HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gör HiFi mig lyckligare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:26:23  Show Profile Send Ix a Private Message
Innan jag tar itu med själva frågeställningen vill jag göra två förtydligande bekännelser...

Bekännelse 1: Jag var här på forumet och snurrade för ca 1½ år sedan. Efter lite om och men slutade det med att jag köpte ett par Philips HP-890, istället för en HiFi-anläggning. De kopplade till hörlursutgången till min gamla Sony Discman D-245 tycker jag låter tokigt bra.
Bekännelse 2: Det finns två anledningar till att jag nu återvänt. Dels är jag en så kallad "prylbög" (ursäkta uttrycket) och lockas något otroligt av de rena formerna och underbara specifikationerna hos HiFi-komponenter. Dels så stör det mig att det finns nyanser i musiken jag lyssnar på, som jag kanske aldrig hört.

Så...då var det avklarat...

Frågan är alltså:
Är det vettigt att, med ovanstående fakta i ryggen, börja spara till en HiFi-anläggning?

Jag hade i sådana fall inte tänkt mig systemet "Värsting-Kerstin", utan snarare något i upp-till-10 000 kr-klassen (vilket är väldigt mycket pengar för mig). NAD:s BEE-kombination till exempel, som ju sägs låta förhållandevis bra för slantarna och är så snygg så man får stora dåndimpen.

Misstänker att den här frågan är lite udda på ett forum fyllt av 50 000 kr-anläggningar, men jag hoppas ni har överseende med en förvirrad själ som för andra gången börjar snegla åt HiFi-världen.

Tack på förhand.
//ix

[edit] Förbättrad grammatik. Ooops, det heter ju "bekännelse" för tusan! Skyller på några dygns tentaplugg.

Edited by - Ix on 2004/01/16 15:11:36

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:30:21  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Det gör i alla fall mig lycklig. Och visst är det ok med en anläggning på 10000:-. Kan man åstadkomma mycket med. Mer än vad många här vill tillstå. (Inget negativt mot någon menat.)

Kalle
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:34:58  Show Profile Send ayayay a Private Message
En mycket relevant frågeställning

För min egen del kan jag understrycka att om du är musikintresserad, så kommer ett HiFi-intresse göra dig lite lyckligare.
Visst är du "prylbög" så är detta intresse inte heller helt fel

Jag har under en längre tid levt med et nerpackat system pga "platsbrist". Träffade kärleken. Hyr ut min 85kvm 3:a, or nu i hennes 25kvm 1:a. Det talar för sig självt eller hur?

Men nu har jag då äntligen hittat en lösning genom forumets alldeles egna högtalare som jag hade tänkte bygga åt mig. Det blir ett "kompaktare" system än vad mitt system med Quad ESL 57:or ( de tar ju lite plats)

Och iochmed denna lösning så känner jag att jag blir lite lyckligare när jag ser mig själv, inom en snar framtid sittandes avnjutandes en härlig skiva.

Prylstatusen är heller inte fel ;o)

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:37:32  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Välkommen ner i träsket :)
Klart du kan hitta en anläggning som passar dig för 10 000:-

Kom ihåg att vad folk säger här på forumet bara är en hint om hur saker låter, kan matchas ihop osv.
Det viktiga är vad DU tycker och hur det låter HEMMA hos DIG.

NAD fungerar säkert bra, kolla även på Cambridge CD och Förstärkare. Och köp dig sedan ett par beg. stativare tex.
Men som sagt, det finns miliontals vägar att gå.

Lycka till!
Mvh Patrik

Edited by - patrikpolly on 2004/01/16 14:38:19
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:41:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har du ambitionen att leka med hifi och verkligen vilja lyssna kritiskt så kommer du att höra skillnader det lovar jag. Ljud är ju som med det mesta annat, det är lätt att acceptera det som låter bättre utan att egentligen reflektera åt hur mycket bättre det egentligen låter. Däremot om du har den anläggningen en tid och sedan går tillbaka blir skillnaderna löjligt påtalande. T.ex. som att köra en skitbil som jag, Volvo 740 '88. Jag tycker den går bra å så, och visst är det roligare och skönare att sitta och puttra i farsans V70 XC, men det är först när jag kommer tillbaka in i min egen bil jag verkligen börja må dåligt över hur skrotig min egen bil verkligen låter/känns och beter sig

Likadant är det med hifi. Har du ambitionen att vilja njuta av den bättre ljudkvaliteten som ett bättre system ger dig så skulle jag rekommendera att du uppgraderar. Men när du väl tagit steget finns det ingen återvändo. Så börjar du fundera om inte de där andra liite dyrare högtalarna inte låter lite bättre ändå, när du väl märkt skillnaden på de du köpte, och så börjar inköpskarusellen

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:47:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det som ayayay säger kan också vara tvärt om, att man kan få upp ett musikintresse p.g.a. av hifin. Jag själv har aldrig varit musikintresserad, d.v.s. fram till dess att jag köpte mina första högtalare och det var så sent som i början 2000. Annars har jag bara lyssnat på musik via radion i bilen.

Frun tycker att det är lite underligt att jag nu kan ta och släcka lyset och sitta i beckmörkret i källaren och lyssna på ledsam musik.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:49:15  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
NADs BBE grejer är riktigt bra för pengarna, dom hade jag valt om jag var som du. Högtalare är mycket mer personligt och så har du detta med stativ eller golvare. Lyssna runt så mycket du kan och kan du låna hem så gör det. Lycka till och lycklig med hifi det blir man.

Framför allt av musiken som spelas på ett bättre sätt men också av den där underbara stunden man packar upp, kopplar in och, ja ni vet

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/01/16 :  14:54:18  Show Profile Send Klenkar a Private Message
stativare! helt klart köp stativare!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:00:10  Show Profile Send Ix a Private Message
Först av allt vill jag tacka alla er som som svarat. Kan redan nu konstatera att HiFiForum.nu förmodligen är ett av Internets trevligaste platser.

Och så ett förtydligande...
Jag är intresserad av musik. Lyssnar mycket dagligen (blir förvisso en hel del MP3, skäms på mig!) och spelar själv gitarr, samt komponerar nån gång ibland när andan faller på. Har väl, snabbt räknat, lagt ut ca 15 000 på gitarrer, något jag aldrig ångrat. Så jag är inte bara ute efter HiFi som prylar.

Som sagt, tack för era kommentarer.
Keep 'em coming!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:02:05  Show Profile Send ayayay a Private Message
JonasP: Så det kan gå den vägen oxå?
Grattis.

Mitt musikintresse har blivit djupare pga HiFi:n

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:10:10  Show Profile Send Ayn a Private Message
Att lyssna på mp3 är inte fel, snarare är det ett höjdarsätt att upptäcka ny musik tycker jag

Sen tror jag inte det riktigt stämmer att forumet är 'fyllt' av 50k-anläggningar, jag tror ingen särskild prisklass är särskilt mycket representerad faktiskt. Hursomhelst så har jag mer respekt för någon som lagt ner surt förvärvade 10k på sin anläggning och verkligen njuter av den, än någon som slänger ut 50k på en anläggning bara för att ha en (OBS att jag inte menar att ägare för anläggningar med dylik prislapp automatiskt är sådana ). Kort sagt, det är den personliga upplevelsen och njutningen som är det viktiga, inte prislappen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:29:06  Show Profile Send ayayay a Private Message
Gitarr är ett mycket trevligt instrument

Spelar själv, eller ja... Försöker spela. Har försökt nu i...hmmm... 12år

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:41:57  Show Profile Send mace a Private Message
Ja.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/01/16 :  15:46:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Klart du kan hitta ett system för 10k som du kan njuta av! Leta begagnat är ett hett tips.. eftersom du kan hitta system som har kostat 20-30k för just 10k totalt!

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/01/16 :  16:53:14  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Frun tycker att det är lite underligt att jag nu kan ta och släcka lyset och sitta i beckmörkret i källaren och lyssna på ledsam musik.

Skönt att veta en till som gör som jag

Ix: Jag har också hållt på med eget plinkande i diverse band, jobbar även extra som ljudtekniker. alltid älskat musik helt enkelt!
Jag ställde mig samma fråga som du, ska jag lägga pengar på en finare hifianläggning eller inte?
Efter några turer till GBG och Alingsås så blev det en för 50k
-Jag ångrar mig inte en sekund!
Köp dig prylar för 10k begagnat och "känn" på det ett tag.
Om du ångrar dig kan du sälja av det och få pengarna tillbaka.

Lycka till i HiFidjungeln, snårig men väldigt trevlig

mvh /Mikaell.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:21:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Gör HiFi mig lyckligare?


Ja, det är ju en svår fråga. Du kanske skulle ställa den till Dr. Phil? Det enda man egentligen kan göra är ju att utgå från sig själv, så om frågan varit "Gör HiFI dig lyckligare?" så är mitt svar ett rungande JA!

Men, som jag skrev ovan, det är nog enbart du som kan avgöra om det blir bra i ditt fall.

quote:
Kan redan nu konstatera att HiFiForum.nu förmodligen är ett av Internets trevligaste platser.



Vänligen, Pac

P.S. För 10kkr kan man komma långt på beg. marknaden...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:29:26  Show Profile Send Anton a Private Message
Det är nästan roligare att sätta ihop ett paket för ca 10k, det blir en utmaning att få så mycket välljud som möjligt för pengarna, dessutom blir senare uppgaderingar relativt billiga .
Och för 10k kan du få mycket välljud.

Välkommen (åter?) i hifiträsket

/A
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:41:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Så länge musiklyssnandet står i centrum blir jag glad av min anläggning. Men blir det för mycke hifi, för mycket navelskådande, för mycket funderande på vad som är bra eller mindre bra. Ja då kan det bli mindre roligt, då får skiten stå ett tag tills lusten att lyssna på musik, inte ljud är tillbaka.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:54:28  Show Profile Send Flint a Private Message
svejk
Rätt. Jag ser stereon bara som ett verktyg. Den står alltid på när jag är hemma men jag sitter aldrig och blålyssnar. Det tycker jag är slöseri med tid. Även när jag spelar det som verkligen är bra som Dylan eller någon Texasgittarist. Steve Ray Vaughan undantagen. Han är för mycket gitarronanist.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/16 :  17:56:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gör hifi mig lyckligare? Jag vet inte riktigt, det är definitivt roligt och avkopplande. En sak är jag säker på och det är att jag inte skulle klara av att vara utan musik, att lyssna på musik är en viktig del av mitt och det är en av de få saker jag vet som gör att jag kan koppla av fullständigt. Med tanke på hur viktigt det är för mig tycker jag faktiskt det är ok att lägga relativt mycket pengar på den anläggning jag lyssnar på.
Jag har kompisar som känner på ungefär samma sätt för motorcyklar, hästar, fiske m.m. och den typen av aktivitet är inte heller billiga.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/01/16 :  18:15:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ja, tekniken, musiken är ett komplement, för att se om
man har lyckats åstadkomma något bättre med Diy-högtalare,-kablar
och annat som man själv kan tillverka.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/16 :  19:01:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hi-Fi kanske inte gör dig lyckligare, men är du musikintresserad och vill lyssna på musik är det lättare genim en bra än dålig anläggning.
Hur stort ditt musiklyssnarintresse är kan bara du själv avgöra.
Du kan ju gå runt och lyssna lite i butiker och höra efter om du uppskattar ljudet med prylar för 10000-30000:-.
Den större summan förutsätter att du köper begagnade varor för ca. 10000:-
Som andra gjort ovan rekommenderar jag beg., i alla fall delvis för att få högre kvalitet.
Gillar du musik och att lyssna kan jag nästan garantera att du kommer att uppskatta det.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  20:32:50  Show Profile Send Flint a Private Message
Äh, man blir bara däppi av HiFi.
Vore bättre att samla frimärken men
det kanske är en utrotningshotad hobby
eftersom folk har slutat skicka brev.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/16 :  21:09:23  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kul fråga . Generellt "ja" tror jag. Men Flint har en bra poäng - man bör se hifi som ett verktyg för att komma åt något annat, nämligen musiken. Annars blir ju anläggningen i sig ett självändamål, lite fel enligt mig. Fallgropen med hifi är väl att det hela kan bli som en "drog" för vissa. Att tillbringa nästan hela sin vakna tid på detta forum kan ju t.ex. knappast vara sunt, oavsett hur stort ens hifiintresse än är.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/16 :  21:43:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Mr Ekan
Det är bara att planera sin tid väl.
Det roligaste med HiFi är forumet.
Musik och ljud har jag tröttnat på
för länge sedan. Har inte du?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/01/16 :  22:00:33  Show Profile Send matså a Private Message
Herr Flint, nu får du faktiskt ta dig en rakabajsare och tänka på fåglarna och livet. Det är skrämmande om du har tröttnat musiken och ljudet. Den gamle doktor matså ordinerar en dyr wiskey

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000