HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EPOS M12
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:21:00  Show Profile Send Poe a Private Message
Är det någon som har några erfarenheter av ovanstående högtalare? Den har ju fått massa god kritik i engelsk hifi-press, men inte så mycket här uppe. De har ju iaf. funnits några år.

eof
Min anläggning

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/20 :  07:02:20  Show Profile Send Poe a Private Message
Jaha, att inget svarat verkar reflektera det faktum att denna högtalare uppenbarligen inte säljs i Sverige. Jag ska iaf. gå och lyssna på ett par inom kort så får jag väl återkomma med lite lyssningsintryck.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/01/20 07:02:51
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/20 :  07:48:44  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Det skall bli intressant att höra. Kommer du ihåg Hifi & Musik-reportaget om de där tre entusiasterna (I Småland?) som hade en Epos-klubb för några år sedan? Det var kul läsning!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/20 :  08:38:34  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag är ingen regelbunden läsare av Hifi & Musik, så jag har tyvärr inte läst detta. (Köper jag ett par så får jag väl ansöka om medlemskap ) Såg förresten att Epos är på gång med en ny uppsättning högtalare, M 12.2 samt M 15.2, får väl se när dessa dyker upp här i Danmark. Jag ska iaf gå o lyssna på M 12:orna.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/20 :  09:27:24  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Àjdå, såg inte att du var från Danmark!
Kul, jag köpte mitt (andra) Thule PR250b begagnat i Bröndby nyligen och skall dit om ett par dagar för att fylla på barskåpet. Trevligt land! :)
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/20 :  12:15:07  Show Profile Send Poe a Private Message
..jag är egentligen svensk. Jag har bara hamnat här..

(En lite parantes bara angående barskåp, påfyllningsmönstret ser ut ungefär som följer: Norrmännen åker till Sverige, svenskarna åker till Danmark och danskarna åker till Tyskland...)

F.ö kör jag med Thules CD 150B som jag köpte här i Köpenhamn för 4 månader sedan och är mycket nöjd. Har funderat lite på deras balanserade förstärkare, men är just nu helnöjd med min Primare.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/01/20 12:17:20
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/20 :  16:16:14  Show Profile Send aplodon a Private Message
Skulle vara mycket intressant att höra dina intryck efter att du lyssnat på Epos M12. (Extra intressant om du får tillfälle att jämföra M12 och M12.2)
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:17:27  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej Aplodon,
Har under kvällen lyssnat på Epos M12 & M15 samt även en kort lyssning på QUADs 12L. Jag försöker återkomma imorgon med lite lyssningsintryck. (jag kan inledningsvis säga att jag har en något blandad uppfattning om dessa högtalare).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/21 :  11:13:19  Show Profile Send Poe a Private Message
Så där ja. Nu finns det en lite recenssion på Epos M12 för de som är intresserade.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24701

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/21 :  13:05:21  Show Profile Send aplodon a Private Message
Fick du nå´n info om den nya modellen M12.2? Om den finns att få tag på ännu t.ex.? Kanske blir sänkt pris på den gamla?

De nya är snyggare, tycker jag, men det verkar som man har gått ifrån specialen med mellanreg/bas gjuten i ett stycke med fronten.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/21 :  13:10:09  Show Profile Send aplodon a Private Message
Bild på M12,2 finns här:
http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.ACCT106601/sc.2/category.103/it.A/id.813/.f

M12:
http://www.videohifi.com/Epos%20M12_eng.htm
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/21 :  13:43:52  Show Profile Send Poe a Private Message
Nej, dessvärre hade de ännu ingen info om 12.2 (kanske ville de sälja de sista av de gamla modellerna). Däremot hade den nya M5 kommit så M12.2 står säkert runt hörnet. De har redan sänkt priset på M12:an. kostar nu ca 4990:- DKK (jmfr. med ca 6000:- för en tid sedan). Stativen ligger på 1300:- DKK. (1 DKK = 1.23 SEK).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/01/26 :  21:46:41  Show Profile Send aplodon a Private Message
Har nu haft ett par Epos M12 hemma för provlyssning tillsammans med Dynaudio Audience 52SE.
Eposen lät utmärkt i mina öron men 52SE var ett strå vassare. Gäller främst graden av detaljer och nyanser i diskant och mellanregister. Trots detaljeringsgraden fanns en behaglig mjukhet i ljudet.
Basen tyckte jag däremot var bättre hos Epos, mer konturfast och det var lättare att följa basgångar i mer komplex musik. Basen var mjukare/blötare hos Dynaudio, kanske också något djupare.
Helhetsintrycket var i mina öron bättre med Dynaudio men Epos lät också mycket bra. Med tanke på att man kan få dem för ungefär halva priset jämfört med 52SE är de extremt prisvärda. Skulle mycket väl kunna tänka mig dem också.
Kunde för övrigt notera att dessa båda högtalare var ungefär lika trögdrivna, fick vrida upp volymen ett uns när jag bytte till Epos.

Har nu beställt ett par 52SE men jag kan inte säga att valet var lätt.

Mer om 52SE här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24281&SearchTerms=
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/27 :  07:27:14  Show Profile Send Poe a Private Message
Det är bara att gratulera till dina nya högtalare. Jag tror att du får en betydligt fastare och tightare bas med ett kraftigare slutsteg till Dynadio. I mina öron spelade inte Epos i närheten av den djuphet som 52SE besitter, men då var också 52:orna kopplade till en Arcam FMJ-förstärkare.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000