HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig cd = Bättre än dyr???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:45:17  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Enligt rådande trend hos engelska hifitidningar ska billigare spelare låta bättre än dyra! De billigare ska vara mer musikaliska än de mer polerade dyra. Hifi News tyckte tydligen bättre om denons 2900 än A11, iofs dvd men dock!
Jag har personligen liknande erfarenheter men inte så pass att jag kan dra någon generell slutsats.
Ni då?

Almost cut my hair

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:52:26  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Själv köpte jag mig en Philips 963 som ersatte en Alchemist Nexus och det var en markant förbättring. Prisskillnaden var ju dock bara 3500kr men endå.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:38:50  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag har svårt att tänka mig att billigare cd-spelare överlag skall vara bättre än dyrare. Undantag förekommer visserligen alltid.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/24 :  22:32:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Mycket handlar också om ens personliga smak,helt enkelt. Och dyrare behöver inte betyda bättre, även om många tror det

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/24 :  22:44:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
FBK

That´s right

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/25 :  01:42:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har testat rätt många cdspelare vi detta laget och dyr behöver inte betyda bra men de bästa finner man tyvärr bland de dyrare. Meridian 588 är ett bra cdspelare i "mellanklassen". I budgetklassen är ju Arcam helt ok.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/25 :  04:50:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
men de bästa finner man tyvärr bland de dyrare

Nog så sant "Rydberg" och värt att beakta.
Billiga spelare kan vara mycket bra, men de bästa är, tyvärr, dyra.

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/25 :  08:38:29  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Om ngn bryr sig om vad tyska Audio tycker, så kan jag meddela att dom inte är särskilt impade av Meridian 588 och bl.a. rankar dess föregångare 508.24 högre! (passning till Rydberg) Att billigare spelare generellt skulle låta bättre än dyrare, finner jag otroligt men en sak att beakta är ju hur mycket bättre just de billigare spelarna (ca 5-7000:-) blivit på senare år. Tror inte att utvecklingen gått lika fort i >40 000 kronors-klassen varför gapet troligen minskat?
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/01/25 :  10:51:29  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Det som verkar som ledstjärna i min debatt är att en billigare spelare låter mer avskalat än en dyr. Vilket skulle kunna ge mer musikalisk upplevelse.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:01:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
De rankar ju även Gryphon CDP-1 högre än 588:an, vax i öronen måste var enda förklaringen. Det är en mycket bra spelare vad än Audio säger. Stereoplay höjde ju även Dali Grand till skyarna , usel högtalare om du frågar mig.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:14:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Rydberg!
quote:
Stereoplay höjde ju även Dali Grand till skyarna , usel högtalare om du frågar mig.

Eftersom jag ska handla nytt i höst är det tänkt,så läser jag allt jag kan om olika högtalare. Så jag blev lite nyfiken på vad det är som är dåligt på Dali burkarna Själv så vet jag vad jag skulle köpa om jag hade pengarna B&W 803.
/fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:16:45  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Vad gäller cd-spelare tror jag att man tjänar på att sitta på den senaste tekniken faktiskt. Nu så finns ju uppsampling och allt vad det nu heter och jag tror att detta bidrar till att billigare cd-spelare från dom stora tillverkarna kan låta bättre än dyrare spelare med ett par år på nacken.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/01/25 :  12:33:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
bra spelare kanske plockar fram verkligheten: att många cd låter skit

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:13:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
FBK> Förutom att de är stora så spelar de bumligt och med dålig upplösning. Jämförde Grand och 804N i GTB vid ett tillfälle, det var ju pinsamt hur mycket bättre 804:orna var.

803:or är nog ett väldigt bra köp, spara gärna ett halvår så att du får råd med dem. Tänk dock på att det kräver elektronik i referensklassen för att spela riktigt bra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/01/25 :  15:26:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Rydberg!
quote:
803:or är nog ett väldigt bra köp, spara gärna ett halvår så att du får råd med dem. Tänk dock på att det kräver elektronik i referensklassen för att spela riktigt bra.

Ja det är det som är problemet, högtalarna kostar mycket. Men sen så måste man ha elektronik som kostar lika mycket, om inte mer för att få ut max av dessa underbara högtalare Vi få se i framtiden,man kanske får råd någon gång. Skulle det rulla in lite pengar så är jag grymt sugen Änn så har jag inte hört någon högtalare som är så komplett i mina öron och då har man ju hört en del, även dyrare skapelser. Men jag får börja med att byta ut mina nuvarande mot något för ca 10.000kr i höst.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/01/25 :  16:11:40  Show Profile Send Adagio a Private Message
GET REAL!! Hur stor skillnad tror ni det är på olika Cd-spelare, skillnaderna är märkbara, men det handlar nog mer om tycke och smak samt matchning än att billiga(nya) skulle vara bättre än gamla(dyra).
Komponenterna är ju de samma som för tio år sedan, motstånd , elektrolyter, kondensatorer, transistorer mm. Dyrare komponenter, dyra kretskort, kontakter mm kostar mer än billiga dito, förvänta er inga revolutioner mao bara för att prylen är ny, från cdns födelse och de första 10 åren, var det minst sagt en revolution ljudmässigt, sedan dess har bara små förändringar skett enl mig.
Vissa gillar korv med mos, falukorv är sveriges mest sålda middagsmat, gör det den till bäst? Jag föredrar en lagom rare oxfilé provecale´ med en svensk färsk hummer till förrätt och pannacotta till dessert. Det kostar mer och vissa tycker vare sig att det är prisvärt eller gott, som tur är smaken olika.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/25 :  16:32:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Håller med dig "Adagio", oxfilé provencal är inte dumt.

De nya spelarna låter avskalat, det låter för mig som en informationsförlust.

Bravo
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/01/25 :  16:58:56  Show Profile Send razor a Private Message
Adagio: Kondensatorer, transistorer, motstånd och liknande är peanuts i kostnad. Det är dessutom knappast de som avgör ljudet i en cd-spelare. En liknelse: En bil går inte fortare för att man guldpläterar motorn, snarare går den snabbare pga en ny konstruktion av motorn.

I cd-spelarens fall gäller det utvecklingen inom digitaltekniken som gått mycket snabbt (minst sagt!) de senaste decennierna, och som med enorma volymer pressat ner priserna så att även billiga produkter kan använda synnerligen välpresterande d/a-omvandlare.

Komponentkostnaderna för elektronikprodukter är ofta försvinnande låga, med de inköpsvolymer som tillverkarna har. I vissa fabriker instrueras de anställa att inte plocka upp komponenter från golvet som de tappat. Det kostar helt enkelt mer i arbetstid att plocka upp komponenten från golvet än vad den är värd! I stället sopar man ihop komponenter efter varje dag och säljer till surplus-firmor.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/25 :  18:49:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
razor> En frisör köper inga komponenter what so ever utan bidrar med en tjänst. Det är inte alltid man betalar för dyra komponenter utan man betalar för en bra konstruktion. Att titta på priset och sedan kolla på komponeterna för att sedan dra nån slutsats är naivt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:02:44  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
-Yahriel. Jag tror inte på att den absolut senaste tekniken är den bästa. Tidigare diskussioner om ev för/nackdelar med uppsampling ställer mig frågande. Personligen tror jag den tekniken är ett sätt att komma runt problem med missanpassade DA-kretsar. Uppsampling är inget revolutionerande och har säkerligen kunnat utföras långt innan det blev på modet.

-Zombie. Det jag menar är tvärt mot vad du säger. Dyrare spelare "maskerar" mer än vad en billigare gör.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/25 :  20:27:16  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message

"Dyrare spelare "maskerar" mer än vad en billigare gör."


Menar du att billigare spelare är mer neutrala, ofärgade mer detaljrika än dyra CD-spelare
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/26 :  03:22:08  Show Profile Send audiojan a Private Message
Nu får ni ursäkta mej.. Kanske har bott utanför landets gränser för länge , men jag tror just att jag läste att en billig CD-spelare generellt låter bättre än en dyr...

Visst finns det CD-spelare som "spelar långt över sitt pris", men om jag får välja emellan en Rotel eller en Wadia, så vet jag Wadian låter långt mycket bättre, och kostar tyvärr lång mycket mer... Det finns ett visst samband emellan pris och prestanda. Visst, gyldpläterad front ser snyggt ut, men vi vet ju också att det inte låter bättre, däremot en bättre transport, bättre nätdel, dac:ar, etc. etc. kostar....

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/26 :  09:03:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja jag får nog oxå sålla mig till det lägret där en dyrare spelare spelar bättre en än billig, har svårt att fårstå varför det INTE skulle vara så ?!?!

Visst kan kanske en spelare för tex 5000:- ge mer spelglädje per krona än en för 8000:-, men det är ju som oftast lite mer än enbart ljudet som spelar in när man köper hifi, utseende och byggkvalitet spelar oxå in..
Men en spelare med ett högre pris kan utnyttja dyrare komponenter/lösningar m.m och på så sätt ge högre ljudkvalitet, och jag skulle nog säga att en dyrare spelare maskerar mindre än en billigare. Dyrare spelare brukar vara mer avslöjande mot inspelningar....

/M
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/26 :  11:00:06  Show Profile Send HanssoN a Private Message
En dyr spelare låter kanske inte bra om de andra komponenterna i ens anläggning är dåliga? Det är bara en tanke, och jag vet inte om det kan ligga någon i mitt påstående.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/01/26 :  11:52:08  Show Profile Send J-son a Private Message
Det ligger nog en hel del i att många "vill" och tror att deras nya billigare cd-spelare är lika bra som de riktigt dyra spelarna. Hade dessa personer haft mycket mer pengar till förfogande (HiFi) så hade alla (antagligen) köpt en riktigt dyr cd-spelare istället för dessa billigare. Då motsäger man sig själv, eller?

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/26 :  12:22:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
HanssoN, du har rätt i att bara för att en del är bra så låter det inte bra för det.. Man ska ju försöka sträva efter en balans i systemet..

/M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000