HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En snärtigare cd-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:05:01  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Vad kan Ni rekommendera för cd-spelare till mitt system som ersättare till min NAD C521? Upplever ljudet jag får med NAD:en som väl mjukt och oklart i basregistret. Har nyligen köpt en billig DVD-spelare (som jag beskrivit i ett tidigare inlägg) och den gjorde mig uppmärksam på detta problem. Med DVD-spelaren kunde jag höra basgångar tydligare och baskaggen i trumset hade ett snärtigare ljud, även om NAD:en kanske lät bättre i andra avdelningar. Hade dock redan innan jag provade DVD'n klurat lite på detta fenomen, med för mjukt ljud, men trott att det hade med förstärkaren att göra. Har nämligen läst en recension av NAD C521 på "Hifi Choice" hemsida, där spelaren beskrivs som pigg och alert. Jag tycker att ljudet i mitt nuvarande system är mer "dunsigt" än "snärtigt", om Ni begriper vad jag menar?

Så nu funderar jag på att köpa en ny cd-spelare, men med tanke på hur svårt det är att med hjälp av en recension i en tidning riktigt förstå hur maskinerna låter - så vet jag inte riktigt vart jag skall börja. Kanske jag kan få tips på märken som har ett ljudideal som passar min efterfrågan på ett snärtigare ljud?

Blev ett långt inlägg detta. Förresten - mitt nuvarande system:

NAD C350, integrerad förstärkare
NAD C521, cd-spelare
Audio Pro Black Diamond, högtalare

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:24:22  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Slog mig förresten alldeles nu att ljud i mitt system bibehåller samma mjuka, "dunsiga" karaktär när jah spelar LP-skivor i min Pro-Ject spelare. Alltså, kanske det är förstärkaren ändå? Finns det någon som har samma stärkare(NAD C350) som kan beskriva hur Ni uppfattar ljudet i den?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:39:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag hade samma problem i mitt system förut, ingen attack i anslagen. Lyssnade på några förstärkare och blev snabbt kär i en Linn Majik, som nu står och trivs hemma hos mig. Kunde inte annat än skratta när jag jämförde vilken skillnad det blev mot min gamla halvdana Yamaha-förstärkare.
Ljudet är nu mycket 'piggare' och precis som du efterlyser, mer snärtigt. Om det är din förstärkare som är boven (jag har inte hört hur C350 låter) så tycker jag Linn Majik är värd en lyssning. Beggad brukar den kunna kosta runt 4k.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000