HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Litteratur
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/01/17 :  17:56:07  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Vid ett besök på det lokala biblioteket konstaterades att det finn obifintligt med litteratur om Hifi konstruktion (DIY).
Naturligtvis påpekades detta
Svaret blev en förfrågan vad som jag efterfrågade.
Har någon förslag på bra litteratur ang. Hifi med inrikting på konstruktion av Elektronikkonstruktion (först. mm) , Elektromekanik (högtalare) samt akustik.
Alltså lämplig DIY läsning.
//Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/18 :  13:04:52  Show Profile Send JoelH a Private Message
Ja!
Jag är också intresserad!

Måste väl finnas nån som sitter på nåt boktips?
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:54:06  Show Profile Send Lelle a Private Message
För högtalarteknik/konstruktion rekommenderas "Loudspeaker Cookbook", på KTH finns (fanns) det också en bok elektroakustik (av Liljenkrans har jag för mig) ganska hög nivå teoretiskt dock i den boken, inga "färdiga" högtalarexempel finns där i.

ELFA har en hel del böcker (de flesta, alla? på engelska).

De flesta böcker som jag har haft tillfälle att kolla i är ganska teoretiska och på ganska "hög" nivå d.v.s. det krävs nästan alltid ganska goda teoretiska förkunskaper i elektronik, matematik, fysik etc. minst på tekniskt gymnasienivå (4-årig) el. helst högskolenivå tyvärr.

Nä, den bästa boken som jag kommit över är nog "Loudspeaker Cookbook" den fattar även vi dödliga efter att man läst den tre gånger ungefär

Think different.

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/01/18 :  16:29:35  Show Profile Send markusA a Private Message
Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason. Kolla runt efter bästa pris, den är dyyyyr här hemma i Sverige.
Sedan kan jag rekomendera en ordentlig genomläsning av en vanlig fysikbok. (Physics Handbook är mkt bra att ha.) När jag satt och grubblade på filter så plockade jag till slut fram min formelsamling och härledde de relevanta formlerna. Så grundläggande fysik kan vara användbart.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:22:02  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hefty, tror ljudia har bästa pris på den, men frakten är DYYYYYR

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/18 :  17:37:25  Show Profile Send Peter S a Private Message
Gäller det rör-teori är väl "Valve Amplifiers" av Morgan Jones ganska grundläggande, eller vad säger ni som vet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000