det har jag aldrig testat.

Vi kan höras av via mail.

Ja, det låter roligt. Det skulle vara roligt att lyssna på elektrostaterna också. Jag hör av mig!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/08 :  21:58:26  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm dess staxlurar ar konfunderande skulle nagon kunna forklara for mig hur man vet vilka som ar hogre upp i hierarkin dvs dyrare och sen hur ser man om det ar gamla ugangna modeller eller inte?? dom ser ju allihop lite retro ut

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/09 :  00:09:06  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du går in på www.stax.co.jp/ och kollar upp modellbeteckningarna.
Kan du skriva ut sidan blir det genast lättare.
Annars blir det en del att läsa på...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/09 :  00:24:25  Show Profile Send ekman a Private Message
tackar sa mycket jag kollade lite pa sidan innan men tydligen inte tillrackligt noga =)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/09 :  00:57:10  Show Profile Send ekman a Private Message
ytterligare fragar =)

har ni nagon aning om hur dessa star sig jamfort med sennheiser hd600 och v-can2? dessa staxprodukterna sr40 och 34 ar ju trots allt 20 ar gamla?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/09 :  07:22:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det finns konjak och whisky som också är 20 år gammal...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/09 :  07:30:07  Show Profile Send ekman a Private Message
hehe jo jag vet men jag undrade bara om nagon hade egen praktisk erfarenhet det behoer ju inte vara sa att stax ar samre bara for att dom ar aldre och dom behover heller inte vara battre darfor =) jag bara undrade...

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/09 :  08:38:02  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag har ju inte jämfört med HD600 utan bara mina AKG-lurar. Men det såg du säkert i recensionen högst upp på sidan. HD600 har jag inte lyssnat på mycket men lär ju vara riktigt bra, särskilt tillsammans med X-Can.

Ja, att konstruktionen är 20 år gammal innebär ju inte att just mina lurar är tillverkade då. På Stereophiles lista låg de åtminstone fram till 1996.

Kolla in: http://home1.pacific.net.sg/~axiom13/reccom96.htm

De som är elektrostater är dyrare och de elektrostater som kräver högre spänning (Pro) är ännu dyrare.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/09 :  12:50:01  Show Profile Send Timbre a Private Message

Varför ändra på något som fungerar...
Elektrostatluren Lambda började tillverkas i slutet av sjuttiotalet och hängde med in i nittiotalet.
Då kom det en "Lambda Nova".

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/09 :  21:59:11  Show Profile Send ekman a Private Message
aha trevligt det okar ju chanserna ratt sa brutalt att hitta begagnade lurar om dom tillverkats i 20 ar hehe =) kanske far leta lite pa begagnatmarknaden nu

Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2002/08/26 :  15:51:05  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej
Jag har haft Stax Zigma och Stax SRX
Även deras klass A steg SRA 12 som var ett
försteg med RIIA.
Staxljudet är obarmhärtigt avslöjande vilket
märktes på vinyl när det gällde rasp och bakgrundsbrus.
De krävde nästintill perfekta inspelningar och en skivspelare i referensklassen.
Speciellt på gles musik (klassisk) så hade jag bara några enstaka LP
som var njutbara.
Än värre blev det med intåget av cd:n 1983.
Jag hade den första cd:n från philips cd-100 vilken med sitt
vassa hårda digitalljud gjorde det omöjligt att lyssna via Stax.
Idag borde alltså dessa modeller ha en rennesans då det digitala ljudet blivit så mycket bättre.
Jag sålde Stax:rna någongång på mitten av åtttiotalet
Jag har dock en elektret från Audio Technica ATH8 som är ganska
njutbara att lyssna på än idag.

MVH

PEKKA

.

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/08/28 :  02:12:15  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Håller med gromit i hans beskrivning, har själv ett par SR-34or (inte PRO modellen) som drivsa med ett litet Rotel-steg. Har dock börjat få problem då den ena kanalen plötsligt har fått lägre volym. Ngn som vet vad det kan bero på?

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/11 :  18:54:35  Show Profile Send gromit a Private Message
Har ingen aning om vad problemet kan bero på men jag vet att Lefflers HiFi i Linköping har ytterligare ett par av dessa STAX SR-34! Det var där jag köpte mina. Först till kvarn...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:47:11  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det kan väl inte vara så enkelt att volymkontrollen har inbyggd balanskontroll?
På de flesta STAX-drivers ställer man balansen med den tvådelade volymratten. Hamnar den "snett" får man en volymförskjutning åt ena kanalen.
Använder du en aktiv driver?

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/13 :  19:19:42  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Nej jag använder inte en aktiv driver. Ett slutsteg via en passiv adapter. Jag har provat det på andra anläggningar också, med samma fenomen som följd. Jag får väl helt enkelt ge mig in och mäta lite i adaptern.

Hoppas bara att det inte är det ena membramet som börjar ge sig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000