Author |
Topic |
|
Anders Persson
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 20:01:58
|
Ja, med familj och villa och ett par gamla bilar att hålla igång blir det inte många slantar över till hifi-godis i stil med det som många här kan unna sig men jag måste bara berätta om en alldeles fantastisk känsla som skulle kunna handla om vilken hifiuppgradering som helst.
Hela mitt liv har jag älskat att lyssna på musik och större delen av mitt vuxna liv har jag gjort det i en anläggning som fyllt mina behov väl och hållt sig väl över medelklass.
För några år sedan snubblade jag in i pro-logic-träsket då min gamla Yamaha-förstärkare slutade att fungera. Det blev en ny Yamaha som kunde skicka ut ljudet i inte mindre än sju kanaler plus en sub. Till en början var det jätteroligt med filmljudet. Musiken kom för första gången på undantag och när jag började lyssna på två kanaler igen så kändes det inte riktigt rätt. Stereobilden var diffus kändes det som och när jag lyssnade på vinylplattorna så lät det direkt illa. Fast jag var inte riktigt säker. Det hade gått så pass lång tid sedan jag hade en riktig tvåkanalare så jag hade glömt hur det egentligen skulle låta. Känslan att det inte stod rätt till fanns i alla fall där och den gjorde att det blev i bilen jag lyssnade på musik.
Helt nyligen köpte jag på impuls en åldrad Pioneer-duo. En C-90 plus en M-90 och jag har såvitt jag kan minnas aldrig varit med om något liknande. Inte ens när jag hittade Sennheisers HD 600.
Inkopplad så fyllde den gamla Pioneeren rummet med musik på ett sätt som jag inte hört på flera år, om nånsin. Det var knappt så att jag trodde att det var sant.
Ljudbilden föll på plats och klangen var varm och ljudet ändå detaljerat.
Den stora upplevelsen kom när jag stängde av CD:n och lyssnade på vinylupplagan av Tom Waits Rain Dogs.
Tom Waits röst tycktes fylla rummet som om jag suttit i studion.
Det var så att tårarna började rinna. Jag sov inte den natten utan hörlurarna åkte på och jag lyssnade i timme efter timme och kunde knappt hålla mig vaken på jobbet dagen efter.
Fantastiskt!
Det kändes, den natten, som om det var det där allt handlade om.
Några veckor har gått nu och fortfarande älskar jag förstärkarens klang. Kanske är den verkligen bra, kanske begriper jag ingenting men det spelar ingen roll. Så länge jag njuter av musiken så räcker det. Långt.
Det är kanske tur att jag aldrig hört en Krell.
Anders P |
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 20:13:30
|
Anders Person,
En riktig fin upplevelse alltså! Jag känner igen känslan, när man inte ens kan gå och sova utan bara måste lyssna ännu mer ... Skiva efter skiva åker fram ur de gamla gömmorna och tiden verkar stå still ... Kul och inprirerande berättelse
|
|
|
dec_alpha
Member
173 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 21:09:14
|
Det spelar egentligen inte någon roll ifall man har världens dyraste och bästa prylar, då man får sådana upplevelser som beskrivs ovan så står tiden STILL :) Väldigt trevlig berättelse, lycka till med ett fortsatt välljud och flera goda lyssningssessioner.
Robert Hjertkvist |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 08:22:41
|
Hej Anders,
Det är precis så det skall vara, när du får den känslan så spelar det ingen roll vilket märke det är, eller om det ett är en firad teststjärna eller om det är en produkt som har blivit totalt sågad i någon obskyr hifi blaska.
Bara njut på, för det är många som inte har hittat den upplevelsen som du beskriver och kanske aldrig gör det i sin jakt på välljud.
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda" |
Edited by - Audionet on 2002/09/12 08:24:00 |
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 21:14:33
|
Kul med den upplevelsen.
Har haft en liknande upplevelse med Pioneers Exclusive serie. Trafobalanserat försteg och klass a monoblock. Det lät mmmmmmm =)
När man inte sitter och lyssnar på detaljer utan bara blundar, får gåshud och känner sig som lyckligast (eller deppigast, beroende på låtval) så har man hittat rätt.
s.m.f forever |
|
|
|
Topic |
|