HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Flätad högtalarkabel... Kommentar, någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:05:17  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Undrar om nån mer än jag har testat fyrflätad kabel enligt den som visas på svalander audio:s hemsida. Vad tyckte/tycker ni om den?

Har själv provat att fläta med både lackisolerad koppar och teflon-dito. Måste säga att jag blev ganska överaskad över resultatet.

Hade tidigare Supra Ply 3.4 men dessa stod sig minst sagt slätt i en jämförelse. Har länge haft problem med brötig och odefinerad bas samt i många fall en irriterande vass diskant. Trodde dock att detta berodde på förstärkaren, men det visade sig att det i första hand var suprakabeln som var problemet.

Av de två olika "flätorna" låter nog den teflonisolerade något ljusare (silveröverdragen koppar) och lite svagare i basen.
Den lackisolerade lät till en början lite halvdant men efter att varit igång några timmar lät den kanon. Den är dock ganska oflexibel (1,4 mm enkel koppartråd) och att få av isoleringen är ett jäkla jobb.

Kom gärna med kommentarer till ovanstående. Vad tycker ni om suprakabeln förresten?

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:07:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har ungefär samma uppfattning som dig, har haft supra ply som högtalar kabel och den var tämligen värdelös. Har testat silverplätterad kopparkabeln i fläta som både signal och högtalar och nu kör jag den som internkabel i högtalaren. Den är bättre än Supran enligt mig.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:17:30  Show Profile Send markusA a Private Message
Kul att höra lite omdömen då jag själv hade tänkt prova dessa framöver. Kan jag tolka det som att den lackade kabeln upplevdes mer positiv än den teflonisolerade?
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:25:07  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jo, jag tycker nog att den lackade är att föredra. Den känns överlag ha en lite mörkare karaktär och spelar lite mjukare i diskanten.

Men som sagt om du ska dra kabeln runt hörnor eller liknande är den närmast en omöjlighet. Den är också lite mer svårflätad än den Ptfe-isolerade.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/01/21 :  20:49:26  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Har för ett tag sedan flätat ihop en men inte lyssnat på den än, man får väl ta och göra det då, eftersom att ni verkar vara positiva till det. Jag själv har också suprakabel... vet dock inte vilken modell! Tror ni det gör skillnad i mindre exklusiva anläggningar? (Jag har HK 4500, DVD 25 och QLN 606.)

//Kalle

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2004/01/21 20:53:16
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:10:44  Show Profile Send daja a Private Message
Jag har provat med vanliga flätor av lackad koppartråd som signalkablar som jag slängde ihop lite snabbt bara för att testa. Blev verkligen överaskad av resultatet! Har även gjort en fyrfläta av mina Ply 3.4 och tycker dom funkar mycket bra. Bättre än orginal och mycket snyggare dessutom... Väldigt inne på det här med olika flätor just nu. Vore kul att prova div. köpekablar som är flätade, typ Kimber och Ixos och se vad dom kan prestera.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:18:28  Show Profile Send markusA a Private Message
Någon som har tips på Enkardelig PTFE-isolerad kabel? (och var man kan köpa den...)
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/21 :  21:28:40  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Enkeltrådig teflonisolerad vete tusan, men de kablar jag testat med hittar du på Elfa

art.nr. 55-184-02 - enkardelig koppartråd
art.nr. 55-459-00 - teflonisol. (19-trådig, försilvrad)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:08:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Solid core teflonisolerad har jag inte sett. Men du skulle ju kunna slakta lite Belden kabel typ Lon works nätverkskabel oskärmad. Den är PE-isolerad vilket är bra. Dessutom är den billig.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/21 :  23:45:52  Show Profile Send mace a Private Message
Hur låter följande: Silverpläterad koppartråd 0.25mm, Kynar isolerad
quote:
KYNAR ® Polyvinylidene Fluoride (PVDF)
på 50 meters rulle, 6 olika färger,
quote:
Rating 150 V r.m.s., 0·4 A at 25°C. Temperature range: -20°C to +130°C. Resists run back when soldering.

1 (en) krona metern ????


Kolla RS
Order Nr. 209-4805 (Blå)

quote:
KYNAR® Polyvinylidene Fluoride (PVDF) resin is one of the most stable and pure of all commercial resins. It resists strong acids, solvents, and reducing agents and is used in several industries, including electrical and electronic manufacturing, chemical processing, pulp and paper, and transportation.

KYNAR® Polyvinylidene Fluoride (PVDF) and KYNAR Flex® PVDF are highly chemically resistant fluoropolymers used in piping, tubing, vessel fabrication, molded valves and fittings, tower packing, nozzles and other items for corrosive fluid handling. Their inherent chemical resistance and high purity make them ideal for application in contact with high purity water, acids, chlorine, halogenated solvents and petrochemical mixtures. The natural flame retardancy and flexibility of these resins lead to many uses in the jacketing of fiber optic cables, fiber optic raceways and copper cable used in plenum areas of buildings.




mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/22 :  00:58:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hur hållbar är Elfas´s lackade koppartråd? är den lämplig att ha runt golvet som högtalarkabel?

Jag funderar främst att testa den som internkabel, tidigare haft den PTFE silverplätterade men denna kan vara kul att prova någon som har den som internkabel i högtalarna och kan uttala sig om detta?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/22 :  01:30:53  Show Profile Send Mullansson a Private Message
ang. lackerad koppartråd

Att ha koppartråden liggande på golvet är knappast några problem, man ska väl dock inte böja den i alltför tvära vinklar då den inte är det minsta elastisk. Risken finns ju att den bryts efter att ha böjts ett par gånger.
Isoleringen verkar hur säker som helst, den tål det mesta. Minst lika hållbart som vanlig teflon eller pvc.
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/01/22 :  03:25:47  Show Profile Send jesse67 a Private Message
quote:
Någon som har tips på Enkardelig PTFE-isolerad kabel? (och var man kan köpa den...)


LC-audio har en kabel som heter Stripline som är enkardelig, silverplätterad och PTFE-överdragen.

http://www.lcaudio.dk/kable.htm
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/22 :  07:48:48  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Hade tänkt att prova dessa två varianter (enkardelig lacckad och ptfe och silver) men också Litztråd (Elfa 55-165-62). Har någon provat denna variant?

Mullansson: Varför detta val av dimensioner? Varför inte den större tvärsnittsarenan?

Kalle
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/22 :  12:43:12  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag har varit och köpt EKK-Light 1,5mm^2 2-ledare.
Finns på Hornbach i GBG.
Skall kolla upp LC-Audio's kabel.
Angående att strippa Lon works kabel... den har för tunna ledare. Jag vill ha ledare runt 0,7mm^2 för att kunna fläta eller 1,5mm^2 för att köra oflätat.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2004/01/22 :  12:58:08  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag kör med Svalander fyrfläta med 1,6mm2 lackad kopparkabel. Låter homogenare och naturligare än den tara labs nexa jag körde med innan som var _lite_ hängmatta...(placebo?)

/Simon
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:37:38  Show Profile Send trippelbogey a Private Message

Elfa har oxå teflonisolerad silverpläterad enkeltråd

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/178479.htm
isoleringen :

ETFE is mostly known under the tradename TEFZEL® and EFTE is a fluoroplastic that except the high chemical resistance and the good dielectrical properties, has a mechanical strength that is the best among fluoroplastics
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/22 :  13:54:25  Show Profile Send markusA a Private Message
Joo, jag kollade faktiskt lite på den tråden. TEFZEL gjorde mig dock lite förbryllad. Så lände det är lika bra som teflon så är det ju lungt. =)
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/01/22 :  14:23:17  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Kul att du tycker ljudet blivit mycket bättre med flätan än Supra ply. Jag har själv Supra men tycker nog att min apparatur borde kunna ge ett bättre ljud. Därför letar jag nu varianter på ny kabel.

Jag har också varit inne på att fläta enligt Svalander. Då har jag tänkt prova den lackade kopparkabeln. Detta eftersom Svalander använder den efter mycket provande med andra fyrflätor bla.
silverpläterade.

Men mitt problem är att jag har ca 10-11m längd mellan slutsteg och högtalare.

Utan att ta över tråden så vill jag ändå ställa frågan.
Är det möjligt att fläta en så lång kabel ?
Tror ni då jag får förbättringar i ljudet?

Eller kan varianten som LTS rekommenderar vara en variant?
(Alltså EKK 4x2,5mm2 vid längder runt 10m).

Kul om någon reflekterar på detta.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/22 :  14:45:27  Show Profile Send markusA a Private Message
Något som slog mig...
Om man gör en fyrfläta av lite tunnare ledare, ex 0,35mm^2 få man 1,4mm^2 som total ledararea. Det borde vara rätt ok. Man får då använda sig av två flätor för +/-. Och sedan lite krympslang runt så att det ser snyggt och prydligt ut. Vad tror ni?
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/22 :  16:30:05  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Hefty:
Lite kemi: PTFE(teflon ett varumärke) = tetraflouretylen

Dielectric Constant D150/103Hz 2.1
D150/106Hz 2.1
Dielectric Strength
10 mil film D149 >1400
Volume Resistivity ohm-cm D257 >1018
Surface Resistivity
ohm/sq. D257 >1017



ETFE(tefzel ett varumärke)=etylyentetraflouretylen
Dielectric Constant D150/103Hz 2.6
D150/106Hz 2.6
Dielectric Strength
10 mil film D149 1600
Volume Resistivity ohm-cm D257 >1016
Surface Resistivity
ohm/sq. D257 >1015
dvs bägge är s.k. flourplaster med lite olika kemisk uppbuggnad i polymerkedjan. Detta gör att de har liknande egenskaper kemiskt,mekaniskt och elektriskt. Hur stor skillnanden är i dielektriska egenskaper kan du se ovan men hur signifikanta dessa är vet jag inte men tycker att de borde vara lika bra.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/22 :  16:33:19  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Rättning PTFE =Polytetraflouretylen säklart.
En Kemiingenjör bland elektronikingenjörerna eller en katt bland hermelinerna
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/22 :  17:30:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Tennpläterad tror jag är bättre än silver. Kolla på Elfas koppartråd. Ingen isolering dock men det finns ju slangar av olika dimensioner. Bäst är det väl om kabeln isoleras av luft.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/01/22 17:35:11
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/01/22 :  17:48:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vilka diametrar på den lackade kopparkabeln är lämpliga för högtalar respektive signal. Ska testa göra båda typerna, signalkabeln blir i balanserat utförande.

Såg att svalander använder 0,1mm til signal. Är det skillnad om man skulle använda tjockare typ samma som för högtalarkabeln (1,4mm)


Vilka nackdelar kan finnas med denna typ av kabel rent teoretiskt?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/01/23 :  15:32:53  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Uffe T: ang 10-11m fläta
Ja, allt är ju möjligt. Om du har gått om fritid och ett jäkla tålamod så kan du nog göra så långa flätor. Du får nog räkna med en heldag med kabelflätande dock. De kablar jag flätade var väl knappt 1,5 m styck och det tog ett bra tag, den där koppartråden är ju inte särskilt kul att fläta med heller. Ljudet tror jag å andra sidan hade blivit klart bättre än med supran, jag blir alltmer förundrad över hur den kan sälja så jäkla bra. När det gäller EKK-kabeln kan jag inte ge något bra svar då jag inte testat den men priset är ju överkomligt så varför inte testa. Förresten, du har inte funderat på att flytta slutsteget närmare högtalarna? Många hävdar ju att det är bättre med långa signalkablar istället för långa högtalarkablar om man tvingas välja.

karlstorck: ang. dimension
Att jag valde 1,4 mm tråd var en ren slump då Elfa inte hade 1,6 mm tråden hemma.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000