HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Vincent SA-93, SP-991
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:45:43  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message
I förra veckan fick jag min efterlängtade uppgradering bestående av Vincent SP-991 monoblock och SA-93 förförstärkare. Jag har ägt mina NHT 2.9 högtalare i ca fyra år och är otroligt nöjd med hur de spelare, framförallt är mellanregistret mycket behagligt.
Jag har ett rum i källaren där jag har mitt audio/videorum, jag har tidigare kallat det för biorummet, men på senare tid har jag fokurserat mer på tvåkanal och kommer nog fortsätta med det även om vi kommer att fortsätta titta på film i rummet också.
Tidigare har jag drivit 2.9:orna med en Pioneer VSA-E08 bioförstärkare vilket har fungerat bra för den är även bra (i alla fall hygglig) på tvåkanal, men det har alltid saknats lite kontroll och kraft eftersom högtalarna är extremt (kanske inte i jämförelse med vissa engelska märken) trögdrivna. En dag när vi tog hem en väns Mark Levinson 336 så märke vi att högtalarna verkligen blommade ut och fick den kontroll som jag tycker att de borde ha och då bestämde jag mig för att uppgradera min förstärkare till något flexibelt och kraftfullt som jag kan leva med ett tag även om jag får för mig att byta högtalare. Under lång tid vägde det tungt för Bryston 7B SST monoblock, jag åkte till och med till Holland (www.stassen.nl) för att köpa ett par. Tyvärr slutade resan med ett stort missförstånd så de inte hade några 7B i lager för tillfället och de trodde att jag kom ner bara för att titta på deras demorum (22 stycken i en slottsliknande byggnad) som i och för sig nästan var värt resan.

Innan jag lämnade ”demoslottet” i Venlo, Holland så frågade jag killen som jobbade där vad han hade för rekommendationer på kraftiga slutsteg för att driva mina högtalare. Han sade att Classé skulle nog passa, men de mest prisvärda enligt honom är Vincent. Efter nederlaget med Bryston så började jag fundera på om det fanns något annat steg som jag kunde tänka mig och efter ett tag så kom jag på att jag hade läst några tester med Vincent som lovade gott. Så jag satte mig vid datorn några nätter och surfade upp allt som jag hittade om Vincent prylarna vilket i och för sig inte var så mycket, men märket är ganska känt i Tyskland och där hittade jag en del intressanta tester och forum där Vincent diskuterades med (nästan) enbart positiva omdömen. Efter någon veckas funderande så bestämde jag mig för att köpa Vincent och kollade vad de kostade i Sverige. Det visade sig att jag kunde spara arton tusen Svenska pesetas på att beställa från Tyskland (säkert mer om jag letat lite längre). Jag beställde från www.hifisound.de där jag fick 7% rabatt för att jag handlade för mer än €1500 och dessutom ingick frakten hem till dörren i Sverige. En vecka senare så ringer speditionsbolaget och undrar om jag är hemma när de skall komma och lämna grejorna och jag undrar hur många kolli det är, då svarar han ETT och jag blir fundersam, har jag blivit lurad och de har bara skickat någon av prylarna fast jag har betalat för allt? Det visar sig att det är EN pall med 94 kg hifi!!! Jag åker hem och tar emot pallen och för mig som alltid tyckt att tungt = bra i hifisammanhang blir överlycklig av att bära in 94 kilo i mitt A/V rum. Packar snabbt upp prylarna och det första som jag imponeras av är att det nog är de största polskruvar jag sett på högtalarterminalerna så det matchar fint mina spadar på Harmonic Tech kablarna. Till försteget följer faktiskt med balanserade kablar och än av tvivelaktig kvalitet. Jag skruvar naturligtvis av överdelen på ena slutsteget för att titta på komponentval och byggkvalitet och det ser mycket bra ut tycker jag.

Jag sätter på lite rosa brus och åker tillbaka till jobbet ( det blev en lite längre lunch än vanligt).
Då så var det dags, jag kommer hem på kvällen och skall minsann se vad de går för. Stänger av bruset och sätter på lite skön musik. Observera att de bara fått spela fyra-fem timmar mot rekommenderade 300 så det kommer förhoppningsvis bara att bli bättre, jag får skriva en uppföljare om några månader om utvecklingen av ljudet. Det första som slår mig är att basen är lika tight och härlig som när vi testade med ML steget. Vidare så är det övre registret mer välupplöst och väldefinierat. I röstområdet som jag själv tycker att högtalarna har sin absoluta styrka så har det blivit lite mer välartikulerat tycker jag.
Jag har nu spelat 20-30 timmar på stegen och kan bara säga att jag njuter varje minut, det är den bästa utrustningen som jag har ägt hittills. Bioförstärkaren och DVD spelaren har fått en undanskymd roll längst bak i rummet och jag lyssnar mer på tvåkanal än jag tittar på film för tillfället. Det är ganska smidigt med omkopplare på stegen där man kan välja om man vill använda den balanserade eller obalanserade ingången, på det sättet kan jag använda den obalanserade till bioförstärkare och den balanserade till Vincent SA-93 förförstärkaren.
Min anläggning består av en Pioneer DV-737 som signalkälla (skall bytas till en bra CD spelare, kanske Vincent?) kopplad via IXOS 1002 signalkabel till Vincent SA-93 försteg som är kopplad via medföljande balanserade kablar till monoblocken Vincent SP-991. Högtalarna NHT 2.9 får sin ström från monoblocken genom Harmonic Technology Pro-9 Plus ( som är till salu, se under säljes på forumet, eftersom de är onödigt långa nu när jag har monoblock).

//Michael

Edited by - theBoss on 2002/08/12 11:46:53

På neriks förfrågan, fler bilder:

Edited by - theBoss on 2002/08/12 21:59:2

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:08:15  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Tjenare chefen,

Mer bilder, mer bilder!!!

Jag kan för övrigt intyga att byggkvalitén på dessa prylar verkar enormt hög! Av det jag såg när jag var hemma hos theBoss så kan man inte bli annat än imponerad. Om man dessutom väger byggkvalitét och ljudåtergivning mot de pengar som man betalar så verkar Vincent vara en mycket trevlig bekantskap

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:47:14  Show Profile Send mag a Private Message
Skulle vara kul om du och kompisen med ML steget kunde köra en match (Vincent vs ML) både hos dig och hos han.

Har en kusin som jobbar i HK och en handlare där som säljer både Vincent (sheng wu) och ML föredrog Vincent blocken framför MLs 33or!!!(kan ha varit nån mindre modell dock). Detta är mycket intressant då han rent logist borde tjäna väldigt mycket mer på att kränga ML som kostar många gånger mer (i HK ca 13000:- för ett par och ML över 100000 i detta fall). Han kanske är väldigt patriotisk dock.

Så det skulle vara kul att höra vad ni har att säga.

Kul att du är nöjd

//Magnu
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/12 :  20:51:43  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Skulle vara kul om du och kompisen med ML steget kunde köra en match (Vincent vs ML) både hos dig och hos han.

mag,

Vi får väl se ... eller vad säger du, theBoss? Med våra taskiga ryggar så blir det dock ingen lätt uppgift att släpa runt slutstegen ...

Vi får väl hänga på gymmet några år först, så vi orkar

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/12 :  21:16:24  Show Profile Send Timbre a Private Message

Mycket trevligt att komplettera en recension med bilder!
Spännande läsning. Väntar redan på uppföljningen.
Mer så´nt!!!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/08/12 :  21:45:57  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message
quote:

quote:

mag,

Vi får väl se ... eller vad säger du, theBoss? Med våra taskiga ryggar så blir det dock ingen lätt uppgift att släpa runt slutstegen ...

Vi får väl hänga på gymmet några år först, så vi orkar

Ja, vi får väl se, antingen släpa 70kg ML eller 2x36kg Vincent. Det får kanske bli en uppgift för mörka höst eller vinterkvällar.

//Micke

Edited by - theBoss on 2002/08/12 22:00:2
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/13 :  00:19:21  Show Profile Send mag a Private Message
nått att se fram emot i höst mörkret då.

Om ni behöver bärhjälp i sth området kan ni hojta till.

//Magnu
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/13 :  00:54:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Får väl hem mina om nån vecka , synd att vi bor lite långt ifrån varandra. Att bi-ampa med 4 mono steg är sexigt

ha det bäst
Johan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=6618
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/13 :  07:23:59  Show Profile Send ekman a Private Message
hejsan

ni verkar valdigt nojda med vincent all ni som har testat jag bara undrar om nagon har jamfort dom med andra steg i samma prisklass???

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/13 :  07:25:28  Show Profile Send ekman a Private Message
jag sag nu forresten att theboss hade testat med ml336 oxo hur tycker du det stod sig emot vincentblocken???

Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/08/13 :  07:45:28  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message
quote:

jag sag nu forresten att theboss hade testat med ml336 oxo hur tycker du det stod sig emot vincentblocken???

Hej ekman, med risk att min kompis neriks slutar prata med mig så tycker jag att Vincent står sig mycket bra i konkurrensen med Levinson steget, men det kan dels bero på att Levinson inte var riktigt inspelat eftersom det var nästan nytt då vi provade, vidare kan det ju vara så att Levinson steget är en uppgradering som mina andra prylar inte matchar och därför inte kan "spela ut" fullt. Det skall också tilläggas att testen med Levinson gjordes innan jag köpte Vincent så att vi har inte provat dem samtidigt vilket naturligtvis är en nackdel. Men jag är i alla fall supernöjd, vi får se om vi orkar göra en större lyssningsjämförelse i höst.

//Michae
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/13 :  07:59:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Hej ekman, med risk att min kompis neriks slutar prata med mig så tycker jag att Vincent står sig mycket bra i konkurrensen med Levinson steget ...

Tjenare chefen,

Skulle nog aldrig sluta prata med dig över en sådan bagatell . Dessutom kan jag nog inte hävda motsatsen eftersom jag blev väldigt imponerad av Vincent. Det kan nog tilläggas att båda jag och theBoss tyckte att ML-steget hade än ganska ljus och stundtals vass och otäck ljudkaraktär tillsammans med NHT 2.9. Vi blev väldigt snopna över hur stor skillnaden var mellan hemmabio-förstärkaren som theBoss använder och mitt ML-steget. Ljudet kan ha flera förklaringar till detta men det var alltså en enormt stor skillnad ...

När det gäller en direkt jämförelse mellan ML och Vincent så kan jag egentligen inte uttala mig om skillnaderna eftersom jag inte hört dem samtidigt. Dessutom så använde vi försteget i theBoss hemmabio-förstärkare när vi testade ML-steget vilket kanske inte var riktigt optimalt. Jag tror dock precis som theBoss säger att Vincet står sig otroligt bra mot ett steg som t ex ML No.336. Av de lilla jag har hört hemma hos theBoss så kan man inte bli annat än imponerad!!!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/13 :  15:02:49  Show Profile Send ekman a Private Message
tack for svaren =) ytterligare ett alternativ pa koplistan hehe

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/13 :  16:14:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag har inte sett en mer välbyggt kabinett till ett slusteg
NÅGONSIN än vincent´s.

GRATTIS, du kan tabort elementet på väggen också, köra
värme enbart från vincent!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/08/15 :  07:43:00  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message
quote:

GRATTIS, du kan tabort elementet på väggen också, köra
värme enbart från vincent!

Ja, äntligen. Elementet bakom har varit föremål får mycket diskussioner om hur man skall kunna ta bort det och nu har jag ju tillräckligt med värme vid den väggen i alla fall.

//Michae
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2002/08/17 :  13:12:01  Show Profile Send Björne a Private Message
Jag var på Ultimate o lyssnade på Vincent och JMlab electra och det lät rätt hårt o vasst fast med en jävla kraft o dynamik så testa cd´n hemma innan du köper.
Dom va snygga i svart!

Man kan aldrig bromsa sig ur en uppförsbacke
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/17 :  18:58:13  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hur går det att justera volymen på Vincent´s förförstärkare? Om minnet inte sviker mig så var det en volymkontroll per kanal...

//Johansson

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2002/08/17 :  20:57:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man får väl sätta ett gummiband emellan

Ha det bäst
Joha
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/18 :  02:24:49  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
theBoss: Tackar för att du delar med dig utav dina erfarenheter med Vincent SP-991 monoblocken. Man kan lugnt säga att jag blivit intresserad utav att köpa sådana efter att man hört dig tala väl om dem, samt har fått se bilder på skönheterna.

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/08/18 :  10:08:11  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message
quote:

Hur går det att justera volymen på Vincent´s förförstärkare? Om minnet inte sviker mig så var det en volymkontroll per kanal...

//Johansson

Hej Johansson,

det är inga problem för den nya förförstärkaren som jag köpt (SA-93) har bara en volymkontroll och inget mer. Den andra ratten som syns på bilden är val av källa. Det var den äldre SA-91 som hade två volymrattar.

//Michae
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2002/08/18 :  13:26:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

quote:

//Johansson

Hej Johansson,

det är inga problem för den nya förförstärkaren som jag köpt (SA-93) har bara en volymkontroll och inget mer. Den andra ratten som syns på bilden är val av källa. Det var den äldre SA-91 som hade två volymrattar.

//Michael

Chefen....

Har du lyssnat på SA-91 mot SA-93 ?
Det var allt

Ha det bäst
Joha
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:41:16  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Vilken adress har Vincent´s hemsida (tillverkaren) ?
Jag har kikat runt lite, men lyckades inte så bra med altavista.

Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:48:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

Vilken adress har Vincent´s hemsida (tillverkaren) ?
Jag har kikat runt lite, men lyckades inte så bra med altavista.

Robert Hjertkvist

Vassego

http://www.vincent-tac.de/

Ha det bäst
Joha
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/08/21 :  03:56:13  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

hejsan

ni verkar valdigt nojda med vincent all ni som har testat jag bara undrar om nagon har jamfort dom med andra steg i samma prisklass???

Jag har testat dem mot mina Perreaux och jag tycker att de är mycket slutsteg för pengarna, men de når inte ända fram.
Mycket bas runt och varmt. Men lite för mycket av den varan för min smak.

//dole\\
"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se på det som skiljer"
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/08/21 :  08:50:57  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Kul att se Herr Dole igen... fast du kanske mest läser precis som jag?
/A

*HMS kabel
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/08/24 :  10:16:20  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

quote:

quote:

//Johansson

Hej Johansson,

//Michael

Chefen....

Har du lyssnat på SA-91 mot SA-93 ?
Det var allt

Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000