HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bredbandare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:54:13  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har blivit lite fascinerad av sk. single-driver högtalare som har endast ett full-range element och alltså inte behöver något delningsfilter. Vad heter sigle-driver på svenska? Jag har läst många lyriska beskrivningar av högtalare som Konus Audio och Carolina Audio JTM (som båda två använder ett Jordan jx92s fullrange element). Vad jag förstår använder båda dessa transmission-line teknik: ljudet från elementet leds i en vindlande gång innuti högtalaren.

Finns det någon här som har lyssnat eller som har tankar kring single-driver högtalare? Finns det andra modeller som kan vara intressanta (jag har hört namn som Cain & Cain och Omega Super 3)?

Finns det återförsäljare för någon av dessa högtalare i Sverige?

Några länkar:
http://www.konus-audio.com (återförsäljare frö Sakura systems! Verkar också lockande . . .)
http://www.carolinaaudio.com/
http://melhuish.org/audio/fullrange.html




Edited by - Decadent on 2004/01/19 18:54:18

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:07:34  Show Profile Send qsecofr a Private Message
bredbandshögtalare ,fullregister osv
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:13:37  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har fått för mig att bredband/fullregisterhögtalare inte nödvändigtvis betyder endast ett element? Men terminologin funkar ju: fullregisterelement, enkelelementhögtalare. Tack!

Edited by - Decadent on 2004/01/19 13:15:12
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:26:24  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har man lyssnat på en bra bredbandare så är det svårt att gå tillbaka till vanliga högtalare med delningsfilter. Sen finns det många bredbandare som låter skit också precis som med allt annat i denna värld


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:47:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Carl-M: Kan du tipsa om någon vettig bredbandare till rimliga pengar (d v s under 1000 000 kr ), som man kan lyssna på (i Sverige)?
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:55:52  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Kolla med Åke Nimrell. han köpte jag mina Ryska 12" bredbandare av. Dom ligger mellan 3000-4500 paret tror jag. Är du eller någon annan intresserad av att lyssna på sådana så är ni välkomna hem till mig. Kontakta mig så fixar vi det.


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:34:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Är Lowther en värdig bredbandare?
I så fall tvivlar jag på principen.
Jag har lyssnat på värstingen med
en svarvad träknopp i centrum.
Vissa områden imponerande men inte helheten.
Gropigt...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:41:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Lowther är väl lite speciella. Har ju skyhög verkningsgrad. Diskanten är dock hissad varför detta måste kompenseras med en hissad mellanreg och bas. Där används ofta bakladdat horn, kvartsvågpipa eller dylikt vilket kan ge en något orolig frekvensgång.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:11:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Fördelar med bredband:
Punktformig ljudkälla.

Nackdelar med bredband:
Gropig frekvensgång.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:24:46  Show Profile Send Decadent a Private Message
Carl-M: hittade bilder på dina Ryssar. Dom är ungefär lika stora som min lägenhet! Skulle kunna ha köket till vänster och sovrummet till höger :-)
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:07:19  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jo jag vet att dom är stora och fula. Men det gör inget för dom spelar skjortan av allt jag haft förut. Jag skall göra snygga bafflar senare.


Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:15:50  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Flint
Jag tycker mina bredbandare spelar musik av bara den. Sen om dom har gropig frekvensgång gör mig inget :-) siffror är inget för mig.


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:22:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Carl-M
Det respekterar jag. Hur man upplever musik beror enbart på vad man prioriterar. Vissa prioriterar takt, andra ton och ytterligare andra kraft.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:18:50  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har hört Carl-Ms rysstolvor (eller åtminstone lika element dvs hemma hos Time) ett par gånger och tycker att ljudet är mycket trevligt. Jag har själv haft/har olika lådor med Fostex och Lowther i och tycker att bredbands-ljudet är ganska beroendeframkallande och när man väl kört in på det spåret så låter mycekt annat kattskit.

Lite bas är väl det stora problemet.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:30:47  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag antar att större bredbandselement får problem i diskanten och vice versa?
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:50:11  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag saknar ej någon diskant i mina. Kom ihåg att det finns många bredbandare på marknaden men få låter bra. Precis som med vanliga högtalare mycket skit få bra. Så dra ej alla över en kam det finns guldkorn här och där.Och jag har ett par


Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:01:28  Show Profile Send Decadent a Private Message
Guldkorn är kanske en underdrift - snarare guldklimpar, eller kanske till och med guldbumlingar. Grattis!

Jag tänkte se om jag kan lyckas lägga in några bilder på snygga bredbandare som jag aldrig har lyssnat på. Bara ögongodis alltså . . .

Konus Audio Essence:


Carolina Audio JMT:


Och till sist Moth Audio Cicada (som är sååå vacker :-)


Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:10:13  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Snygga saker. Tänk om man kunde snida till någe snyggt själv också



Edited by - Carl-M on 2004/01/19 22:11:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:11:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Varför inte en Åskar ??
Fast det e ju ingen "äkta" bredbandare för där är även aktiv sub i



Eller Lowhter horn med 2 st bredbandare


Eller med bara 1 element



Ha det bäst
J

*edit*
Fler bilder

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/01/19 22:14:21
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:15:50  Show Profile Send Decadent a Private Message
Åskar! Den ser ut som ett periskop på en gammal rymdpråm från Alpha Centauri. Lysande! Låter den bra också? Jag gillar stativet och dämpmaterialet också. Jag kör också med slipdamm i vardagsrummet, funkar mycket bra.

Edited by - Decadent on 2004/01/19 22:16:56
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:20:18  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag vet att Lowther har en 'transmission line' (ytterligare en term jag behöver hjälp med att översätta). Von Schweikert VR-2 påstår sig också använda samma teknik, men har tydligen ingte en lång vindlande gång utan en kort och dämpad. Jag är inte så insatt i tekniken. Vad är teorin och vad är resultatet?
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:25:00  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Decadent
Vad har du för elektronik bakom högtalarna?
Var bor du?
Vi skall ha en träff i Gävleområdet inom en snar framtid då spelar nog någon på ryssar om du är intresserad.



Edited by - Carl-M on 2004/01/19 22:26:03
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:29:21  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har ingen elektronik alls som jag vill kännas vid - utom en gammal cd-snurr och ett par studiomonitorer. Allt ska inhandlas, men utan brådska. Jag finns i Stockholm, och även om jag är mycket intresserad kan jag tyvärr inte dyka upp. Tack för erbjudandet!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:37:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Åskar! Den ser ut som ett periskop på en gammal rymdpråm från Alpha Centauri. Lysande! Låter den bra också? Jag gillar stativet och dämpmaterialet också. Jag kör också med slipdamm i vardagsrummet, funkar mycket bra.


Läs här så får du mer info om bilderna.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21639

Föresten så är det inte Transmission line , dom ger på tok förlåg känslighet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/01/19 22:40:21
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/19 :  22:50:01  Show Profile Send Decadent a Private Message
Det var kul läsning Johan! Det är härligt med entusiaster, och ännu härligare när dom bygger saker till rimliga priser. Finns det någon anledning till 'snedskärningen' på Lowtherfrontarna eller är det bara estetiskt?

Jag kanske har missförstått det här med transmisison line? Handlar det inte om att bygga labyrinter för ljudet? Har inte Lowther sådana?

Edited by - Decadent on 2004/01/19 22:53:01
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/01/20 :  08:58:18  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Har haft hemma byggda Lowther (PM4) högtalare i många år innan jag köpte mina nya.

Starka och svaga sidor beror lite på vad man jämför med. Men generellt så låter Diskanten lite visset och frekvensgången är aningen skum. Dynamik med små förstärkare och attack får väl räknas till plus sida.

(Min konstruktion var något udda då jag använde dem i sluten låda. Pga. detta använde jag dem ihop med en aktiv bas.)

Edited by - qsecofr on 2004/01/20 09:03:24
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000