HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DVD som kan spela in men ändå låter bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/01/17 :  14:33:40  Show Profile Send Sondek a Private Message
Då jag förmodar att det är ännu svårare att utveckla en DVD-RW spelare som kan matcha en cd spelare i motsvarande prisklass än en ren DVD spelare så undrar jag om någon lyssnat på dessa?

Skulle gärna byta ut Videon och möjligheten att docka på en digitalkamera och föra över filmerna via Firewire är ju lockande.
Hårdiskinspelning finns ju till och med!

Men eftersom man är gammal två-kanalare så blir man lätt lite skeptisk till vilka ljudmässiga kvaliteér denna DVD-RW spelare kan frambringa.


Bättre och bättre dag för dag :-)

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/18 :  15:37:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är än så länge förmodligen uteslutet att man skall kunna få något bra cdljud ur dvdinspelare.

Det här av samma anledningar som varför hemmabioreceivers låter sämre än stereoreceivers och rena stereoförstärkare är det bästa valet om man prioriterar stereoljud förstärkningsmässigt.

Det innebär ännu mer kompromisser ur en dvdspelare som både skall fungera som video och komplement till en cdspelare.

Man får troligen vänta några år alternativt betrakta dem som bättre videor. MvhKristofer
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  07:41:22  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Tja, kan man bara ta ut signalen digitalt så skall väl en
inspelningsbar DVD kunna låta lika bra som en vanlig DVD?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/19 :  08:50:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men tyvärr så är de inspelningsbara dvdspelarna idag av ganska låg-fi klass överlag.. Men i teorin så ska dom nog kunna låta lika bra som en dvdspelare om några år eller så...

/M
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  10:16:46  Show Profile Send Hotspur a Private Message
MartinH: Du menar alltså att DVD-R funkar sämre som CD-drive än en vanlig DVD?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:29:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej det gör jag inte, men som allt annat så när det ska in ytterlggare delar som kostar penagr så måste det sparas på nått för att få ekonomin att gå ihop....
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  12:59:02  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Sparas? Den billigaste DVD-R maskinen kostar ju ändå ca 7 ggr mer än den billigaste DVD:n?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:41:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men den är ändå inte speciellt avancerad som product, och det går ju idag att få tag i inspelningsbara spelare under 5000:- och det är inte vräldens mest avancerade apparat om man ser till chassie, digitalutgångar osv, det går helt enkelt inte att göra hur bra som helst för hur lite pengar som helst, men jag tror nog inte det blir så stor skillnad mot en "vanlig" dvd i sammaprisklass, men det är inte nån stor match för en ren cd i samma prisklass att låta bättre...

/Martin
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  15:14:00  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Den billigaste DVD-brännaren/spelaren kostar ca 4000:-.

Låt oss säga att vi tar en sådan, en vanlig bra DVD-spelare för 4000:- och en vanlig bra CD-spelare för samma summa, sedan jämför vi spelarna - på två sätt:

1) Hur de fungerar som integrerade CD-spelare (vi tar ut signalen analogt)
2) Hur de fungerar som CD-drive (vi tar ut signalen digitalt till en DAC)

Jag är tämligen övertygad om att:

#) I fall 1 så skulle CD-spelaren krossa de två DVD-maskinerna!
#) I fall 2 så skulle det bli betydligt jämnare men med CD-spelaren på sista plats...

Att DVD-spelare ofta fungerar utmärkt (rent ljudmässigt) som drive är ett välkänt faktum för de flesta, liksom att digitalutgången på en integrerad CD-spelare inte ofta är särskilt påkostad. Precis som det är välkänt att analogdelen i en CD-spelare oftast är fullkomligt överlägsen den i en DVD-spelare för samma pengar. Här kan vi snacka om att man sparat in någonstans, men knappast i jämförelsen mellan en DVD-spelare och en DVDR-maskin?

Åsikter, någon?




Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:07:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför skulle det vara så att digitaldelen är betydligt bättre än på en cd ???
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  17:27:14  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Digitalutgången på en DVD-spelare är ju en primärfunktion
medan den på en CD-spelare är en sekundärfunktion. Alltså
sparas inte krutet på DVD-spelaren där, utan i analogdelen
och tvärtom i CD-spelaren...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/21 :  10:26:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men det konstiga isåfall blir ju att dvdspelaren i samma prisklass ändå får stryk av cd:n vid jämförelse trots att man plockar ut signalen digitalt hos båda och låter förförstärkaren / processorn behandla båda signalerna.

Mär kväl det här är inget som jag bara läst utan som tycker efter att ha gjort lyssningstest.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/21 :  13:33:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
För man kan ju oxå säga att det primära i en cd är att återge musik och i en dvd film, så då fårstår man lite varför resultaten ofta blir så att dvdn blir sämre...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/21 :  13:44:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men saken är ju att även den billigaste DVD måste kunna ge ifrån sig en "korrekt" DTS eller DD signal, dessa är betydligt känsligare än en "vanlig" ljudsignal i den meningen att medan 99% av befolkningen inte skulle märka om det blev ett bitfel då och då i avläsningen av en CD-skiva så skulla nog alla märka om det blev fel i överföringen av en DTS-signal (om signalen försvinner så får recivern rejäla problem och ljudet kan förvinna i några sekunder innan recivern "låser" på signalen igen).

Även i billiga DVD-spelare måste därför digitaldelen hålla en viss kvalité, det kostar desstuom inte så mycket extra eftersom de flesta funktionerna i en DVD finns inbyggda i ASICs som inte kostar så många kronor. Det gäller för övrigt ALLA integrerade kretsar, vad vi betalar för är utvecklingskostnaden, inte tillverkningen av själva kretsen som är ugefär densamma vare sig det är extrem high-end eller kretsar till en klock-radio.



Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/21 :  14:26:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men använder man en cdspelare som transport och det blir fel i utgången så kommer den separata dacen oxå få problem, den kommer att tappa låsningen och då kan det blir avbrott då med...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/21 :  14:46:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo men min poäng är att digitalutgången på en CD inte är gjord för att skicka ut "känsliga" DTS eller DD signaler.

Dessutom är ju antalet "rena" transporter lätträknaade, de flesta CD-spelare som säljs är primäört gjorda för att används sin inbyggda DAC.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/01/22 :  09:16:21  Show Profile Send matson a Private Message
Om man plockar in produktionsvolymer i resonemanget så borde en dvd för samma pengar som en CD vara klart bättre. Det är också min erfarenhet. Digital ut menar jag alltså.

Mvh/Mats


Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/01/22 :  10:37:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog inte dts signaler skulle vara så mycket annorlunda än en pcm signal, men det ska jag dock låta vara lite osagt..

Men visst är nog digitalutgången på en dvd nått som ska användas mer än i en cd för samma pengar och förmodligen är den i detta fall då bättre, men jag tror nog inte det alltid är så...

Men i frågan var det en undran om spelaren i sig skulle kunna låta bra och inte om man använde den som transport.. Och där tror jag man skulle vinna mer på att använda en bra cdspelare för mindra pengar om man skulle lyssna på musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000