HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Saknar bas. Vad är problemet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/01/20 :  12:54:07  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha lösningen till. Jag har en "Hemmabio" som jag även utnyttjar då jag lyssnar på musik. Anläggningen består av följande prylar:

Receiver: Onkyo TX-DS797
DVD: Denon DVD-3800
Högtalare: Swans Diva 5.1 HT
Högtalarkabel (front): Audioquest Granite

Mitt problem är att om jag lyssnar på musik utan att koppla in min sub så får jag väldigt lite bas, såvida jag inte justerar nivån på basen i tonkontrollen på receivern. Var ett tag fundersam på om det var högtalarna det var fel på. Men, om jag justerar baskontrollen till i genomsnitt +8 dB (där max är +12) så får jag bättre bas än vad jag får om jag kör med sub+frontar.

Frågan är alltså, vad tror ni att det beror på att jag måste höja basen i tonkontrollen så mycket? Tycker inte att det borde vara något problem för receivern att klara av mina högtalare eftersom de har en känslighet på 90dB (2.83V, 1m).

Jag tar tacksamt emot alla kommentarer och tips på vad problemet kan vara.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/01/20 12:56:22

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/20 :  13:00:06  Show Profile Send Calle G a Private Message
Du har inte ställt fronthögtalarna som "small" då? Då skickar förstärkaren basen till subwoofern...
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/01/20 :  13:08:53  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hmmm. Jag tror faktiskt att jag för tillfället har frontarna ställda som "small".

Måste nog hem och testa vad som händer om jag ställer tillbaka dom som "large". Återkommer om jag fortfarande har problem.

/Dr_Drövel


"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000