HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vart tog alla riktiga högtalare vägen??, trendigt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:02:10  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej Ni

Var tog alla riktiga högtalare vägen, dvs monster stora som en garderob, med minst dubbla 10:or, här på forumet diskuteras det (nästan) endast smålådor med max 2st 6,5:or monterade, wow, det låter ju endast poff poff poff poff, dvs inget som direkt känns i mellangärdet...., är det en trend med smått nu?, är det ingen som har något riktigt hemma?.

mvh

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:10:31  Show Profile Send pak a Private Message
instämmer lite faktiskt.
det verkar inte vara något populärt alls nu för tiden.
det är svårt att hitta några intressanta att köpa också i rätt prisklass.det är väl mest i amerika antar jag.
men det är kul när musiken blir fysisk!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:13:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Duger Thaugens högtalare?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24524

Det finns fler sådana system om du letar lite. Problemet är väl att "stora" högtalare blir ohyggligt dyra om det vara ordentlig byggkvalité. Dessutom ska man väl helst ha ett riktigt stort rum om det ska vara någon poäng.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/18 :  15:19:48  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kolla in Neriks högtalare, iofs hemmabyggda men ändå, eller NN´s JBL, knappast något poff,poff där inte.

JBL K2 duger det?

Nä riktiga element ska det vara minst 12" eller 15" i basen, även om t.ex. fem-sex st. 6,5" motsvarar en 15 tummare så blir det inte samma klang i ljudet (under förutsättning att de spelar i samma frek.reg. etc. förstås).

Jag var till alldeles nyligen helt övertygad om att flera små baselement lät bättre än ett stort (samma konarea, resonansfrekv osv.) men det fick man ju lära sig den hårda vägen att det oftast inte stämde.

Think different.

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/18 :  15:54:19  Show Profile Send matså a Private Message
Det är väl riktiga högtalar för att det sitter 6,5 i dom? Är det tjong i magen vill ha så kan man ju snegla åt Cerwin Vega.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/01/18 :  15:59:53  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Ett par sphäron kanske?



Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:01:00  Show Profile Send erik olsson a Private Message
jag håller med. stort är bra :)
personligen så har jag ett par canton ct 1020 dc med dubbla 9 tummare i varje högtalare. inte så väldigt stort men det funkar fint.

"jack just left town"
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:06:39  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har en aktivt driven tolva i varje högt.
fin bas men den stora konarean är för mkt för mitt 17 kvm rum... basen blir ofta "föör" fysiskt påtaglig

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:09:09  Show Profile Send matså a Private Message
Jo stort kan nog vara bra. Men nackdelen med stort är ju att de är mer svårplacerade.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:39:39  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Det sista jag vill ha är bas som känns som en spark i magen...

Jag tycker att det är svårt nog att få till den bas man får av en eller två sex och en halvtummare i ett normalt lyssningsrum...

Hellre högkvalitativ rapp bas som inte går allra längst ner på djupet än en mullrande blöt bas som är djup. Jag skyr stora element eftersom det oftast är svårare att få dom att spela rappt. Dock så går det ju självklart att få stora element att spela både djupt och rappt, men då blir det dyyyyyyyrt + kräver en hel del akustikarbete med lyssningsrummet om det ska blir bra.

Bara min syn på saken.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:07:02  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Det finns fortfarande högtalare som kan pumpa luft, utan att plåga oss med lådreonanser och okontrollerat PA-muller.
Jag tänker förstås på QRS Neptunus; dubbla isobarikkopplade 10-or och en tredje 10-a som slav. http://www.hificonsult.se/qrs_neptunus.html
Ett postumt tack till Olle Mårtensson vars entusiasm möjliggjorde dessa fantastiska skapelser.

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2004/01/18 17:10:04
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:16:13  Show Profile Send matson a Private Message
Hmmm, i detta fall så är faktiskt storleken inte allt.

Det blir ju ett så väldigt förenklat resonemang att säga "stora element=djup bas" att när man återgår till verkligheten så betyder det ingenting.

Naturlagarna ger ju oss bara möjlighet att välja 2 av följande 3:

*Hög känslighet
*Bas
*Liten låda

Med detta i bakhuvudet så ser man ju att trenden går mot "möbleringsvänliga"(=så små som möjligt) högtalare med en avvägning mellan basförmåga och känslighet.

Stora element har liksom inte riktigt med djupbasförmågan i sig att göra utan mer att man kan uppnå högre ljudtryck i den lägsta oktaven.(vilket man iofs kan säga leder till lägre dist och därmed bättre ljud)

Mvh/Mats

Mvh
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:37:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tänk på att det idag och sedan ett bra tag tillbaka tillverkas studiomonitorer med exempelvis 15" i botten.

Jag måste nog säga att det finns många trevliga 15"1" kombinationer på marknaden som låter betydligt mer "hi-fi" än vad jag tror folk vill erkänna, men visst, då kostar det också, men det går att få en mycket fin balans i den av matson ovan nämnda ekvationen.

Personligen gillar jag när musiken känns lite, det ger en dimension till, och lyckas man därtill hålla kvar de eftertraktade hi-fi parametrarna så blir det genast enormt roligt : )

Det "okontrollerade PA-mullret" som nämndes här ovan är något jag tyvärr själv har upplevt, men detta beror oftast på brister i handhavandet av utrustningen, inte utrustningen i sig.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/01/18 19:40:28
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:40:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Instämmer i allt av vad Kajsa skrev!
Go to Top of Page

GibsonSG
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:48:49  Show Profile Send GibsonSG a Private Message
Att högtalarna blivit mindre har väl inte bara estetiska orsaker. Om man jämför med t.ex. 70-talet har väl förstärkareffekterna ökat en hel, och det har ju minska kraven på högtalarnas känslighet!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/18 :  19:58:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Akhenaton: Det låter som du behöver dipolbasar...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/18 :  20:42:08  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Klart högtalarna skall vara stora. Annars blir det inge drag





Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:42:25  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Vad föreställer bilden? En toalettsits på en garderob? Men det ser ju inte riktigt ut som en garderob. Hrm, någon sorts skåp med toasits alltså.
Ja ja, bara det inte är skitljud så får det väl se ut hur som helst.

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2004/01/18 21:42:57
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/01/18 :  21:50:42  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Skitbra Ljud är det


Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/18 :  22:30:10  Show Profile Send Lelle a Private Message
Vad menas med "djup" bas? rapp?, blöt?

Bara för att det är stora element så behöver det inte betyda ovan ord, då är h.t. felkonstruerad.

JBL K2 (15") går inte speciellt djupt i basen (kanske -3dB @ 40-50Hz cirka) ändå ska det vara bland det bästa som finns (har inte hört just de tyvärr, de som bor i halmstad kan ju passa på till helgen, eller var det denna helg???).

Think different.

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:01:58  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Små högtalare är alltid en kompromiss i min värld. Det finns dock många lyckade sådana. Har man begåvats med en budget, eller inte vill skuldsätta sig, så är nog "små" högtalare den bästa vägen till högkvalitativt ljud. Rummet som någon nämnde sätter ju rätt snäva gränser för nyttan av jättehögtalare. Jag har dubbla 12" are i 18kvm lyssnignsrum och har skapligt rapp bas och riktigt bra djup. Mer dämpning, eller ännu hellre i kombination med ett srörre lyssnignsrum så skulle man nog få ner efterklangtiden och rappa till det lite till.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/18 :  23:43:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kolla in Neriks system under "medlemmarnas system"....

Ett litet smakprov...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/19 :  00:34:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Löser inte fler och fler basen med hjälp av en sub?
Då behövs ju iofs inga jättehögtalare.

Bravo
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:11:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är radikala skillnader i ljudet mellan en exempelvis en HGS10 (velodyn) och det vi ser här ovan, det är svårt att peka på vad det är, men jag skulle vilja kalla det för en inneboende styrka som är oerhört påtaglig även vid lägre ljudtryck som vid normal lyssning.

Konstigt egentligen, men om man jämför en aktiv 10"´s bas av rang och 2 st 218 lådor vid samma ljudtryck så är det fortfarande skillnad till de störres fördel, det är något i ljudet som, som... ja... så upplever jag det iallafall.-

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:41:57  Show Profile Send pak a Private Message
hur kul är det att dra på en liveskiva,med nåt man hört på konsert,när man minns precis hur skönt musiken kändes i hela kroppen,och så ploppar det lite mesigt när man vrider upp.då får inte jag gåshud direkt.det kan låta hur neutralt och detaljerat som hellst,men när inte det där fysiska finns som man minns efter konserten,så blir man bara irriterad över att man inte har större högtalare.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:28:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Hellre högkvalitativ rapp bas som inte går allra längst ner på djupet än en mullrande blöt bas som är djup. Jag skyr stora element eftersom det oftast är svårare att få dom att spela rappt. Dock så går det ju självklart att få stora element att spela både djupt och rappt, men då blir det dyyyyyyyrt + kräver en hel del akustikarbete med lyssningsrummet om det ska blir bra.

Bara min syn på saken.


Kunde sagt det bättre själv! Dock så skyr jag inte stora element, men däremot är det som du säger, dyrt om det skall bli riktigt, riktigt bra. Och, det kräver alltid akustikarbete med rummet om det överhuvudtaget skall bli riktigt bra, oavsett högtalare!

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/01/19 20:29:25
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000