HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 anodspänningsrelä
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:06:42  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej har till ett av mina förstärkarbyggen betsämt mig för att använda relän för att slå på anodspänningen någon minut efter glödspänningen men har en liten fråga angående ett relä.

Jag har ett sockelmonterat "schrack" 24v relä som jag tänkt att använda. Men enligt texten på reält så är maxvolten man får lägga på reläbiten 250v~ 10A.

Är det lungt att lägga på 450v likspänning på relät eller kan det överbelastas?

Har relän som klarar 2kv men dom matas med 230v så då måste jag använda 1 relä för att mata det relät och det tar ju lite mer plats.


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:12:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det borde väll inte vara några problem.
Visserligen har jag ingen större koll på reläer men du lär väll inte köra 10A i anodström??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:39:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bara du kopplar via ett motstånd funkar det. Alltså reläet i serie med ett motstånd som begränsar strömmen. Annars bränner du ihop reläet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:18:37  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Men om jag kopplar ett motstånd i serie med reläet för att begränsa strömmen borde inte strömmen begränsas till förstärkaren också...?

ska allså inte driva reläspolen med 450v den ska drivas med 24v

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/01/16 :  21:02:49  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag skulle vilja föreslå att du låter reläet bryta växelspänningen före liktiktaren, det är mildare för reläet. Det är inte någon bra lösning om det finns glättningskondensatorer på båda sidor om reläet då du råkar ut för en våldsam uppladdning av den ouppladdade kondingen genom reläet när det sluter, kontaktytorna kommer att ta slut fort.

En annan idé är att ha ett motstånd parallelt med reläkontakten som tillåter en viss ström att passera under uppvärmningsfasen så att kondensatorerna inte är helt urladdade när reläet slår till, om man låter spänningen stiga till 40-50 volt eller liknande borde inte rören ta skada, någon som vet om det är ofaligt?

Har du tänkt använda rörlikriktare?


MvH Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:23:07  Show Profile Send Uniper a Private Message
Om glöden är på en stund innan anodspänningen måste du nog ha ett relä till som kopplar bort utgången. Annars tror jag att det är väldigt stor risk att du får en jättestor smäll på utgången när väl anodspänningen kommer på.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:29:13  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag har haft sådär på ett rörsteg men jag fick ingen smäll, bara ett svagt knäpp och ibland inte ens det men small till gjorde det aldrig.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:29:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tänkte på om du har kondingar direkt efter reläet då svetsas ju reläet ihop. Motståndet kan ju lämpligen ingå i filtreringen. Relä på utgången är nog bra också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/01/16 :  23:34:23  Show Profile Send MartinX a Private Message
När det gäller startsmällar tror jag inte det behöver bli så faligt, om det är ett push-pull slutsteg, rören måste ju arbeta i motfas för att skapa utsignalen och vid spänningstillslag rusar ju strömmen till samtidigt till de två slutrören och startsmällen balanseras ut av utgånstrafon.

Om det gäller en single-ended förstärkare kanske det kan bli en startsmäll, fast utgångstrafons ganska stora primärinduktans borde mildra strömrusningen, sen har man ju ofta stora filterdrosslar också det kanske inte blir så farligt där heller.

Jag minns ett transistorslutsteg jag byggde en gång som hade en helt symetrisk kretslösning. vid till och frånslag hördes endast ett ytterst minimalt klick i högtalaren.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:00:34  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo jag tänkte aldrig på kondingarna iof. Vid närmare eftertanke så skulle dom nog bli ihopsvetsade ganska snabbt. Har iof ett problem till.

Trafon har 2st lindningar en 340v och en 50v. 50v går efter likriktning till den negativa gallerspänningen. Ska man sätta den på ett relä tillsammans men anodspänningen så att dom slår på sammtidigt eller?

Är det skadligt om den spänningen ligger på men inte anodspänningen?

Om man sätter ett relä på utgången så blir väll utgångstrafona obelastade tills relät sluter? Har iof ett 1kohm motstånd på utgången på varje trafo som ska skydda mot obelastning tror jag men är det nyttigt för utgångstrafosarna?

Det e vanliga dioder till likriktningen så inga rör där tyvärr.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/01/17 12:11:30
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:08:11  Show Profile Send Fostex a Private Message
Du kan sätta så att relät på utgången switchar över till ett 8ohms motstånde (eller vad du nu kör för impedans) så kommer trafon att vara belastad ändå.

// David
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/17 :  12:10:44  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo det går ju iof att göra

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/18 :  00:12:17  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Föresten ska man kanske slänga på en DC-skyddskrets på utgången när man ändå håller på?
som denna kanske?
Eller är det overkill på en rörförstärkare då det inte finns några trissor som kan gå sönder och släppa ut elak dc?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/18 :  00:20:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
DC-vakt är onödigt om det är trafo på utgången.
quote:
Trafon har 2st lindningar en 340v och en 50v. 50v går efter likriktning till den negativa gallerspänningen. Ska man sätta den på ett relä tillsammans men anodspänningen så att dom slår på sammtidigt eller?

Är det skadligt om den spänningen ligger på men inte anodspänningen?

Kör med relä bara på anodspänningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/18 :  01:28:46  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo jag tänkte väll att ett dc-skydd skulle vara lite onödigt:)

Så jag ska bara köra ett relä på anodspänningen och relän på utgången då. får väll se om utgångsreläna behövs eller inte.
Blir det ingen smäll i högtalarna så behövs dom inte då.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/18 :  01:37:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, om det är en PP-förstärkare så behövs nog inget relä på utgången. SE är något annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/18 :  10:57:48  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo det e Push-Pull så jag testar utan

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:11:01  Show Profile Send time a Private Message
Vad du krånglar till det ! Varför inte använda en diod, typ 6D22 med en frän toppanod eller ett likriktarrör kopplad i brygga med två dioder ? Reläer pajar alltid

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:17:50  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo visst det skulle man också kunna göra iof:) du menar att diodröret isåfall skulle kopplas i serie med anodspänningen och fungera som en mjukstart då eller?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000