HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad C 521 cd knäckt av billig Sony DVP-NS330?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/01/20 :  20:42:55  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Köpte nyligen en 1000:- DVD-spelare för att se film på. Testade den dock genast som cd-spelare i mitt system och blev rätt häpen över hur bra det lät. Min "riktiga" cd-spelare är en NAD C521 som jag trodde skulle vara klart bättre än Sony'n, men jag föredrar faktiskt numera denna billiga Sony framför min dyrare NAD. Upplever tydligare basgångar och ett mer distinkt o detaljerat ljud överlag. 521:an låter mulligare och mer beslöjad medans Sony'n ger ett snärtigare intryck. Är det jag som helt enkelt inte var en sådan "audiofil" som jag trodde, eller kan det helt enkelt vara så att min cd-spelare inte passar ihop med min föstärkare? Den enda parameter som jag egentligen tycker NAD:en har till sin fördel är ett lite fylligare mellanregister.(Mitt system: Föstärkare - NAD C350, Cd-spelare - NAD C521, Högtalare - Audio Pro Black Diamond)

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/20 :  21:12:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Smaken är som baken.......
Sen är du nog inne lite på rätt spår, då ingen av de andra delarna i kedjan är kända för att vara några "detaljernas mästare", utan ligger klangmässigt åt det varmare hållet. Du får vara känslig när du byter förstärkare eller högtalare, då är risken att du kan uppleva DVD-spelaren för ljus om du klangmatchar fel åt andra hållet
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/01/20 :  22:23:13  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag gjorde en liknande "test" på min billiga Sony DVD NS-305. Jag kopplade den till min stereo (Primare + B&W) bara föra att jämföra CD-kvalitén och slogs av hur illa Sonyn lät (jämfört med min dåvarande CD-spelare Pioneer PDS-703). Man hade ju hört att DVD-spelare (läs framförallt billiga) skulle vara kassa på att återge CD-ljud, men jag trodde då inte att det skulle vara en sådan extrem skillnad.
Så det är lustigt hur vi uppfattar saker så olika.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/20 :  23:28:31  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Man ska inte glömma bort att Sony gör väldigt bra Cdspelare i mellanprisklassen.
Så att en billig Sony faktiskt låter bra är inte så jätteöveraskande.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/21 :  01:59:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag misstänker att "Jonas Nilsson" är något på spåren, låter synnerligen plausibelt. Om den totala summan av alla enheter låter "för mjukt" kan nog en rivigare spelare ge en kick ljudmässigt.
Jag tror inte att du har fel på hörseln i alla fall "Tumblinman".

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/21 :  07:35:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Tumblinman,
och Välkommen till HiFiForum.nu!

Intressant iakttagelse, har du jämfört fler CD/DVD-spelare i ditt system?

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/21 :  07:44:01  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det vanligaste (även min erfarenhet) är ju att det är tvärtom. Jag har en Hitachi dvd som för 2år sedan kostade 4500kr. Den är suverän på film men får storstryk av både Cambridge 500 och en gammal Teac 4000 som jag har hemma rent ljud och musikmässigt. Det vore kul om vi kunde tex på testsidan dela med oss av goda ljud/musik erfarenheter från dvdspelare. Själv håller jag på att leta efter ny elektronik till min tvåkanalsstereo men finns det dvdspelare i rimlig prisklass (ca10000kr) som låter minst lika bra som motsvarande cd så för tusan...


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Tumblinman
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/01/23 :  22:47:02  Show Profile Send Tumblinman a Private Message
Nix, har inte testat någon fler dvd-spelare till mitt system, PAC. Grejen är det nu börjat klia i fingrarna efter en ny cd-spelare till mitt system, eftersom jag tycker den billiga Sony'n gav mitt system ett sådant lyft.
Vilka märken tycker ni alla att jag ska kolla in om jag vill byta min NAD C521 mot en cd-spelare som kanske sätter lite mer fart på mitt system och höjer detaljrikedomen en aning?

Kan det kanske vara läge att köpa en SACD-spelare när man ändå är på gång?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/01/23 :  23:00:38  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Mina erfarenheter av Sony är , just, att dom är lite åt det ljusa och spralliga hållet, och att dom låter förbaskat bra parat med rätt stärkare, fast det kan bli lite väl ljust ibland.
kan du inte låna hem en lite dyrare Sony, nån plastsvarv ur QS-serien eller så och kolla, risken finns ju att du rusar iväg och köper dig en Sony..
fast det är ju synd på NAD:en.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/01/24 :  00:42:09  Show Profile Send schull a Private Message
Köpte själv en Cambrigade Dvd 57 för ett tag sedan, för att se film och köra brända skivor på,
har en Sony SCD-XB 940 som ordinarie cd spelare. Dvden låter så där sonyn låter klart bätre tycker jag
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000