HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 sub-teknisk bästa signalkoppling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2004/01/26 :  22:24:27  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Skaffade mig nyligen en audio pro sub focus för att spela tillsammans med mitt stativsystem och mekat med det ett par dar.

Dag 1:
kopplar upp subben mot mitt dynaudio a50, nadc300, cad500se-->resultat: Fan va kasst det låter, inget speciellt, inga hjärtkramande trummor ingenting, jättebesviken.

Dag2:
Ändrar och mekar med subbens rattar ett bra tag-->resultat:
hmm inte så pjåkigt.

dag3:
Inser att det låter helt fantastiskt. Det fascinerande är att jag inte fattade att jag spelade skivor som inte innehöll något sådant "musik-material" för subben skulle "vakna". När jag väl spelade "rätt" skiva kom basen när de SKULLE komma, och det var ju bara för underbart, ´besvikelsen förvandlades till total lycka. Helt klart nöjd med ljudet, väl integrerat med stativarna (dock inte experimentarat tillräckligt med att flytta runt subben)och inget "buller-ljud" utan basen kom när den skulle komma.

ok lång inledning, men det jag tänkte fråga är: Vilken är den bästa kopplingen för att få bästa signalväg till subben ur ett tekniskt perspektiv? Jag använder för närvarande hög-nivåutgångarna på subben. till dessa har jag dragit kablar från stativarna, dvs högtralarna till subb. Japp, det är bara att ösa på med comments and förslag.

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/01/26 :  23:04:27  Show Profile Send perob a Private Message
Antar att du menar högnivå-INgångarna i din näst sista mening... Jag misstänker starkt att det skulle ge en renare signalväg att dra separata kablar direkt från förstärkarens högtalarutgångar till subbens högnivåingångar eftersom subbasen då inte påverkas av de långt högre strömmarna som går i kabeln till dina a50. Det är väl som vanligt bara att prova sig fram

Jag lekte lite med en subbas i höstas och kopplade då den till min Amplifix (pre-out till subbens lågnivåingång) detta är troligen det mest optimala. Jag vet inte om du har pre-out på din NAD

Det där med placering finns lite beskrivet här på forumet, typ ställa subbasen på din lyssningsposition och sedan gå runt och hitta det ställe där det låter bäst... Finessen, som jag ser det, är just att subbasen ska stå tyst och lugn till musiken kräver att den rycker in, många har nivån alldeles för högt ställd för att de ska låta realistiskt...

Lycka till! Jag kom fram till att det lät mer "rätt" utan subbas men jag hade kanske inte tillräckligt med tålamod att trimma in den.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/01/27 :  07:04:51  Show Profile Send goldfish a Private Message
Det gäller att hitta gränslandet i inställningarna där subben integreras så den inte märks,
men då man stänger av den och upptäcker att något försvann.

Jag har tidigare varit motståndare till att spela 2-kanals med basstöd från subb,
men efter mitt inköp av NHT U2 Evoluiton med aktivt delningsfilter så är jag beroende.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/01/27 07:07:08
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/27 :  08:31:55  Show Profile Send Calle G a Private Message
En liten sidofråga... är signalkabeln till subben väldigt viktig (om man kopplar lågnivå alltså)? Hur dyr och bra ska den vara liksom? Just nu använder jag den kabel som följde med min AudioPro B2.27, men det är ett riktigt lakritssnöre.. och onödigt lång är den också..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000