HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver hjälp... Igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/26 :  13:54:22  Show Profile Send Sharic a Private Message
Hejsan igen, nu har jag köpt en Denon DRA-585RD, nu är det bara högtalare kvar (Fick med nån kanske dålig techniqs cd spelare)

Frågan är väl vad man ska tänka på när man köper högtalare? Jag måste ju ha ett par som passar till recievern.

Vad är det för skillnad på vanliga högtalare och bashögtalare? måste man ha båda eller går det med bara bashögtalare?

Skulle dessa högtalare passa bra (Ska pumpa heavy metal och techno): http://www2.blocket.se/view/2004967.htm?l=0&c=1&city=0

Är det någon som har nån bra sida där det står info (Speccs etc) om Denon DRA-585RD ? Hittar ingen riktigt bra :p

Tack på förhand

/Niklas

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:03:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Dom högtalarna skulle inte jag ha köpt i alla fall.
Vad har du för budget?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:13:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag vet inte vad du menar med en "bashögtalare". Det närmaste jag kommer att tänka på är en subwoofer, och en sån räcker det inte med kan jag informera om.

Vill du ha bra ljud köper du inte de där högtalarna. Vill du ha bumlig och blöt bas är det dock bara att köpa!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:22:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ett STORT varningstecken för dom burkarna, kommer förmodligen låta hur hemskt som helst !!!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:31:44  Show Profile Send andar a Private Message
Varför inte satsa på ett par stativare och komplettera med basmoduler... T.ex. ino audios, finns ju i flera storlekar, färdigbyggda eller byggsats...

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/26 :  14:57:28  Show Profile Send Sharic a Private Message
Okej tack :) bra att man frågar här innan man köper saker iaf :) Vad för budget... på högtalare vet jag inte riktigt, vill helst köpa begagnat men mellan 2000-5000 hade jag väl tänkt mig...

Nån som sagt som vet nått om recievern? gärna hojta till isf?

Om ni har några andra förslag till högtalare skicka gärna länk med begagnat eller nytt vad det nu är så jag kan läsa lite om dom, tack :)
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/26 :  15:44:15  Show Profile Send joakim a Private Message
Skippa definitivt Zachry-burkarna om du har ambitioner att det på något sätt skall låta bra. Genexxa har även de liknande högtalare som också bör undvikas.

Exakt de högtalarna du har i länken fick jag laga åt en polare för ett tag sedan pga trasiga mellanregister.

Sammanfattningsvis har de skrikig diskant, instängt mellanregister och bumlig bas.

Jag skulle klassa dessa som de första burkar man köper med enbart syftet att impa på sina 15-åriga klasspolare. Det kan hända att du skulle bli nöjd om du har låga krav, men jag skulle inte räkna med det. Fast basbummel i registret 80-120 Hz lär de prestera, så fest dunka-dunka grejar de.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/26 :  15:48:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ska du ha nått hyffsat röjigt men ändå "good enough" är Dali 808 ett bra alternativ, beg pris på 808, ca 3000.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:06:03  Show Profile Send Sharic a Private Message
Felet är det att jag aldrig verkar hitta några begagnade dali högtalare :) Vad finns det mer för ställen att leta på än här i säljes forumet och blocket? Tack
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/01/26 :  16:13:58  Show Profile Send bliss a Private Message
testa http://www.hifimagasinet.com

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/26 :  18:37:12  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Kolla in ett par begagnade Cerwin-vega, Där har du bra tryck som du verkar vara ute efter.
Eller ett par begagnade QRS Tellus, en högtalare som levererar mkt ljud (välljud också), kanske lite mera pengar men jag lovar dig bättre ljud!

/Mikaell.

Edited by - Mikaell on 2004/01/26 18:38:41
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/01/26 :  19:13:22  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Sharic: Jag satte ut en köpesannons här på Hifi-forum och lyckades köpa ett par Dali AXS8000 för 2000kr! Så sätt ut en egen köpesannons och kolla vilka svar som du får!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/01/27 :  09:07:23  Show Profile Send Sharic a Private Message
Linn keosa högtalare, nån som kan säga något om dom? Är dom bra? Funkar bra till min reciever? funkar bra att spela heavy metal? Säg allting ni vet om dom, även om någon har sådanna eller provlyssnat så säg vad ni tycker :)
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/27 :  09:56:09  Show Profile Send John a Private Message
Sharic: skickade ett e-mail med en kort beskrivning för en stund sedan. Jämfört med flera av de andra (dyrare) förslagen i denna tråd kommer de nog till korta, men för priset tycker jag att den är helt ok. Metal och techno är jag dock något osäker på (har inte testat så mycket)
/en john igen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/01/27 :  19:17:50  Show Profile Send Tomas a Private Message
Linn är väl inte direkt hårdrock och techno i första hand, jag skulle satsa på cerwin wega för de pengarna.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000