HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörkunnig sökes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:56:32  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag har ett problem. Jag har två stycken Dynaco Mk VI som står med dåliga 8417 rör. Nu är det så att köpa åtta stycken 8417 går på minst 3500:- + frakter och så, vilket inte känns så kul. Finns det någon som vet hur man bygger om slutsteget så att man kan köra KT88 eller 6550 istället och eventuellt med 12AU7 som drivrör istället för 7199 som sitter där nu.

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:05:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Dynaco Mk VI är inte en vanlig maskin. Jag känner inte till den. Hittade ett schema på nätet men det var så dålig upplösning så jag såg inte slutrörens stiftnummer men om dom är samma som för 6550/KT88 så går det i alla fall praktiskt utan att löda om socklarna. Självklart måsta men justera bias.
Anodbelastningen är ett frågetecken. Vet ej om det stämmer. Kanske. Tippar 2.5K. Det är i alla fall vad två par 6550 gillar. Det skulle du kunna mäta upp själv genom att ansluta en sinusignal in på förstärkaren och mäta vilken spänning du har in på trafon och vilken du har obelastat ut. Omsättning = roten ur (2500 / 8) = 17.67 mätt på åttaohmslindningen.
Drivröret får du nog däremot behålla eftersom det är en pentod-triod där pentoden ju har högre förstärkning än en triod vilket till stor del är orsak till användandet. Dynaco ville ju hålla kvoten Watt/dollar så hög som möjligt. Dom ville hålla nere rörantalet. Om du vill byta till ECC82 så får man konstruera om hela ing. och drivsteget och kalla in ett rör till.
Har du ett bra schema? Vad har du för minusspänning på slutrörens galler nu?

Edited by - Flint on 2004/01/19 19:01:51
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:44:52  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Ok! Ska koppla upp grejorna ikväll om jag hinner. Vad ska jag köra för styrka på insignalen?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:48:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Det räcker med en (1) volt ut på 8 ohms utgången.

Edited by - Flint on 2004/01/19 19:49:11
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/22 :  21:44:58  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Nu har jag hittat ett schema på nätet. Tyvär väldigt suddigt. Hoppas det går att tyda. Ska ner i källaren för att mäta lite nu.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/22 :  22:26:29  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Nu har jag mätt.
Med 1 V 100 HZ på 8 ohm utgången hade jag mellan Blue och den motsvarande som jag tror heter blue/white 15 v
Mellan Green och Green/white (som jag tror det står) hade jag 190 V.
Hjälper dessa mätningar nått?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/23 :  08:42:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Ljudjesus

Jag tror inte att vi kan lösa det här via ett forum. Om jag hade stegen framför mig vore det en baggis. Jag föreslår att du hör med någon kunnig rörmokare om han åtar sig arbetet mot skälig ersättning.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/01/23 :  11:00:41  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Finns ingen i Övik tyvär!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000