HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dual mono kylning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:47:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
halloj. jag har stött på ett litet problem i byggandet av mitt slutsteg!
Hela steget är uppbyggt så att allt(utom strömbrytare och nätbrunn) är separat för varje kanal.
problemet jag har är att jag bara kan ha en kylfläns!
då kommer alltså de båda förstärkarchippen(det är en chippbaserad) sitta på samma kylfläns...utan isolering! förut har de bara suttit på de gamla lådorna och det verkade inte vara något problem om de var "kopplade" till varandra.

tror ni det funkar?

Euroline - T-Amp - DIY

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:54:04  Show Profile Send DIYamps a Private Message
vad är det för chip ? LM3886 ???
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/17 :  18:58:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Chippen är normal sett inte isolerade (såtillvida man inte kör isolerade kåpor) och även om kåpan är kopplad till V- och man kan tycka att det inte gör nåt så skall man inte frestas att köra oisolerat. Det är ingen riktig V- såvitt jag vet och de flesta som prövat har köpt nya fina chip efter testet...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/17 :  20:31:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
diyamps- jag vet inte riktigt vad det är för chip, jag bygger bara ny låda till ett par gamla steg. chippen är kanske 6-7 gånger större än lm-3886.

hur menar du usrv? att det absolut ska vara isolerat? men hur hade han som byggt dem tidigare tänkt?

Jag mätte och kollade om baksidan av chippen var ansluten till någon av anslutningspinnarna och det var den inte... borde det inte vara lugnt då? då måste väl baksidan redan vara isolerad från allt det där mystiska i chippet?


Nu är jag lite OT men det är ju ändå min tråd :D. Det sitter en kondensator på signalingången som är på 10uF/15v jag antar att det är det där filtret som finns på så många förstärkare och som jag just nu har glömt namnet på. Men tyvär är det en enkel radiell elektrolyt som sitter där :(. Det jag undrar är såklart om jag kan byta ut den och om det då är viktigt att den nya är på 10uF?... man vill ju gärna ha nån finkonding där eftersom det är sagt att det ska vara mycket bättre. vilka värden är acceptabla här?(jag antar att man kan byta den mot en polyprop-kondensator!)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/01/17 :  21:07:20  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message


kan vara internt isolerat, men mät även med diodtest funktionen mot metallen för säkerhets skull. på båda hållen...

kondensatorn på ingången kan med fördel bytas ut mot en plastfolie. har du ett lägre värde kommer ingångsfiltret att falla av tidigare (det är ett lågpassfilter) , exakt när beror på ingångsimpendansen.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/17 :  21:25:51  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok, ska kolla om jag har någon diodtestfunktion(hoppas det).
men om jag vänder testsladdarna åt båda hållen? då borde man väl kunna mäta det? jag mätte nämligen en diod och då fick den utslag(ja jag vet att jag inte formulerade det så bra men jag kom inte på något bättre).

ok, så ju större desto bättre, tyvär är det ju ju större desto dyrare också så jag får se vad jag har råd med.
i vilka regioner ligger delningsfrekvensen ungefär(väldigt ungefärligt)? jag antar att det för en 4.7uF fortfarande ligger ganska lågt?


ok medans vi ändå är OT så kan jag ju smyga in en till fråga: är claes ohlsons likriktarbryggor något att hänga i julgranen?
tror ni de räcker? det som sitter där nu är små spinkiga dioder som nästan ser ut som knappnålshuvuden!... det kan hända att jag lyxar till det och köper P-A:s finsmakarbrygga om jag känner att jag har råd!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/18 :  15:24:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
eftersom jag inte har lyckats hitta någon koppling mellan baksidan och någon pinna så sätter jag nu båda chippen på samma kylfläns!

hoppas det funkar!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000