Author |
Topic |
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 18:56:13
|
Kan vi höra frekvenser på upp till 100000 hz? Vi kan väl bara höra upp till 22000 hz eller? Vad lönar det sig då att bygga t.ex. hörlurar som har ett frekvensområde upp till 40000 hz? Kan inte så mycket om det här och skulle vilja veta hur det ligger till...
Tack för mig
Respond-React |
|
Niklas_Pson
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 19:10:57
|
Hej!
En normal person i sina unga år kan höra upp till ca 20 000 hz. Vid 30 årsåldern kanske man hör upp till ca 16 000 hz.. Men det skiljer naturligtvis från person till person. Nån person som hör 100000 hz finns dock inte på denna planet i alla fall.
Att det numera finns sacd och dvd-audio etc som har groteskt höga toner beror på att förespråkarna tror det skall låta mer naturligt så. Inte för att vi hör tonen självt men det kan bli interferens mellan olika toner som påverkar det hörbara området (bland annat). Liknande lösningar har Pioneer med sin legato link.
Nackdelar finns det oxå. Kanske den värsta är att de höga tonerna fungerar som diskantvärmare på dina högtalare med allt negativt som det innebär.
Hoppas detta hjälpte
/ Niklas
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 19:20:21
|
De toner vi inte HÖR, påverkar i sin tur de toner vi verkligen KAN höra.
Någon annan än mig kan förklara det bättre.
Kanske Knoppen som är bra på akustik!
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 20:53:01
|
Master Handbook of Acoustics (4.upplaga) har kapittel 'The Ear and the perception of sound' med eksperiment i aural harmonics (sida 68-69, ni som har tillgång till boken).
Författaren F. Alton Everest refererar till Craig Starks eksperiment och skriver. Mna kan m.h.a. två audio oskillatorer låta den ena generera 24kHz till vänstre kanal, och den andra 23kHz till högre kanal. Spelar man endast den ena, så hörs ingenting (även om husets hund ville lämna rummet), men spelar båda kanalaer, så kan 1.000Hz ton höras.
1.000Hz är differensen mellan 23kHz och 24kHz, summen 47kHz är den andra 'sideband'. Sådana sum- och differenssidband genereras när två rena toner blir mixad i en icke-linjär element. Mellanöra och inneröra är icke-linjära, och örats icke-linjäritet genererar nya harmoniska, som icke är representerade i ljud, som träffar trumhinnan.
Är det någon här, som har två oskillatorer och kunde demonstrera detta?
Örat är inte mikrofon, människan är inte mätinstrument, fina teorier är inte praxis - tyvärr.
mvh Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 21:08:06
|
Det är inte bara människans audiotativaperceptionsorgan som är olinjära utan även luften. Det finns fler projekt som använder ultraljudstransducers* för att generera hörbara ljud. Det fungerar i princip som vanlig amplitudmodulerad radio. Om man har öronen öppna så kan man höra om sådan projekt lite från och till. Det stod väl, om P.P inte minns fel, om några eventuella negativa effekter så ett sådant system möjligen kunde ha i senaste HF.
*högtalare
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 21:09:37
|
En del är säkert marknadsföring, att kunna hävda högre frekvensområde. Dock skulle man ibland kansku kunna motivera det med att tex för dvd-a som använder högre samplingsfrekvens, kunna säga att detta minskar kraven på efterföljande filtrering vilket skulle kunna innebära mer välljud i det hörbara området.
Nackdelen med ultraljudsmöjligheter är att störningar i ultraljudsmrådet kan riskera att bli inspelade om monitorhögtalarna ej kan återge tillräckligt högt. Dessa störningar kan som Markku säger blanda ner sig i det hörbara området. I detta fall är det bra med hemhögtalare som inte går högre än 20000 Hz
Mvh
markih |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:05:43
|
quote: De toner vi inte HÖR, påverkar i sin tur de toner vi verkligen KAN höra.
Säkert sant..men frågan är i hur stor utsträckning. Tack för alla svar! Tycker det här ämnet är intressant vid t.ex. köp av hörlurar, högtalare med mera... Sennheiser med upp till 38000 hz eller Grado med upp till 22000 hz?=) Men så länge vi använder cd-spelare så har väl det ingen betydelse...om SACD eller DVD-audio slår igenom..är tveksam om de gör det..vem vill då eller har råd med ett flerkanalssystem...?
Tack för mig...
Respond-React |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:18:29
|
Testade precis för några dagar sedan hemma med en testskiva. 16khz sen var det stop. När man är yngre typ 15-20 kan man höra 18-19khz och i extrem fall lite mer.
//dole\\
"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:19:56
|
Det kan ju vara så att det är mindre kritiskt med den filtrering som sker i den digitala domänen då man kan göra allt mycket bättre och inom ett smalare spektrum. Att ha höga lp-avskärningsfrekvenser kan nog vara lämpligt då dessa är betydligt mer problematiska.
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:27:16
|
quote: Originally posted by marbrink
Kan vi höra frekvenser på upp till 100000 hz? Vi kan väl bara höra upp till 22000 hz eller? Vad lönar det sig då att bygga t.ex. hörlurar som har ett frekvensområde upp till 40000 hz? Kan inte så mycket om det här och skulle vilja veta hur det ligger till...
Tack för mig
Respond-React
Hej Marbrink, som sagt man kan höra upp till 20 KHz. Det är ju så att frekvensomfånget på ett instrument kan vara från 16 Hz (orgel) till 100000 Hz (violin) och då är det generellt sett, ju större frekvens- omfång desto bättre. Varför skall man skära bort en del frekvenser? En ton från ett instrument består av en grundton och tre övertoner. Det är de tre övertonerna tillsammmans med grundtonern som ger ljudets karraktär. Lite överdrivet (kanske inte så lite) så skulle man kunna säga att utan övertonerna så skulle man inte höra skillnad på en cello och en violin.
mvh Arcam...
|
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:27:59
|
Själv testade jag för ca 1,5 år sedan, och kom då upp i ca 20 500Hz innan tonen försvann. Noteras skall att jag endast är 16, snart 17 år.
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:35:25
|
quote: Originally posted by dole
Testade precis för några dagar sedan hemma med en testskiva. 16khz sen var det stop. När man är yngre typ 15-20 kan man höra 18-19khz och i extrem fall lite mer.
Hejsan Dole, gjorde genom jobbet förra veckan och då gick bara utrustningen till 18khz och det var inga problem. Har passerat de 15-20 ;)
s.m.f forever |
|
|
Qvist
Member
263 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 23:38:34
|
En fråga Dole hur högt hadde du då ungefär ? Jag menar hur högt skall man ha då man gör en sådan test ? Eller någon annan som vet ?quote: Originally posted by dole
Testade precis för några dagar sedan hemma med en testskiva. 16khz sen var det stop. När man är yngre typ 15-20 kan man höra 18-19khz och i extrem fall lite mer.
//dole\\
"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 23:45:22
|
"Kan vi höra frekvenser på upp till 100000 hz? Vi kan väl bara höra upp till 22000 hz eller? Vad lönar det sig då att bygga t.ex. hörlurar som har ett frekvensområde upp till 40000 hz? Kan inte så mycket om det här och skulle vilja veta hur det ligger till..."
För att undvika fasvridningar inom det hörbara området måste frekvensområdet på apparatur sträckas långt utanför hörområdet och återges linjärt. En riktigt svår nöt att knäcka för alla högtalarbyggare!
______________________________________________________________
Åhh va ja gillar espresso!! |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 09:11:39
|
quote: Originally posted by marbrink
Kan vi höra frekvenser på upp till 100000 hz? Vi kan väl bara höra upp till 22000 hz eller? Vad lönar det sig då att bygga t.ex. hörlurar som har ett frekvensområde upp till 40000 hz? Kan inte så mycket om det här och skulle vilja veta hur det ligger till...
Tack för mig
Respond-React
Hej! Såvitt jag begripit det hela så är det såhär...
Påstående: Man kan faktiskt höra upp till 100kHz? Svar: Skitsnack!
Påstående: Men, förnimma på nåt annat sätt då?.. Svar: D:o!
Påstående: Men en 100kHz-ton som interfererar med en 99,5kHz-ton ra? Det blir ju en 500Hz-ton ju. Den kan vi ju höra! Svar: Du, jag skulle vilja se den som kan höra en 500Hz-ton med den extremt låga amplitud det då blir fråga om!! Den personen bör för länge sedan tagit sig av daga, enär han måste uppleva andra, normala ljudnivåer som fullständigt olidliga... :-)
Nej, det jag kunnat förstå av vad jag försökt läsa mej till är, beträffande...
FREKVENSOMRÅDET: Den reella effekten av stor bandbredd (uppåt) är att man erhåller ett bättre pulssvar! - Det handlar INTE om att kunna återge ett större frekvensomfång! Det senare är en bi-effekt som hamnat i fokus för att den är lättare att marknadsföra och förstå.
DYNAMIKEN: Den reella effekten av större dynamikområde (S/N) är lägre distorsion i LÅGA nivåer! (Det är väl allom känt - vid det här laget - att distorsionen är omvänt proportionell mot signalnivån i digitalt lagrade inspelningar, eller?.. Jo, det vet nog de som läst på.)
- Det handlar INTE om att kunna lira "Duetto för knappnål och atombomb i D-moll"!! Men detta senare är, precis som snacket om ultraljud, lättare att marknadsföra och lättare att förstå för hifi-Svenzzohn.
Det är inte lätt detta... och ganska oväsentligt desutom, tycker jag.
Jag menar, hur många hifi-Svenzzohns skulle bry sej, om Sonips eller Phily skrev sålunda i braskande annonser:
"Nu, kära välljudskonsumist! Nu, kan du äntligen uppleva det enastående pulssvar du alltid suktat efter, din jävel! Pulssvaret som glädjer hela familjen, där ni sitter och surar i Hifi-soffan!"
Eller:
"Ta hem hela feta släkten på en oförglömlig hifi-kväll! Nu behöver du inte längre skämmas för din anläggnings höga distorsionsprodukter i nivåer strax ovan för hörseltröskeln!!! Nädu! Nu får du fanimej skämmas för att din fru inte är lika stor som din bryllings istället!! Bjud hem alla du känner och be dom att för helvete hålla käft nu nån gång 'ra!! Ni skall ju lyssna på renheten i den intertransienta tystnaden för fan! Släng ut ungen!! Tyst nu!.."
"Just buy it! We know - better than You - what You really need!" [Trade Mark] Sonips and Phily
Tranformerat av Strmbrg,
|
Edited by - Strmbrg on 2002/09/11 09:40:47 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 09:51:45
|
quote: En ton från ett instrument består av en grundton och tre övertoner. Det är de tre övertonerna tillsammmans med grundtonern som ger ljudets karraktär.
Det specifika instrumentets attack* (tillslag-anslag) är det mest avgörande för ljudet. Tar man bort anslagsfasen från instrumenten är det väldigt svårt att särskilja dem (förutsatt att de spelar samma toner).
* hela kurvan kallas attack-release-sustain-decay, välkänt för syntare
Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2002/09/11 09:52:57 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 09:57:13
|
quote: Originally posted by Zombie
[quote]En ton från ett instrument består av en grundton och tre övertoner. Det är de tre övertonerna tillsammmans med grundtonern som ger ljudets karraktär.
Varför är det TRE övertoner?
Strmbrg,
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 10:03:22
|
quote: Originally posted by arcam
Det är ju så att frekvensomfånget på ett instrument kan vara från 16 Hz (orgel) till 100000 Hz (violin) och då är det generellt sett, ju större frekvens- omfång desto bättre.
Nja, inte riktigt. En orgel kan ha en grundton på 16 Hz, inga instrument har grundtoner på 100000 Hz. Jag har för mig att en violin sträcker sig upp till ca 4000 Hz, allt därovan är övertoner.
quote:
En ton från ett instrument består av en grundton och tre övertoner. Det är de tre övertonerna tillsammmans med grundtonern som ger ljudets karraktär. Lite överdrivet (kanske inte så lite) så skulle man kunna säga att utan övertonerna så skulle man inte höra skillnad på en cello och en violin.
Inte det minsta överdrivet! Utan övertoner blev klangen den samma. Dock skulle ju cellon fortfarande gå djupare i frekvens. Övertonerna är för övrigt inte bara tre, utan en hel serie med bestämda intervall, klangen bestäms av de olika övertonernas inbördes skillnad i amplitud (styrka). Övertonerna minskar i styrka i takt med att frekvensen stiger, jag skulle tro att vid 100000 Hz är nivån från alla musikinstrument omätbart låg.
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:11:42
|
Hej S!
Det kanske är med dig lite som det är med A??, att det tar 1st tag innan man vänjer sig o kan uppskatta din ngt annorlunda stil ;), elle??... nåväl denna var väldigt rolig iaf:
quote: "Nu, kära välljudskonsumist! Nu, kan du äntligen uppleva det enastående pulssvar du alltid suktat efter, din jävel! Pulssvaret som glädjer hela familjen, där ni sitter och surar i Hifi-soffan!"
-Sen var detta klockrent!!:
quote: Den reella effekten av stor bandbredd (uppåt) är att man erhåller ett bättre pulssvar! - Det handlar INTE om att kunna återge ett större frekvensomfång!
-A kunde inte ha sagt( skrivit, ed) det bättre själv( vad är det som hänt Strmbrg??( bra helt plötsligt du blivit ;)).
Den här var också bra: quote: Påstående: Men en 100kHz-ton som interfererar med en 99,5kHz-ton ra? Det blir ju en 500Hz-ton ju. Den kan vi ju höra! Svar: Du, jag skulle vilja se den som kan höra en 500Hz-ton med den extremt låga amplitud det då blir fråga om!!
-Om, vi förflyttar denna tanke till precis ovanför(-i Hz) 1st specifik, dock fiktiv persons eminenta audioperceptionregistreringsorgan´s övre potentiella frekvensdetektionsgräns på då säg, 18kHz så är nu audio-info´n strax ovanför det för denna person hörbara, ex 19-25kHz iaf av extrem essens i jämförelse med audio vid 90kHz-strecket men... därmed inte sagt att 18-25kHz-audion behöver ha ngn annan en ren existentiell betydelse för vad nu denne imaginäre individ i slutändan hör??
Sedan att det angående dynamik: inte handlar om att kunna lira "Duetto för knappnål och atombomb i D-moll"!!, det håller A med om och att: quote: Den reella effekten av större dynamikområde (S/N) är lägre distorsion i LÅGA nivåer!
-är även det sant men... med tanke på de absurdlåga värden alla apparatur fram till h-talarna har på dist & dylikt så borde/måste det vara ngt annat som är av större betydelse, A kan dock för lite för att kunna sätta fingret på vad, detta ngt är??
Mvh A. |
Edited by - n/a on 2002/09/11 11:17:05 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:25:38
|
Provade också på mig och mina kompisar. Ingen kunde höra 16 kHz... jag hör det med lätthet.
Hör upp till ca 18-19 khz, vid 20 khz är det stopp.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:33:39
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej S!
Tjena "Maniac"! :-)
Det har väl inte hänt så mycket med mej, tror jag. Möjligen har jag lyckats formulera mina dumheter på ett mer trovärdigt vis... :-)
Distorsion vid låga nivåer... Ja, jag har sett mätningar på CD-spillere gjorda i "Hifi World". Man redovisar distorsionsnivån vid tre olika signalnivåer (Spänningsvärden). Vid "90 dB" eller 0 eller hur man nu vill uttrycka det, så ger apparaten kanske 0,001 % dist på utgången. Vid "60 dB" (eller -30), så kanske vi får ett värde om 0,3 %. Vid "30 dB" (eller -60), så kanske disten ligger i storleksordningen 10-15%!!
Med exempelvis en "grammofon" så är förhållandet omvänt, men kanske inte med samma kurvatur, förvisso.
Nåt sånt. Jag reserverar mej för siffrorna. Det är själva mönstret som jag ville beskriva.
Mvh Strmbrg,
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:45:18
|
Hej S!
Jo, det är väl det ;) Med cd´n var det "rms" eller "del av audio info"??, om det var "rms" så... är det ändå intressant men det där A sa( skrev, ed) förut om en ytterligare faktor som dynamikomfånget främjar, vad kan det vara??
Mvh A. |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:52:15
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej S!
Jo, det är väl det ;) Med cd´n var det "rms" eller "del av audio info"??, om det var "rms" så... är det ändå intressant men det där A sa( skrev, ed) förut om en ytterligare faktor som dynamikomfånget främjar, vad kan det vara??
Mvh A.
Hej!
Jag håller kanske med även om detta. Fast jag vet inte om så är fallet. Jag förstår nämligen inte vad du skriver den här gången...
Mvh Strmbrg,
|
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:56:34
|
Jag har läst någonstans att om man pressar ljudkällan mot skallbenet bakom örat så kan man höra betydligt högre frekvenser än 20 000 Hz. Det skulle tydligen bero på att innerörat klarar av sådana höga frekvenser men att ytterörat och mellanörat inte gör det. |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:01:21
|
Hej Lennart!
Stackars syrsor Lennart, varför pressar du dem mot skallbenet bakom örat så att du ska få höra betydligt högre frekvenser än 20kHz??, nej A skoja till det nu men,-intressant!!
Mvh A. |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 14:07:42
|
quote: Originally posted by Ezo
En fråga Dole hur högt hadde du då ungefär ? Jag menar hur högt skall man ha då man gör en sådan test ? Eller någon annan som vet ?quote: Originally posted by dole
Testade precis för några dagar sedan hemma med en testskiva. 16khz sen var det stop. När man är yngre typ 15-20 kan man höra 18-19khz och i extrem fall lite mer.
//dole\\
"MEGA-BRAK-DÖD-PÅ-EN-EFTERMIDDAG-METAL"
Jag hade på normal lyssningsnivå när jag testade. Man bör inte ha för högt då man kan skada högtalarna.
//dole\\
"Donec eris felix, multos numerabis amicos"
|
|
|
Topic |
|