HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dipol-SW för Quad ESL-57 (nu avlyssnade)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/25 :  22:32:34  Show Profile Send MatsT a Private Message
Dags att prova vingarna igen med ett nytt projekt. Jag har ett par Quad ESL-57 som jag vill prova tillsammans med dipol-subwoofers och eftersom jag redan har det aktiva delningsfiltret som krävs så bör inte arbetsinsatsen bli alltför överväldigande. Det kommer antagligen att dra ut lite på tiden eftersom just tid är en bristvara i mitt fall. Jag vill också ha en bra finish på dessa subwoofers så att man inte behöver skämmas när man visar upp dem.

Som nämnts har jag redan delningsfiltret som delar med 4:e ordningens Linkwitz/Riley-filter vid 100Hz och har dipolkompensering i SW-delen samt 4:e ordningens basavskärning vid 16Hz. Dessutom finns det ett extra 1:a ordningens filter valbart till 12, 25 eller 40Hz och för att göra det komplett har jag också infört möjligheten att justera fasen steglöst. Filtret är konstruerat främst för att fungera med kombinationen Quad ESL-63/Gradient SW-63. Fasen justeras mycket elegant med en 100Hz-ton och högtalare/subwoofer kopplade i motfas, genom att justera fas och nivå kan man hitta ett minimum som inträffar exakt när subwoofern och högtalaren är i motfas och har samma nivå. När justeringen är klar kopplas högtalare och subwoofer i fas igen och det är bara att spela.

Högtalarelementen som behövs har jag också haft liggande en tid, jag köpte dem på www.mds.se (egentligen i butiken) och även om de jag köpte var en utgående modell så har de en modell i sortimentet som ser ut att vara exakt samma fast med annat namn. Jag klippte ur bilden från deras webbutik.



En simulering ger den ungefärliga frekvenskurvan i en dipol med kompensering 6dB/oktav nedåt i frekvens.



För att få en uppfattning om slutresultatet har jag ritat lite.



Baselementen är monterade åt olika håll för att minimera distortionen och eftersom de är 4ohm så kopplas de i serie.

Med fronttyg på är det tänkt att se ut ungefär så här.



Själva baffeln som elementen monteras på byggs som ett H och plattorna över och under är stavlimmad bok som jag tror skall matcha trälisterna på sidan av högtalarna med lämplig ytbehandling.

Jag har inte tänkt göra subwoofern helt rätvinklig men detta återkommer jag till senare när jag kommit igång lite.


Edited by - MatsT on 2004/02/15 17:46:57

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/25 :  23:52:44  Show Profile Send mace a Private Message
Sluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurp

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/26 :  22:39:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
Här kommer en beskrivning på hur man kan skapa oregelbundna former på en dipol-subwoofer med enkla medel.



Bilden visar subwoofern uppifrån och baffeln är endast förstärkt med relativt korta sidor för att få en så öppen design som möjligt. De lite ljusare cirklarna skall föreställa rundstavar som sätts mellan topp- och botten-platta, runt dessa dras sedan högtalartyget och en valfri oregelbunden form skapas. Högtalartyget fästs i kardborreband upptill och nedtill på rundstavarna och sys lämpligen ihop på baksidan.

Front- och botten-plattorna kommer jag antagligen att såga till i en form som matchar "fronttygsramen".
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:33:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Idag var jag hos den lokala trävaruhandlaren och hämtade upp lite MDF och rundstavar som jag måttbeställt. Jag lade fram delarna som behövs för en kanal och tog ett kort.



Förstärkare och delningsfilter räcker för 2 kanaler och 100m kabel behövs nog inte heller...

Nu var det ju bara att hugga in, först måste hålen för elementen mätas in.



Bara att följa elementkanten med en penna och använda den medskickade pappbiten för att rita in hålen.



Fram med verktygen, borra ett par hål och följ linjen.



Sedan är det bara att göra hål för skruvarna och stoppa i elementen.



Inspirerad av avhandlingen i den här tråden tänkte jag montera elementen åt samma håll och inte motriktade som jag först tänkt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25051

Det ger mer andraton med elementen åt samma håll men den är man inte särskilt känslig för.

Nu dröjer det ett tag innan jag kan sätta ihop högtalarna fullständigt eftersom bafflarna och rundstavarna skall målas svarta. Det blir lite dubbeljobb om jag skall prova funktionen först och det tänkte jag slippa.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:50:44  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej! Intressant, men jag undrar vad trycket ifrån subwoofern kommer att göra med elektrostatmembranen??? Risk för katastrof? Ett luftspalt mellen enheterna är väl nödvändigt?!
//P
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:58:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message
varför ser basar för hemmabruk klenare ut än bilbasar ?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/01/31 :  18:15:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Normalt använder jag ESL-63 med Gradient SW-63 och problemet med påverkan på elektrostatpanelerna finns inte i dessa, jag vet att vissa påpekat att det kan vara problem med ESL-57. Det skulle i så fall vara mellanregister-/diskant-panelen som kan få problem eftersom plattavståndet är väldigt litet där men jag har svårt att tro det.

Baselement för dipoler ser alltid lite klena ut eftersom de inte är gjorda för att kämpa emot små lådor, det behövs inte så stora krafter för att flytta ett element när lådan saknas.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:32:15  Show Profile Send brumel a Private Message
Magneterna är väl rätt svaga också. Qts högt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/01 :  08:51:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
MatsT, jag förmodar att du sett den här siten:
http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/01 :  10:05:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag känner till Geert Medden's sida väl, han kontaktade mig med lite frågor innan han startade sitt bygge. Jag har tillsammans med min kompis också byggt dipol-SW med samma element som han använder, de fungerar acceptabelt men är inte helt optimala. Elementen som jag använder till subwoofern beskriven i den här tråden har lite lämpligare prestanda men dåligt Xmax och har därför inte kommit till användning tillsammans med ESL-63. Till ESL-57 som är lite begränsade i utnivå borde de däremot fungera bättre och om det blir bra får framtiden utvisa.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:13:52  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har inte haft så mycket tid som jag hoppats för bygget så målningen får vänta lite, jag vill ju höra resultatet snart!

Idag kunde jag fortsätta arbetet lite och tog några bilder.



Jag fick dit sidostyckena på bafflarna.



Lite från ovan blev det så här.



På med topp-plattan för att få en uppfattning om slutresultatet.



Sedan måste det vara kontaktdon och för att kunna bestämma var de skall sitta måste högtalaren på plats. Sladdarna måste komma innanför tyget på subwoofern! Tyvärr krävdes det lite finsnickeri för att få dit kontaktdonen, stiften var för korta för att nå igenom plattan. Topp-plattan skall reduceras i storlek och få en lite roligare form senare, dessutom måste den ytbehandlas.



En annan vy där ni också får en tjuvkik på ett annat spännande projekt i Quad-verkstaden, ESL-638.

Imorgon skall jag fortsätta med subbarna, vi får se hur långt jag hinner...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:57:48  Show Profile Send EAR a Private Message
Som Quad 63 ägare kan man bara säga en sak

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/08 :  08:27:55  Show Profile Send mace a Private Message
OVERKILL!!! I ****ing LOVE it

M


(Kul att se att ni har en "naughty-word checker" så slipper man använda ****)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:01:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag hann inte med mycket idag men jag har provkört en subwoofer via delningsfilter med dipolkompensering och använt både musiksignal och tongenerator. Den simulerade frekvenskurvan stämmer nog rätt bra, de spelar ned till cirka 25Hz innan raset kommer. Elementen verkar inte ha några svårare uppbrytningar, med 4:e ordningens filter vid 100Hz finns inte mycket ljud vid högre frekvenser.

Maximala ljudnivån är inte så imponerande men de spelar med den typiska rena och luftiga basen som dipoler är så bra på. Med 8 element per sida får man nog rätt duktiga basalstrare till en ganska rimlig peng. Det enda som saknas jämfört med dyra element är slaglängd och de sista 5Hz'en längst ned.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:23:27  Show Profile Send Uniper a Private Message
Mycket intressant projekt!
Hur stor slaglängd bedömer du att dom klarar innan det börjar dista för mycket?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:43:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tyvärr så är det nog inte mer än +/- 3mm slaglängd. Priset är å andra sidan lågt så man kan ju använda många element och få bra koppling mot luften istället.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2004/02/09 :  08:55:34  Show Profile Send knutte a Private Message
satan va coolt d kommer att bli!

är skarpt sugen på att bygga liknande jag också!

men jag förstår inte riktigt hur dom funkar... kopplar du basarna så att den ena konen rör sej utåt och den andra inåt eller? tar dom inte ut varandra då? om du inte kopplar så, så måste det ju bli någon form av öppen baffel konstruktion, och hur kan dom då spela så djupt?

krävs det några exakta mått på "H:et" som du konstruerade, eller är det bara att ta en frontskiva som basarna precis får plats i?

vore tacksam för svar, har nämligen 4st 10"basar med högt qts, och dom kräver STORA lådom för att spela djup, så detta vore ett bra alternativ!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:10:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Konerna måste röra sig åt samma håll, om man väljer motriktad montering så kopplar man in elementen i motfas elektriskt.

Öppen baffel är ett enkelt sätt att få djup bas men det kräver stor pumpkapacitet hos elementen. Nedre gränsfrekvensen sätts av Fs och frekvensgången av Qts. Med Qts = 0.7 och kompensering nedåt med 6dB/oktav får man -3dB vid Fs.

Baffeln görs normalt inte större än nödvändigt eftersom det blir stadigare men man vinner lite nivå med större baffel.

Om man vill ha rejäl utnivå från en dipol-SW så krävs det minst 2x12" per kanal och Xmax på +/- 12mm, detta är ungefär vad Gradient SW-63 har. Audio Artistry har ungefär dubbla kapaciteten jämfört med SW-63.

Edited by - MatsT on 2004/02/09 19:17:26
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:30:06  Show Profile Send MatsT a Private Message
Idag har jag fortsatt arbetet och min kompis dök upp i verkstaden så det gick lite lättare att göra det avslutande arbetet med sticksågen.



Efter att ha ställt elektrostaterna på topp-plattan ritade jag upp en form som såg lite roligare ut än den fyrkantiga. Jag gjorde den lite mindre djup också för att resultatet skall se lite nättare ut. Bilden visar plattan under arbete, bara att följa linjen och såga.



Efter lite filande var formen acceptabel och vi kunde använda den första plattan som mall för de övriga tre.



Bara att skruva dit plattorna på H-baffeln och bedöma resultatet.



Nu kan man se ungefär hur det skall bli, händerna på bilden hjälpte till att luta ESL-57'orna framåt lite eftersom subwoofern är ganska hög. Jag skall fixa någon anordning som håller elektrostaterna på plats och medger justering av vinkeln, de är mycket riktningskänsliga och en sådan justeringsmöjlighet är nödvändig. Det skall också till någon form av fötter på suboofern och sedan skall det slutliga utseendet fixas till men först skall det provlyssnas. Alla element är inkopplade och det är bara att koppla ihop alltihop imorgon så skall det spelas!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/14 :  19:01:30  Show Profile Send mace a Private Message
Våra staplade 57ór må inte smeka ögonen, men ¤%#"@€* vad glad jag är att både de övre och undre paret går att vinkla fritt

Ett måste i våra öron

När Du är färdig så kan Du skicka dom till Ängelholm

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:45:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
Idag intog nybyggena lyssningspositionen.



Efter en eftermiddag i nöjets tecken kan jag nu avslöja hur det låter.

Med tanke på vad grejorna kostar så låter det fantastiskt. Ett par begagnade ESL-57 ligger på 6-7000:- och delarna till subwoofrarna kostar cirka 2500:-, delningsfiltret ligger på knappt 4000:- och en förstärkare som gör jobbet hittar man för cirka 2000:-. Knappt 15000:- alltså och ljudet ställer betydligt dyrare högtalare i skamvrån.

Alla som hört Quad's elektrostater vet att de har en enastående förmåga att skapa en ljudbild som bara finns där och svävar fritt i luften, med dipol-SW behåller man detta och får dessutom en djup, ren och relativt kraftfull bas som också bara finns utan att göra något väsen av sig. För dem som vill ha ett ofärgat ljud som inte är lyssningströtthetsskapande (puh) så är detta en svårslagen kombination.

Jag har lång erfarenhet av ESL+dipol-SW och har inte hört något annat som jag hellre skulle vilja ha. Det här beskrivna bygget är i princip en lågprisvariant av det jag normalt använder men det kommer förvånansvärt nära ljudmässigt. ESL-57 och ESL-63 låter lite olika och vissa föredrar 57 och andra 63 men det är mest en fråga om smak, båda är väldigt bra på det de gör bra. Problemet i båda fallen ligger i de lägre frekvenserna där de inte riktigt har den pondus som man skulle önska även om basen som finns är av mycket hög kvalitet. Med en dipol-SW löser man problemet samtidigt som man avlastar högtalarna som inte längre utsätts för lägre frekvenser, ESL-63 vinner mycket på detta eftersom mittpanelerna som återger mellanregister och diskant dessutom har full basnivå. ESL-57 innehåller delningsfilter som gör att mellanregister och diskant inte kan påverkas lika mycket men nu kan jag rapportera att även dessa vinner på att slippa jobba under 100Hz. Förmodligen är det mättningsproblem i transformatorerna som reduceras.

Jag har matat CD-spelaren med all möjlig musik under eftermiddagen och naturligtvis är det akustisk musik som imponerar mest och med SW klaras även stor orkester av på ett imponerande sätt. Jag har spelat rejält högt, utan SW hade högtalarna varit färdiga för containern om jag försökt spela lika högt. Jag fann inte några problem i ESL-57 orsakade av förekomsten av låga frekvenser och hade inte förväntat mig det heller. Basarna som har begränsad slaglängd hänger med bra på akustiskt skapade ljud, kontrabas, flygelns lägsta oktav, pukor och stora trummor återges mycket bra. Problem blir det först när basen är elektroniskt framställd eller vid avspelning av låga orgeltoner med hög nivå. Jag körde mestadels med 4:e ordningens filter vid 16Hz utan ytterligare filtrering men ibland kopplade jag in ett 1:a ordningens filter vid 25 Hz som gjorde att det blev lite bättre kontroll om det förekom mycket lågfrekvent information.

Bortsett från att basarna inte riktigt klarar av att ge ljudtryck som känns som en smocka i magen tycker jag de presterar fint, det är rent, snyggt och relativt djupt (väl under 30Hz). Jag hörde ingen färgning på grund av resonanser i basmembranen som annars kan fördärva återgivningen. Monteringen av baselementen åt samma håll verkar också fungera bra även om den mätbara distortionen ökar jämfört med motriktad montering, jag tror det är bättre att köra båda elementen framåt. Jämfört med Peerless 831857 i dipol-SW som vi haft i samma lysnningsrum tycker jag de billiga elementen jag använt låter renare men de når inte upp till lika höga nivåer.

Avslutningvis kan jag bara säga:
Jösses vad det spelade bra!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:52:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fantastiskt roligt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:46:30  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Härligt bygge!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/06 :  00:09:57  Show Profile Send Fostex a Private Message
Ska det på nåt läckert fronttyg sen då? :)

// David
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/06 :  10:37:01  Show Profile Send MatsT a Private Message
Fronttyg kommer, det blir svart och är beskrivet tidigare i tråden. Jag tänkte spänna upp tyget även på elektrostaterna för att det skall matcha. Det skall också till ytbehandling och jag håller på med lite betsprov för att få rätt nyans men har inte hittat rätt än. Sidorna på ESL-57 är bok och topp-/botten-plattorna på subwoofern är stavlimmad bok men plattorna blir mycket ljusare, kanske tar det några år av solljus för att få till det.

Jag har lite annat som måste göras också så det dröjer tyvärr lite innan det blir helt färdigt men det går i alla fall att lyssna på resultatet och det är riktigt trevligt.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/06 :  12:12:42  Show Profile Send Fostex a Private Message
Okej, är säker på att det kommer att bli superballt!

// David
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000