HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brumm i diskanten.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:25:45  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag har precis fått hem mina nya monoblock men jag är lite konfunderad över en sak. Killen som hade dem innan sa att han jämt hade dem påslagna. När jag slår på blocken men har receivern avstängd brummar det från diskanten. Det låter nästan som en summer.

Kan detta vara jordbrumm? Jag har alla kontakter jordade förutom väggutaget. Skulle det kunna vara problemet?

Löser ett s.k. elfilter detta?

Om det skulle vara jordbrumm, är det svårt att byta ut uttaget mot ett jordat?

Brummet hörs då man spelar musik på väldigt låg nivå också.

Det surrar lite i mellanregistret också men mycket mindre. Surret kvarstår även fast jag kopplar in blocket i ett jordat uttag.

Drar jag ut signalkabeln från blocket minskar surret markant!

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/01/18 17:22:16

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:38:50  Show Profile Send desoto a Private Message
Jag tror att det kan vara oönskade jordslingor som orsakar detta.
I mitt ojordade rum var jag tvungen att byta alla jordade kablar till ojordade för att få tyst på brum i anläggningen. Tidigare var det jordade kablar från cd och monoblock som var anslutna till ett jordat grenuttag (som i sin tur var anslutet in i ojordade väggen).

Jag gissar på att ett nätfilter inte kommer att lösa problemet. Att däremot snickra ihop en eller två ojordade kablar är snabbt gjort. Det löste problemen för mig, så pröva att tillverka en kabel till ett av blocken och se om det är någon skillnad.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:48:57  Show Profile Send Babar a Private Message
Om du har jordade kablar från blocken och kopplar till jordat grenuttag som är kopplat till ojordat vägguttag så kan det vara felet. Byt ut grenuttaget mot ett ojordat. Jag hade detta problem. Jordskenan i grenuttaget får kontakt med alla kablar, vilket ger problem då jorden inte kan ta vägen nånstans om du inte har jordat vägguttag.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:08:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Brummar det från diskanten????
En jordloop ger ju normalt störningar runt 50,100 och kanske 150 Hz, och där spelar väl knappast diskanten?
För mig låter det som om det är någon annan typ av mer högfrekvent störning.

Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:16:18  Show Profile Send Babar a Private Message
ja, det stämmer nog som f95toli skriver, jordbrummet jag hade var på lägre frekvens.
Läste nog lite slarvigt, du skrev ju att brummet fanns där fast du kopplade in den i jordat uttag(direkt i väggen antar jag). Då borde det ju inte vara något jordfel.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:25:37  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Det brummar från både diskant och mellanregister då jag har receivern avstängd men blocken påsatta. Brummet minskar då jag sparkar igång receivern men det brummar ändå fortfarande. Sen när jag spelar musik på låg volym stör brummet otroligt mycket.

Brummet från diskanten låter ungefär som en summer. Från mellanregistret låter det mycket mindre.

Babar>> Jag har precis den kopplingskedjan du nämner...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/01/18 20:27:53
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:28:10  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Om du kopplar bort recivern helt och kör slutsteget helt ensmant?

Brummar det fortfarande då?

Prova i så fall i ett annat rum och se om det blir samma där.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:31:48  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Ja det brummar även då, men betydligt mindre än om signalkabeln är ansluten till receivern.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:46:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du någon uppfattning om frekvensen (ungefär)? Det ju lite underligt att det brummar från diskanten, det borde väl betyda att störningen ligger högt upp i frekvens.
Det är inte helt omöjligt att det inte är en jordloop, att det ändras när du kopplar in recievern kan ju också bero på annat. Ev, ett jordfel på monoblocket (strömmen kan då ta en omväg via recivern till jord). Det kan helt enkelt också vara så att det ändras pga att receiverns utgångsimpedans lastar ingången.

En sak som ev. vore värt att prova är att kortsluta ingångarna via ett motstånd av lämplig storlek (runt 100 ohms eller så borde väl vara lagom, ett större fungerar också) och se vad som händer. Om brummet ändras då är det knappast en jordloop.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:51:44  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nä jag vet faktiskt inte alls vad det kan vara för frekvens, inte ens ungefär :-/. Jag tror inte att det är ett jordfel i blocken då de fungerade problemfritt hos den förre ägaren.

Det låter läskigt att testa...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:00:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
En lite enklare test då: Prova att ta godtycklig kabel (vad som helst som är ledande fungerar). Utan att ha någon annat inkopplat till monoblocket jorda och se om brummet ändras, enklast är att dra kabeln mellan ytterhöljet på RCA kontakterna och recieverns jordpunkt(alternativt till ett ytterhölje även där).

Om du undrar är syftet med ovanstående två förslag är att försöka förstå om brummet beror på en jordloop eller på att något är galet med monoblocket.
Det är två "standardtest" jag gör när jag letar störkällor (vilekt jag tyvärr är tvingad att göra ofta på jobbet).
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:07:39  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Hmm okej jag ska försöka mig på det andra testet du beskriver. Jag ska alltså endast ha strömkabeln och högtalarkabeln inkopplade i blocket? Inte lågnivåkabeln mellan receivern och blocket? Hur jordar jag? hmm

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:12:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Syftet är bara att koppla ihop recievern och monoblocket enbart via jorden, alltså utan att ha signalledaren inkopplad. Om du vill kan du ju ta den signalkabel du normalt använder och låta den ena änden sitta kvar i receivern, dra ur kontakten i monoblocket. Låt sedan endast ytterhöljet på signalkablens kontakt nudda ytterhöljet på kontakten i recivern. Om brummet ökar när de nuddar varandra är det antagligen en jordloop, annars är det något annat.

(ytterhöljet på rca-kontakter är jord)
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:21:35  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Brummet ökar väldigt mycket då de nuddar varandra... Så du har nog rätt tror jag.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:52:33  Show Profile Send Babar a Private Message
Testa att byta grenuttaget mot ett ojordat - då har de olika komponenterna ingen kontakt med varandra via jordskenan. Det är ju ett snabbt test.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:04:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Instämmer med Babar, det är definitivt en sak som bör testas, är det en jordloop kan det ev. lösa problemet.

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:16:39  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Hmm jag får testa det imorgon. Tack för alla tips iaf .

Återkommer med ett resultat imorgon.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/01/19 :  09:37:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Provat att vända på alla stickkontakter? Detta i kombination med en trafo på centralantennensladden löste mitt problem med högfrekventa störningar och ränder på TV'n. Dock förutsätter det att du har en radio kopplad till centralantenn, TV'n kopplad till stereon eller DVD'n till TV'n.
mvh/ Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/19 :  10:28:39  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
När jag bytte ut det jordade grenuttaget mot ett ojordat ökade brummet så tyvärr var det ingen bra lösning iaf. Undra vad det kan kosta att byta ut jacket mot ett jordag. Visserligen blir det nog en hel del kabeldragande i väggen och sånt men om det handlar om EN tusenlapp är det helt klart intressant, men om vi talar om FEM så vet jag inte.

Harry_up>> Nej jag har inte testat att vända på alla stickkontakter. Jag har en radio kopplad till centralantennen och även tvn kopplad till stereon samt dvdn till tvn. Även när jag kopplar bort blocket från receivern så brummar det, vilket är vääldigt konstigt.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:24:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker att det allt mer låter som jordfel i monoblocket, det kan vara en kabel som släppt eller en dålig lödnin. Det kan inte vara en "enkel" jordloop eftersom det brummar även när ingenting är inkopplat.

Du har ingen möjlighet att prova blocket i någon annan anläggning? Eller ännu bättre kolla det med oscilloskop?

Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:54:29  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Det är inte bara i en av högtalarna det låter utan i båda. Åter igen tycker jag det vore konstigt om det var fel på blocken då varken förre ägaren hörde det eller jag hörde det då vi lyssnade på blocken i hans anläggning.

Att prova i en annan anläggning går nog att fixa tror jag men att kontrollera det med oscilloskop är det nog värre (tror jag).

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:06:38  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Har du provat dom i ett annat rum?

I köket brukar det finnas jordade uttag att prova med.


Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:15:10  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Ja, jag släpade in ett block och en högtalare i ett annat rum som har ett jordat uttag vilket iofs är ganska gammalt men det borde gå ändå. Där brusade det också men betydligt mindre.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:22:37  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Nåja jag kopplade ur ett block och en högtalare igen och släpade upp det i köket för att prova ett av de nyare jordade uttagen där. Tror ni inte att det brummar där också? Vad glad man blir på sånt här...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:51:53  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Underligt... Jag testade att dra ur både tv och radioantennen från vägguttaget och det påverkade också brummet. Med båda antennkablarna urdragna ökade brummet.

Det verkar som om den som har jordat vårt hus inte riktigt har vetat vad den pysslade med.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:32:40  Show Profile Send mucke a Private Message
Varför skulle jag börja läsa den här tråden för. Jag har upptäckt att jag har detta brumm oxå på min Primare A 20 mk2.
Jag har iofs bytt rum nu, och jag är helt säker på att jag inte hade det i det andra rummet.
Ett svagt brus har jag alltid haft i diskanten när man sätter örat emot, men nu har jag även detta brumm ljud.
Det kommer från bas mellan register elementet.

Mvh Mucke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000