HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amplifix eller Thor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

242 Evolution
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/01/25 :  18:08:31  Show Profile Send 242 Evolution a Private Message
Hejsan på er alla!

Jag är på jakt efter en ny förstärkare. Just nu äger jag en gammal trött Pioneer A-77X stärkare. Har lånat hem en TAG McLaren 60i från en butik samt en Amplifix av en polare. Amplifixen blev jag mest imponerad av och jag funderar på att införskaffa en beggad sådan.

Men nu har ju Thor dykt upp på marknaden som ska låta bättre än Amplifixen, men frågan är hur mycket bättre låter den?
En Amplifix kostar bara runt 9-10000:- begagnad och Thoren kostar 20000:-. Fördelen med Thor är att man får en ny förstärkare med garanti, nackdelen är att den kostar dubbelt så mycket som en begagnad Amplifix.

Så nu har jag stor beslutsångest, vad ska jag köpa?

Mvh Daniel



SAT Amplifix
SAT CDFix
Dynaudio Contour 1.3SE
Harmonic Tech Pro 11
Supra EFF-IXLR (Jo jag vet... den skall snart bytas ut!)

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/25 :  18:18:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tror nog att en begagnad amplifix är mest prisvärd i sammanhanget men troligtvis bör Thoren prestera bättre om man testar dem mot varandra, och det är det ju några som gjort om jag inte minns fel.
Sök och du finner säkert intressanta trådar om det hela.

Själv är jag jättenöjd med min amplifix. Men givetvis hade det varit kul med en Thor om man hade haft råd, för att höra om den är "klart bättre" eller bara "lite bättre". Hade jag haft pengarna hade jag satsat på nya thoren men för 9-10kkr är det nog svårt att hitta något bättre än en begagnad amplifix om det är en integrerad förstärkare som man är ute efter.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/01/25 18:20:53
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/01/25 :  18:25:38  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
vad ska jag köpa?
Ja du. En svår fråga.
Thor är snyggare och nyare, hur mycket är det värt?
Denna söndag sitter jag och jämför min Amplifix med en lånad Thor för att ta reda på om ett byte kan vara av intresse.
Ibland tycker jag mig höra att Thor spelar aningen "större" (eller råkade jag spela lite högre?), ibland låter det helt lika. Undrar just vilken typ av musik man ska testa med för att framhäva eventuella skillnader?
Den som har onödigt gott om pengar köper väl Thor, om inte för ljudet så för utseendet. Eller kanske en dyrare modell, varför begränsa sig till 20 kSEK?
Den som vill ha prisvärde bör lyssna noga. Vad får man för merkostnaden? Ja inte dubbelt så mycket i alla fall. Den saken är klar!
Nej min gamle Amplifix har spänt musklerna under jämförelsen och imponerat! Ska jag byta får det bli ett par steg upp i pris (Grendel?), annars kan det kvitta.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/01/25 :  19:11:26  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Undrar just vilken typ av musik man ska testa med för att framhäva eventuella skillnader?



Ingen större skillnad m.a.o!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  19:11:39  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag har sett flera Amplifixar gå för bara ca 8-8800:-, ett riktigt klipp för de pengarna!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/25 :  19:35:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Amplifix eller Thor?

Tycker även att du bör lyssna på Primare A30.1.

När jag för en del år sedan, möjligen 2000? funderade på Amplifix så föll valet på Primare A30.1. De är i stort likvärdiga.

Dock så har A30.1 fått mer beröm i brittisk press medans Amplifix rönt mer uppskattning på hemmaplan.

Det att jag skriver att de i stort är likvärdiga är även prismässigt på begagnatmarknaden.

När det gäller frågan om Thor eller Amplifix så verkar det som att Thor ger mer välljud, men lägre pris/prestanda än Amplifix.

MvhKristofer
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/01/25 :  19:43:42  Show Profile Send Skiier a Private Message
Lite OT: På Thor kan man väl namnge signalkällan?
Nedrans snajdigt måste jag säga

En sådan petitess i sammanhanget bör ej beaktas vid
ett val, men jag var bara tvungen att påpeka denna
för mig underbara egentligen helt onödiga feature

Go to Top of Page

242 Evolution
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/01/25 :  19:44:21  Show Profile Send 242 Evolution a Private Message
Japp jag är helt medveten om att Amplifixen är det mest prisvärda alternativet och det lutar nog åt det hållet. Sen är det bara att spara pengar igen och komplettera med en begagnad CDFix.
Dock så är det lite svårt att motstå frestelsen att köpa en Thor speciellt när man kan köpa den på räntefri avbetalning. Men det kanske känns bättre att köpa en beggad Amplifix kontant så är det betalt och klart sedan.

Mvh Daniel


SAT Amplifix
SAT CDFix
Dynaudio Contour 1.3SE
Harmonic Tech Pro 11
Supra EFF-IXLR (Jo jag vet... den skall snart bytas ut!)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:01:46  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
en begagnad CDfix

Den är dock inte alls samma klipp som Amplifix, enligt min mening.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/01/25 :  21:23:53  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag bara måste lägga mig i! En Amplifix är säkert bra. Jag har en och är nöjd, du borde låna hem en Densen B400 PLUS cd-spelare och koppla ihop dem. Den kombin har jag och min högst subjektiva uppfattning är att denna presterar mycket välljud för pengarna. Jag har använt B&W 802 sIII, MA Studio 20SE och Totem dreamcatcher tillsammans med ovanstående kombi och allt har låtit mycket bra.

mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:02:02  Show Profile Send HEGE a Private Message
242 Evolution jag har en amplifix på säljesdelen här på forumet. Jag har förövrigt över ett års garanti kvar på den. Kan det kanske vara något?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:14:44  Show Profile Send karvid a Private Message
Kan inte låta bli att lämna ett inlägg med frågan finns det något bättre än Amplifix och Thor?

Har provlyssnat Advantage slutsteg, skulle även prova Thor men något kom i mellan... Intrycket var en otrolig kontroll och upplösning, men frågan är kan kan man i längden leva med en sån upplösning (jämfört med rör som har ett lugnare och behagligare ljud) i längden?

Om man väljer SAT eller Advantage's grejor, kan man då ha lättdrivna och högupplösta grejor kopplade eller bör man inte kombinera med något mindre högupplösta högtalare?

Kontrollfråga, om Amplix och Thor är så bra som vi tycker, varför har de helt utan kommentarer passerat internationell media?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:31:38  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Kontrollfråga, om Amplix och Thor är så bra som vi tycker, varför har de helt utan kommentarer passerat internationell media?

Marknadsföring?

/Mikaell.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:31:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
karvid: det är väl inte ett så känt märke utomlands + att det ju säkert finns annat som oxå är lika bra eller bättre. Har inte lyssnat på dom men de lär knappast vara bäst på marknaden men inte heller dåliga.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:37:27  Show Profile Send karvid a Private Message
Forumet har nog inte helt fel, men om man jämför med Tact.. Thule.. m.fl. så är de inte heller stora märken men lyckats få ris och ros internationellt.
Men visst kan det vara en fråga om marknadsföring...

Det är så lätt att fastna i det "lilla". Ibland måste jag lyfta blicken över skogen för att se in i nästa skog... hm..

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:47:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag håller med. Thor är ju dessutom så ny att den inte ens hunnits recenseras i svensk press (nya Hifi&Musik?).
Det är väl egentligen ganska få märken som får stor uppmärksamhet i alla länder? Det finns ju faktiskt inte så många "kända" rena hifi-tillverkare (om vi inte räknar "de stora" som också tillverkar annat, typ Sony och Pioneer).
Marantz, Denon, Rega, Rotel, Harman/Kardon, NAD, Arcam, Linn, Naim, Krell och Musical Fidelity är de tillverkare jag kan komma på som du antagligen utan svårighet kan hitta i alla större europeiska städer. Jag har säkert missat någon men min poäng är att hifi av någon anledning fortfarande är en rätt "lokal" företeelse.
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2004/01/25 :  23:01:43  Show Profile Send nokia a Private Message
Jag har haft både Amplifix och Advantage men sitter nu med en Krell KAV300i och måste bara säga det att den är bättre på allt.. En sån får man begangnad för strax under 20000:-..


Go to Top of Page

242 Evolution
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/01/26 :  02:13:49  Show Profile Send 242 Evolution a Private Message
Kajsa:

Har du hört nån märkbar skillnad mellan Amplifixen och Thoren?
Mer drag i basen? Ljusare eller mörkare klang?
Väntar med stor spänning på kommentarer!

elitico:

Tack för påpekandet, kanon med garanti kvar, ska fundera lite, synd att den inte är silverfärgad!

Mvh Daniel



SAT Amplifix
SAT CDFix
Dynaudio Contour 1.3SE
Harmonic Tech Pro 11
Supra EFF-IXLR (Jo jag vet... den skall snart bytas ut!)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/26 :  07:13:06  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
en Krell KAV300i // är bättre på allt.. En sån får man begangnad för strax under 20000:-..

En KAV300i bör man få för strax under/kring 15000:- snarare, annars har man betalat för mycket (min åsikt).

Den enda gång jag lyssnat till dessa bägge samtidigt var på Oslo Hifi Center för några år sedan, då snyltlyssnade jag med två norska spekulanter som jämförde dessa mot varandra en bra stund. Varken de eller jag kunde höra ngn större skillnad på apparaterna, varför de bestämde sig för att låna hem den ena. Båda lät väldigt bra och dessutom väldigt lika ljudkaraktärsmässigt, möjligen med undantag för lågbasområdet.

Men deta skriver inte du under på Nokia? Antar att du är mer rätt ute som levt med bägge, själv har jag bara haft Amplifixen i min ägo...

Edited by - Hotspur on 2004/01/26 07:13:43
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:43:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Thoren har mer "kropp" än vad en Amplifix mäktar med samt bättre basegenskaper.

Med vilken kringutrustning har Ni lyssnat på Krell 300i där den låtit bättre eller likvärdigt med Amplifix...

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:14:11  Show Profile Send molsson a Private Message
CDFIX och thiel cs 3.6. Krellen var överlägsen. I mitt tycke är amplifixen för varm/mjuk/luddig, medan thor är avsevärt bättre. Jag gillar lite kallare, mer analytiska förstärkare, och där är krellen bättre. Den har, dessutom, otroligt bra bas.

/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:24:18  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Får nog hålla med whiskyman. Varför inte kika lite på Primare A30.1.. Denna förstärkare är enligt min åsikt mycket trevligare än amplifix då den är snäppet varmare och har mer kraft i basområdet.. Inte lika torr som amplifixen kanske, men definitivt mer musikalisk enligt min åsikt.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:34:05  Show Profile Send ekman a Private Message
jobbigt det blev nu sanoj =)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:42:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" jobbigt det blev nu sanoj =) "

Öhh..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/26 :  18:29:53  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
du borde låna hem en Densen B400 PLUS cd-spelare och koppla ihop dem.

Är Densen B400 balanserad?

/Mikaell.
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/01/26 :  19:02:14  Show Profile Send Otto a Private Message
Krellen överlägsen p.g.a. att den är kall och analytisk.
och Amplifixen varm, mjuk och luddig ???
En Amplifix beskrivning jag aldrig tidigare hört eller
själv upplevt.
De första begagnade Thor-isarna borde väl snart dyka upp
speciellt OM dom inte uppfyller de höga förväntningarna.
Då borde en beggad Thor för ca 15 000:- vara mer prisvärd
än en äldre Amplifix för 9-10 000:-.
Så "bida tiden litta" Daniel din tid kommer.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000