HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Är Thule Space PR250B+PA350B+DVD250 något att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:07:43  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag har fått ett erbjudande att köpa Thule Space PR250B (ej uppgraderad till PR350B) + PA350B + DVD250 (ej DVD250B) för 35.000 kr och behöver hjälp/synpunkter/åsikter/rekommendationer, samt vad ni anser, om detta paket? Är detta ett bra pris t.ex?

Mina önskemål är följande:
- komptent CD/DVD
- detaljrik 2-kanal/hifi
- superb multikanal (DD5.1 och dts)
Jag (önskar) tillhör(a) båda lägren (hifi & hembio) numera...

Saker jag förstått som INTE fås med ovanstående paket:
- DVD-Audio (och/eller SACD)
- Dolby Pro Logic II eller dts NEO:6
- SCART-utgång (eller har jag helt fel på denna biten ang. DVD250?)

Lite frågor:
- Går det att definiera brytfrekvensen för högtalarinställning "small" i PR250B?
- Går mjukvaran att uppdatera själv i PR250B eller måste man lämna in den och hur mycket kostar det?
- Vilken typ av I/O-kabel behövs mellan PR250B och PA350B för att PA350B skall "följa" PR250B?
- Går mjukvaran att uppdatera i DVD250 för att eventuellt har möjligheten att spela fler media- och mediaformat, eller måste man lämna in den och hur mycket kostar det?
- Har DVD250 SCART - går det att uppgradera om SCART inte finns?
- Går DVD250 att uppgradera med DVD-A (och/eller SACD)?

...finns det andra alternativ för max 50.000 kr.
I dessa 50.000 kr behöver nödvändigtvis inte CD/DVD-spelare ingå.

Jag har nämligen en uppgradering på gång till våren och börjar nu kolla vad som finns på marknaden. För min del är det dock endast nya/butiksex. produkter på avbetalning som gäller (som detta paket, som är obetydligt använt i butik), då jag och sambon köpte en lägenhet nyligen så ekonomin/cashen räcker inte till...
Och jag är fullt medveten om att ljudideal är ju ytterst personligt, men lite initiala riktlinjer kan man ju alltid fråga efter...

Min anläggningen ser ut på följande sätt där surroundreceivern och 2-kanals integrerade förstärkaren/slutsteget skall bytas ut (samt eventuellt även "CD"/DVD-spelaren om plats finns i prisbilden):
- NHT 2.5i (front)
- AC-1 (center)
- 1.5 (surround)
- Sony STR-DA50ES (surroundreceiver)
- S.A.T. Amplifix (2-kanals integrerad förstärkare/slutsteg)
- Philips DVD963SA ("CD"/DVD-spelare)
- Canton AS 50 SC (subbas - om detta är av intresse?)

All information uppskattas!

EDIT: Priset är 35.000 kr och inte 40.000 kr som jag skrev innan.

Edited by - C-Quence on 2004/01/07 19:54:16

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:28:59  Show Profile Send ryst a Private Message
orkade inte läsa allt
men de byter inte bara mjukvara när de uppgraderar PR250 till 350, de byter i princip alla kort i den.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:52:55  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Heheh, jo jag förstod att de byter ut hela innanmätet, mer eller mindre - skrev kanske lite luddigt...
Jag har inte haft någon större kontakt med Thule-produkter innan, så jag vet nog inte allt som är eller inte är möjligt att göra/byta ut/uppdatera/uppgradera i dessa produkter.

Men, verkar priset vettigt i dagsläget då, eller ska man kolla på annat?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/01/07 :  16:00:23  Show Profile Send ryst a Private Message
har ingen direkt uppfattning av vad de andra prylarna du listar går för, men jag köpte min PR250B för 10.000 i somras.
Så mao tycker jag inte priset är helt upp åt väggarna, nypriset är väl runt 70.000:- på prylarna.

Du kan ju alltid pruta 2-3.000:-

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/07 :  19:54:33  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Priset är 35.000 kr och inte 40.000 kr som jag skrev innan.
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:26:54  Show Profile Send paddan a Private Message
En uppgradering kostar enligt Hifiklubben 14998:-. Jag frågade dem eftersom jag själv var intresserad av en sådan uppsättning.
För pengarna (du angav 50000:- eller därunder) så skulle jag rekommendera en Primare SP31.7 + Primare A30.5.
På rätt ställe (om du vill ha en rekommendation så PM:a mig) får du dessa för en bit under 50000:-. Då får du inte DVD:n, men kan senare uppgradera till tex en Primare DVD30 som spelar allt (på samma ställe som jag pratade om innan så får du nog ett riktigt bra paketpris om du köper allt på en gång). Vill du sjukanals ljud senare så kan du bara komplettera med en A30.2.
Jag vill inte lova för mycket, men mina ljudideal gjorde att jag släppte Thulekomben och köpte en komplett sjukanalsanläggning från Primare. Jag är mycket nöjd med ljudet.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/01/07 :  20:29:36  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag har haft Pr-250b & Pa-250b och kört med samma front och center som dig.
Jag gillade starkt Thule ljudet(vilket vissa inte gör), slutsteget har bra med kraft i 2-kanals läge, mycket bättre än om du kör det i 5-kanals läge! Bra driv i basen om än lite mörkt med 2.5i, och mycket detaljer i diskanten.

Slutsteget funkade bäst tillsammans med Pr-250 än med andra försteg.
Om du skulle välja ett annat försteg så måste det försteget ha separat L/R för stereo om du vill att steget ska slå över till 2-kanal automatiskt.
Dvs L/R för surround och L/F för stereo.

Skillnaden Pa-250b mot Pa-350b finns där men jag tyckte inte det var väd ca 10000:-

Priset 35000:- är väl inte så farligt om sakerna bara är knappt begagnade och med tanke på att du får kredit.
Begagnat ska inte kombon Pr-250&Pa-250 kosta mer än 20-22000:- tycker jag.

Lycka till!


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:13:03  Show Profile Send C-Quence a Private Message
paddan, du har ett PM.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/07 :  22:14:35  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Amund, tack för informationen - tåls att tänkas på.
Jag spanar läget/marknaden, så jag får se hur det blir...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/08 :  09:54:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Cinema Concept har erbjudande enligt:
Thule system (dvd space dvd250 - PR250B - PA350B (ordinarie ca 65000 kr) demoexemplar 35.000 kr

...fick nyhetsmail idag.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/10 :  05:23:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
De erfarenheter jag har av Thule är att de spelar musik, en inte oväsentligt del av en anläggnings kapacitet enligt mig.
Bra i flerkanal, utmärkt i balanserat läge tvåkanal.

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/19 :  07:46:22  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Mitt andra Thule PR250b spelare lika bra som det första, i tvåkanal alltså (har inte testat flerkanal).
Jag bytte från guld- till silverdesign och är helnöjd med hur detta steg presterar, såväl digitalt
som analogt (Pure Direct XLR). Han jag köpte steget av (som jobbade på Thule!) kunde dock rapportera
att Thule haft en del kvalitetsproblem med PA250b, varför 350 förmodligen är ett mycket bättre köp...

Lycka till!
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/21 :  15:47:31  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Thule-paketet går/gick bort för min del.

Efter att har diskuterat detta paket med både entusiaster (er och och likasinnade) och vissa säljare (dumt kanske, men men, hehe), så har jag valt bort nämnda paket p.g.a. Thule's kvalitetsproblem men också för att jag känner att paketet inte riktigt var up-to-date.
Ljudet lär det ju säkerligen inte vara något större fel på, men jag känner att jag vill ha något mer "fräschare" och för tillfället ligger Primare SP31.7 mkII & A30.5 mkII på min inköpslista tillsammans med Amphion Argon2 & Origo.

Men men, den som lever får se...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000